Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 120€ dure lamp nodig, of kan t ook goedkoper? - Forum Wereldfietser

120€ dure lamp nodig, of kan t ook goedkoper?

Ik sta dus op t punt een mooie Santos te kopen, heb wel behoorlijk beperkt budget. Ik wil graag ook 's avonds (in Nederland) af en toe kunnen fietsen door de polder, maar dat zal geen dagelijkse bezigheid worden.

Nu heb ik een Philips LED Lamp gezien voor 89€ maar dat is een naafdynamo en schijnbaar moet het een accu lamp zijn, zei de fietsenwinkel. (Waarom?) Maar die is meteen 120€, en die 89€ was al op 't (over) budget. Die Philips is wel "de beste" lamp die er is schijnbaar...

Is er ook een lamp die bekend staat als "goede" degelijk allround lamp die rond de 40-50€ kost? Of moet je gewoon ff investeren in zo'n lamp?
Er zijn prima lampen voor 50 euro, op accu/batterij die je aan het stuur kunt bevestigen. Met de huidige LED's hebben die een grote lichtopbrengst en het verbruik is gering.

Omdat je maar af-en-toe in het donker gaat fietsen zou ik niet gaan voor een dure naafdynamo en bijpassende lamp.
Ik ben een groot liefhebber van naafdynamo's. Ze doen het altijd. De Sondelux is de beste, maar de betere Shimanomodellen zijn ook heel redelijk (merkbaar meer weerstand, dat wel). Ik heb op de vakantie mtb van mijn zoon zo'n Shimano naafdynamo met de Philips lamp. Die lamp geeft echt veel licht voor minder geld dan de dure Edelux. De Edelux (en de verwante goedkopere Cyo van B&M) geeft meer licht in de verte, de Philips meer dichtbij (misschien wel iets teveel) en opzij. Ik was net van plan ze dit weekend eens beter te vergelijken, maar ik vind het patroon van de Philips niet verkeerd als je ook offroad rijdt, en meer in het algemeen wat lagere snelheden.
Als het echt goedkoop moet kun je ook een ouderwetse dynamo nemen als de B&M Dymotec 6 met de B&M Lyt koplamp. Voor incidenteel gebruik zoals op een vakantiefiets is dat helemaal niet gek, en heel veel goedkoper. Dan heb je wel een beugel nodig om die dynamo te monteren. Batterijen en accu's zou ik vermijden, en die in de Philips zijn ook zo leeg.
Wim
Een naafdynamo is toch wel een stuk handiger, en dan heb je ook een voedingbron voor eventuele electronica (telefoon, gps, etc.) die je op latere termijn misschien wil aanschaffen/kunnen opladen. Het werkt perfect, als het eenmaal goed is aangesloten gaat het jaren mee zonder onderhoud. Bedenk ook dat wanneer je eenmaal een voorwiel hebt je er niet zo snel een naafdynamo in gaat zetten omdat je dan óf een nieuw wiel moet kopen óf het wiel moet (laten) omspaken.

En het hoeft echt geen SON naafdynamo te zijn (ook al zijn ze hun geld wel waard denk ik); bij de oosterburen heb je voor €50 een prima naafdynamo (DH3N72 of voor €10 meer DH3N80).

LED-verlichting met goede prijs/kwaliteit verhouding: oa B&M IQ Fly Senso: iets meer dan €50 en geeft meer dan genoeg licht (voldoende om mensen te verblinden als je hem niet goed afgestelt). Ja, de SON Edelux geeft duidelijk nog een bak meer licht maar kost ook meer dan het dubbele!!

Achterlicht: oa de vrij nieuwe B&M Toplight line plus (€20?).
Mijn fietsenwinkel zegt dat een naafdynamo niet kan ofzo met die Philipslamp...
Er zijn verschillende van die Philips-lampen. De 'Bike Light' werkt op accu's/batterijen. De 'SafeLight' doet het op naafdynamo.

Daarnaast is er nog verschil in de hoeveelheid licht die de verschillende types kunnen produceren -- er zijn ook goedkopere 40 Lux versies, in plaats van die toppers van 80 Lux [accu] of 60 Lux [naafdynamo].

In de winterse praktijk heb ik geen nuttig verschil kunnen ontwaren tussen lampen van 40 Lux en lampen die meer licht produceren.
Om welke philips lamp gaat het? Je hebt lampen die je moet aansluiten op een externe voedingsbron cq naafdynamo ('dynamolampen') en lampen die een eigen stroomvoorziening hebben in de vorm van een batterij of accu en waar een naafdynamo dus niet nodig is.

Persoonlijk denk ik dat je beter af bent met de combinatie van een betaalbare naafdynamo icm betaalbare led verlichting van B+M. Wil je meer geld uitgeven doe dat in eerste instantie dan aan een betere naafdynamo want die vervang je niet zo makkelijk.
Philips Saferide LED Koplamp 60 lux (Dynamo)
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3029
Bike4travel zei dat deze niet kon maar de accu versie wel...
Nou ja, die lamp kan op voorwaarde dat er in het voorwiel een naafdynamo zit. Dat is op zich geen slecht idee maar kost dus wat extra.
Als je toch een batterijlamp wil, dan is deze: http://www.rose.nl/artikel/b--m-led-kop ... aid:243308 meer dan behoorlijk. Natuurlijk wel te gebruiken met oplaadbare batterijen, anders wordt het een kostelijke grap.

