Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vechten om ruimte op het fietspad - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Vechten om ruimte op het fietspad

Ouderen op hun veel te grote en te snelle e-bike, kinderen, katten en honden moeten allemaal op dezelfde manier benaderd worden....

Maar ik moet wel zeggen dat het veel verschil maakt of je op de Veluwe of in de Randstad fietst of ergens anders in de rest van de wereld...

Groeten,
Eric
Leon schreef:.... Waar ik me nu het meest aan erger in de stad zijn spookfietsers. Ze komen je op het eenrichtingsfietspad tegenoet, kijken je aan en verwachten dat je ze ruim baan geeft. Of ze komen je op een gewone weg tegemoet en rijden aan de verkeerde kant van de weg omdat dat iets handiger is... Ik kom er dagelijks meestal drie tegen en ik fiets maximaal 10 km per dag door de stad... Meestal studenten en scholieren maar ook bv. vrouwen van in de veertig. Ze hebben geen idee wat ze fout doen.
Leon
Britse, Ierse, Ozie studenten wellicht? Hey, here we ride on the right side of the road, you're on the wrong side!
Revanho schreef:
Jonathan schreef:
m-gineering schreef:waarom zouden inhalende fietsers aandacht moeten trekken?
Ja waarom ook eigenlijk. :roll:
Je kan er wel wenkbrauwoptrekkend op reageren...
En terecht, denk ik zo. Er zijn genoeg situaties waarin even bellen evident veilig is, ongeacht wat anderen daarvan vinden.
M. schreef: PS -- als ik wielrenner zou zijn, zo echt voor de sport, met een gemiddelde snelheid van 35 à 40, zou ik me allicht ook behoorlijk gaan ergeren. Je training gaat natuurlijk helemaal naar de filistijnen als je telkens in de ankers moet voor de grijze duiven, de gezinnen en de bellende & rellende pubers. En dat moet best vaak...
Als ligfietser erger ik me ook regelmatig aan groepjes wielrenners die niet doorrijden ;-) De meesten laten je er wel langs als je het vriendelijk vraagt. Maar als je hard wilt trainen moet je daar je route en tijdstip op uitzoeken. In het seizoen is het nu eenmaal lastig met al die fietsers die eigenlijk helemaal niet kunnen fietsen maar wel vinden dat jij uitstekend op hun geslinger en getreuzel kunt wachten. Gelukkig komen die nooit ver van de bewoonde wereld, dus het kost niet veel moeite om rustiger trainingsruimte te vinden.

Iets anders is het als je gewoon ergens heen moet. Als ik tweehonderd kilometer voor de boeg heb, is het echt vervelend om niet het tempo te kunnen rijden dat nodig is om op een redelijke tijd aan te komen. Dan kan ik niet een stuk breed asfalt uitzoeken waar ik los kan gaan, dan moet ik gewoon de route hebben die naar mijn bestemming voert.

Maar hoe dan ook, er geldt nog altijd dat een peloton van 100 wielrenners minder overlast geeft dan één enkele motorrijder.

Grtjs,

Walter
Handen uitsteken vond ik eerder belachelijk... sinds 3 jaar fiets ik serieus en het gevolg daarvan is dat ik ook harder fiets. Wat ik in de stad merk is dat het gewoon een zooitje is. hoevaak ik wel niet volop in de ankers moet omdat iemand zijn hand niet uitsteek voordat deze afslaan.
Met de stad bedoel ik mijn ervaringen in Nijmegen, rond de ochtendspits tussen het centrum van Nijmegen en de Campus van de RU. Het is vaak zo druk dat je in lange colonnes van 200+/- fietsers richting de campus kruipt. Of in mijn geval, erlangs heen fietst.