Renaat
Of deze: http://www.sintchristophorus.nl/test-bb ... terijlamp/
Ook een prima lampje voor vijf tientjes.
Christophorus schreef:Of deze: http://www.sintchristophorus.nl/test-bb ... terijlamp/
Ook een prima lampje voor vijf tientjes.
Verschrikkelijk lampjes, niet voor de gebruiker, wel voor de tegenligger. Een fietslamp zou nooit een perfect ronde lichtbundel mogen geven, want zijn dan nooit dusdanig in te stellen dat men er een goede lichtbundel op de grond met krijgt, zonder tegenliggers te verblinden.
Een goede fietslamp zorgt er met de plaatsing van het lampje en vooral met een goede reflector voor dat de lichtvlek naar boven goed is afgetopt.

Renaat
hallo,

je kan er ook eentje zelf maken.
online kan je er veel vinden.

ik heb zelf een voorlicht omgevormd tot led lamp. Een 1 watt super heldere led erin en ik krijg er 170 lumen uit. Als je een 3 watt super led neemt kan je nog een eind verder.
Ik heb een universeel rubber bevestiging van 2 euro (*) en een universele LED lamp met focus (**) van 15 euro . Enorm veel licht, kunnen ook NiMH in, of Lion. Breedstraler als ik geen haast heb en verstraler bij hogere snelheden. En past zonder gedoe op alle fietsen. Ook handig bij lek rijden, want fietsen en je band plakken tegelijk werkt niet.
Verblinden valt reuze mee, ronde spot naar beneden geeft mooie langwerpig ellips.
En zolang er in de polder auto's met groot licht scheuren heeft terugschijnen alleen maar voordeel!

(*) dealextreme
(**) aldi
gartnl schreef: Verblinden valt reuze mee, ronde spot naar beneden geeft mooie langwerpig ellips.
Verderaf is net een bredere, diffuse bundel nuttig, zeker als men op een kronkelige weg fietst. Dichtbij mag de bundel dan weer redelijk smal zijn. Een ronde bundel doet net het omgekeerde. Dat werkt misschien op lange rechte polderwegen (die men kent), maar is niet geschikt voor onbekende kronkelige wegen.

Op op relatief grote afstand nog een vlek op de grond te krijgen me een niet afgetopte (ronde) bundel, moet men het licht behoorlijk rechtdoor laten schijnen. Ook naar links en rechts speelt dat probleem trouwens. Ook hiervoor is een zaklamp (met een standaard ronde bundel) helemaal niet goed.

Renaat
Heeft iemand al ervaring met de Ixon Pure van B&M ?

Op te laden via een micro USB, wat minder krachtig dan de Ixon IQ, maar ook een stuk goedkoper. Een goed alternatief voor wie een betaalbare, maar toch degelijke lamp op batterijen zoekt?

http://www.bumm.de/produkte/akku-schein ... -pure.html
Op mijn naafdynamo brand op de winter dag een 20 lux lamp, met satndlicht en een B&M LED achterlicht met standlicht. De voorlamp geeft licht genoeg om konijnen te stropen (bwvs :lol: )
20 lux is dus meer dan genoeg. In de zomer gebruik ik de naafdynamo om een accupack op te laden.
Deze oplossing bevalt me nog steeds goed.

Mtvrgrt Erik Heijn
Ik ben zelf ook groot voorstander van naafdynamo's, maar als de totale kost (lampen+dynamo) te hoog ligt op dit moment zou je ook kunnen overwegen de lampen te kopen en aan te sluiten op een batterij. Bij de B&M IQ Cyo R die ik heb staat er in de handleiding zelfs vermeld hoe dat moet. Dan heb je goede verlichting voor op de fiets, geoptimaliseerd voor het fietsen, en hang je daar gewoon een batterij aan die bv in een bidonhouder zit. Dan kan je later nog beslissen of er een dynamo bij komt of niet.
't Is maar een idee. Zorg dat uw berekeningen kloppen voordat je iets bestelt.
erikheijn schreef: 20 lux is dus meer dan genoeg.
Ik ben geen kenner, maar ik weet wel dat het vergelijken van lampen op basis van een theoretische (en meestal ongecontroleerd) cijfer en zeker ook basis van lux, geen goed idee is.

Meer over het vergelijken van de lichtsterkte van lampen:

http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/zakl ... -lumen.htm

http://www.olino.org/articles/2007/03/0 ... grootheden

En dan wordt er nog niet gesproken over de individuele verschillen in lichtgevoeligheid en de heel uiteenlopende omstandigheden waarin vele mensen fietsen.

Stellen dat 20 lux 'meer dan genoeg is' zou ik dus nooit doen, zeggen dat een lamp 20 lux geeft nog minder (lux is afstandsgebonden).
En om even zelf met foute cijfers te smijten (want ik heb geen juiste cijfers), de B + M led-koplamp Ixon IQ geeft volgens de fabrikant in de sterkte stand 40 lux. Dat volstaat redelijk om op onverlichte weggetjes te rijden, maar is zeker niet overdreven. Als ik vaak op totaal onverlichte, onbekende kronkelwegen zou rijden, zou ik kiezen voor een lamp die me nog meer licht biedt.

Renaat
Stellen dat 20 lux 'meer dan genoeg is' zou ik dus nooit doen, zeggen dat een lamp 20 lux geeft nog minder (lux is afstandsgebonden).
Sorry. De toevoeging bij deze zin is : 'voor mij is het meer dan genoeg; op verlichte en onverlichte wegen; recht dan wel kronkelend; bekent dan wel onbekent.'
Voor mij meer dan genoeg.........
Zo tevreden Renaat?

Mvrgr
Erik Heijn

PS er werd dacht ik naar onze reactie gevraagd en die heb ik gegeven op de vraag van een dure lamp en in het begin was er al sprake van de "aanduiding LUX" Daar sloot ik op aan.