In de achterhoek merk ik steeds meer ouderen op van die elektrische fietsen. Met dit mooie pinksterweer en de extra drukke paden heb ik een ontdekking gedaan. Die lui zouden een fietstest moeten afleggen voor ze zo'n ding mogen besturen... als ik ze in wil halen, dus bel, of roep maakt niet uit, dan knijpen ze volop in de remmen en kijken ze dan nog eens om... dus ze slingeren bijna tegen elkaar aan. Ik denk dat je ze soms maar beter spontaan in kunt halen, dan kijken ze tenminste nog vooruit.
Jugendt schreef:Handen uitsteken vond ik eerder belachelijk... sinds 3 jaar fiets ik serieus en het gevolg daarvan is dat ik ook harder fiets. Wat ik in de stad merk is dat het gewoon een zooitje is. hoevaak ik wel niet volop in de ankers moet omdat iemand zijn hand niet uitsteek voordat deze afslaan.
Met de stad bedoel ik mijn ervaringen in Nijmegen, rond de ochtendspits tussen het centrum van Nijmegen en de Campus van de RU. Het is vaak zo druk dat je in lange colonnes van 200+/- fietsers richting de campus kruipt. Of in mijn geval, erlangs heen fietst.

In de achterhoek merk ik steeds meer ouderen op van die elektrische fietsen. Met dit mooie pinksterweer en de extra drukke paden heb ik een ontdekking gedaan. Die lui zouden een fietstest moeten afleggen voor ze zo'n ding mogen besturen... als ik ze in wil halen, dus bel, of roep maakt niet uit, dan knijpen ze volop in de remmen en kijken ze dan nog eens om... dus ze slingeren bijna tegen elkaar aan. Ik denk dat je ze soms maar beter spontaan in kunt halen, dan kijken ze tenminste nog vooruit.
Met andere woorden: Nederland is gewoon te VOL. Wij zijn daarom niet voor niets Wereldfietsers, want in het buitenland is er vaak nog ruimte! Nog geen twee weken en ik ga weer in Denemarken en Zweden fietsen!
Martin E. van Doornik schreef:Met andere woorden: Nederland is gewoon te VOL. Wij zijn daarom niet voor niets Wereldfietsers, want in het buitenland is er vaak nog ruimte! Nog geen twee weken en ik ga weer in Denemarken en Zweden fietsen!
Ja, leuk, maar de rest van het jaar moet je toch ook van A naar B. En je moet toch trainen voor je vakantie. De overgrote meerderheid van de serieuze fietsers rijdt dus toch de meeste kilometers in Nederland.

Maar tussen september en april is er heel veel ruimte op de fietspaden. En de motorrijders durven dan ook nog niet naar buiten.

Grtjs,

Walter
't Is volgens mij vooral een kwestie van individuele fietsers tegenover groepen. En het maakt niet uit of die groepen bestaan uit wielrenners, motoren of wereldfietsers, maar wielrenners zijn nou eenmaal vaak te vinden in groepsverband en wekken dus irritatie op.
BartO schreef:Maar hoe zit het met ons?
Ik heb 'ons' afgelopen weekend ook lekker bezig gezien op een druk fietspad in de duinen tussen Callantsoog en Den Helder. En 'wij' doen dan niet onder voor een roedel racefietsen.
supermario schreef:Ik heb het afgelopen weekend veel gefietst in de duinen, veel last van wielrenners gehad. Komen als gekken aan rijden en proppen met veel lawaai nog even snel tussen 2 andere fietsers door.
Dat is ongeveer wat ik 'ons' ook heb zien doen.
Snelheid opbouwen in een afdalinkje, gezinnetje inhalen in een klim, stoppen bij een afslag en met zijn allen fietspadbreed op een kaart staan loeren, om vervolgens al die fietsers opnieuw in te halen.
't Zijn er maar een paar die zo fietsen (en ik zal zelf ook vast wel iets gedaan hebben dat tot ergernis leidt bij de medefietspadgebruikers), maar de toon is dan wel gezet.
Twee oude dametjes waren het helemaal zat en bleven demonstratief breed rijden als er weer zo'n dikke fiets met felgekleurde tassen voorbij wilde.

Meestal rijd ik alleen of duo, zowel op race- als reisfiets. Mijn gedrag is op beide fietsen vergelijkbaar en het scheelt maar een paar km/u. Je merkt dan gewoon dat dat kromme stuur andere reacties uitlokt. Zo'n fiets is snel, gevaarlijk, irritant, opdringerig en die hufter moet maar effe wachten. Een ping-belletje is meestal nog wat olie op het vuur.
Volgens mij ontstaat dat beeld door de wielerploegen die in op de Heuvelrug en het Kromme Rijngebied hun trainingsrondjes maken.
supermario schreef:Oudere vrouw vertelde mij dat zij niet meer vaak in het weekend durft te fietsen ivm die wielrenners.
Daarom zal ik in het weekend er ook niet snel voor kiezen om met mijn racefiets op de fietspaden van de Heuvelrug te fietsen. Teveel oudere stellen die zich aan mij storen. En ik aan hen.

Ik kom in het weekend ook niet meer op de dijken langs de grote rivieren, maar dat wordt dan weer veroorzaakt door een ander soort tweewielers die bij voorkeur in grote groepen voorbijrazen en waarvan sommigen zich gewoon niet weten te gedragen.
Hallo,

Tip voor als je met een grote groep een paar fietsers voor je wilt inhalen: de eerste roept naar degenen die je inhaalt hoeveel er nog achteraan komen. Glimlach bij de ingehaalden en voor de inhalers blijft lang genoeg ruimte om in te halen.

Geen dag voorbij zonder een glimlach!
Groet, Petra.
Jonathan schreef:
Revanho schreef: Je kan er wel wenkbrauwoptrekkend op reageren...
En terecht, denk ik zo. Er zijn genoeg situaties waarin even bellen evident veilig is, ongeacht wat anderen daarvan vinden.
Het is spijtig dat je nauwelijks op de inhoud van mijn post ingaat. Het probleem van negatieve reacties op het gebruik van de bel is velen toch niet vreemd.

Daarnaast zijn er ook situaties waar het bellen dusdanig reactie uitlokt dat het net onveiliger wordt. Lees b.v. de post van SanneB, Martin E. van Doornik en Jugendt maar eens.

Je hebt blijkbaar de indruk dat ik niet bel uit luiheid of iets dergelijks. Ik heb nochtans op al mijn fietsen steeds een goed werkende bel en gebruik die meestal ook. Maar het is net door vele tienduizenden kilometers stadsfietservaring dat ik ook weet dat bellen gevoelig ligt (bij sommige mensen die je wilt inhalen) en soms ongewenste gevolgen heeft. Daarom blijf ik in elke situatie (in een halve seconde) de afweging maken of ik best even bel of er gewoon zonder te bellen snel langs kan. (Veel vrienden in mijn omgeving hebben net dezelfde ervaring.)

Dat jij je daar niets bij kan voorstellen, zegt dus toch echt meer over jou dan over mij.

Renaat
Revanho schreef:
Jonathan schreef:
Revanho schreef: Je kan er wel wenkbrauwoptrekkend op reageren...
En terecht, denk ik zo. Er zijn genoeg situaties waarin even bellen evident veilig is, ongeacht wat anderen daarvan vinden.
Het is spijtig dat je nauwelijks op de inhoud van mijn post ingaat. Het probleem van negatieve reacties op het gebruik van de bel is velen toch niet vreemd.
Ik ben op het aspect van negatieve reacties ingegaan. Voor de rest waren je argumenten niet zinvol genoeg.
Je hebt blijkbaar de indruk dat ik niet bel uit luiheid of iets dergelijks.
Kun je aanwijzen waar ik concludeer dat jij niet belt, en waar dat ik zeg dat je dat nalaat uit luiheid?
Dat jij je daar niets bij kan voorstellen, zegt dus toch echt meer over jou dan over mij.
Waar schreef ik over mijn voorstellingsvermogen?
Jonathan schreef: En terecht, denk ik zo. Er zijn genoeg situaties waarin even bellen evident veilig is, ongeacht wat anderen daarvan vinden.
Er zijn genoeg situaties waar even bellen evident tot gevaarlijke manoeuvres leidt, ongeacht wat anderen daarvan vinden. :roll:
Revanho schreef: Er zijn genoeg situaties waar even bellen evident tot gevaarlijke manoeuvres leidt, ongeacht wat anderen daarvan vinden. :roll:
Ja, die afweging maken we allemaal, misschien zelfs als we er minder dan tienduizend stadkilometers op hebben zitten.
Revanho schreef:
Jonathan schreef: En terecht, denk ik zo. Er zijn genoeg situaties waarin even bellen evident veilig is, ongeacht wat anderen daarvan vinden.
Er zijn genoeg situaties waar even bellen evident tot gevaarlijke manoeuvres leidt, ongeacht wat anderen daarvan vinden. :roll:
Ik heb toch liever dat de suffe bejaarden die op een fietspad geen fietsers verwachten vallen nádat ik er voorbij fiets dan ervoor :roll:
Als er niemand aan de kant hoeft om mij te te laten passeren ga ik echt niet bellen, je hoeft tegenwoordig ook geen vaandeltrager met trom meer voor een auto te laten lopen. (meestal tenminste, soms kun je in deze stad alles verwachten)
Leon
Helemaal eens met Leon. Als je alleen maar omdat ik met 10 km sneller langs je ga op een weg waar daar de ruimte voor is, al zo schrikt dat je de sloot induikt, had je gewoon niet op de weg moeten zijn. Ik bel vaker omdat ik verwacht dat mensen zo slingeren dat ik er niet langs kan, dan omdat ik zo wil waarcshuwen.
Leon schreef:Als er niemand aan de kant hoeft om mij te te laten passeren ga ik echt niet bellen...
Leon
Dat doe ik ook niet.

Waar ik vraagtekens bij zet is de mentaliteit dat jij niet hoeft te bellen omdat anderen gewoon netjes ten allen tijde ruimte op het fietspad 'horen' te geven. Het is beter om de verantwoordelijkheid voor de veiligheid zelf te nemen in plaats van deze af te schuiven op hoe anderen het eigenlijk zouden moeten doen. Dat betekent niet altijd het één of het ander doen, maar gewoon je oordeelsvermogen gebruiken.

Wanneer alle fietsen worden uitgerust met net zo veel achteruitkijkspiegels als auto's - een nogal relevant verschil in deze - is bellen bij inhalen misschien nooit meer nodig. Tot dan vind ik mijn opmerking dat er genoeg situaties zijn waarin het wel nodig helemaal terecht. Smalle wegen, kinderen, slingerende fietsers, kletsende fietsers, etc. Soms moet je gewoon laten merken dat je er aankomt.

Ik begrijp niet waarom die notie, die echt niet in tegenspraak is met wat hier verder wordt beweerd, tot persoonlijke aanvallen over mijn voorstellingsvermogen leidt. Volgens mij doen we het allemaal zo.
Jonathan schreef: Ik begrijp niet waarom die notie, die echt niet in tegenspraak is met wat hier verder wordt beweerd, tot persoonlijke aanvallen over mijn voorstellingsvermogen leidt. Volgens mij doen we het allemaal zo.
Wie wind zaait, ... (Of, m.a.w. lees even je eerste reacties bij dit onderwerp even terug.)
Revanho schreef: Wie wind zaait, ... (Of, m.a.w. lees even je eerste reacties bij dit onderwerp even terug.)
Terechte vraagtekens bij wat er werd geschreven: bellen zou niet nodig zijn, anderen moeten zich aan de verkeersregels houden. Daar heb ik kritiek op, zonder iets over degene die het schreef te veronderstellen.

Kun je mij vertellen waar ik schreef dat jij nooit belt en dat jij dat uit luiheid zou nalaten?
Jonathan schreef:Wanneer alle fietsen worden uitgerust met net zo veel achteruitkijkspiegels als auto's - een nogal relevant verschil in deze - is bellen bij inhalen misschien nooit meer nodig.
Mits de spiegels ook gebruikt zouden worden, want da's vaak bij auto's niet het geval. Je kan er niet van uitgaan dan je dan opgemerkt wordt.
captain_fabulous schreef:Helemaal eens met Leon. Als je alleen maar omdat ik met 10 km sneller langs je ga op een weg waar daar de ruimte voor is, al zo schrikt dat je de sloot induikt, had je gewoon niet op de weg moeten zijn. Ik bel vaker omdat ik verwacht dat mensen zo slingeren dat ik er niet langs kan, dan omdat ik zo wil waarcshuwen.
Het wordt op de weg steeds gezelliger!