Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw - Forum Wereldfietser

Ombouw

Hallo Allemaal.
Mijn plan is om van een ouder frame ;cannondale T1000; een stabiele reisfiets op te bouwen ,waar een 30kg aan gewicht moet worden meegenomen .
Het is de bedoeling dat de fiets voornamelijk over verharde wegen gebruikt word.
Over bergen moet ook mogelijk zijn ,Alpen , Pyreneen, en natuurlijk de heuvels bij ons in Limburg. 8)
Ik heb tot voor kort altijd een ligfiets; Optima Dragon ; gehad , die op vlakke stukken een uitstekende stabiele ligger was,maar in de bergen of heuvels was het voor mij 63+ steeds meer een tortoer om boven te komen,ondanks een bergverzet. :oops: :oops:
Ps nieuw is geen optie ,en van een gebruikte randonneur heb ik dan weer geen voldaan gevoel.
Als er tips zijn voor een ander oud frame ,staal of alu en de afmontage zou ik het heel graag horen.
Bij voorbaat dank .
Groetjes uit Limburg .
Jac.
Wat zijn de verhoudingen voor het verzet in de bergen. Heeft u nu al een 3 bladen voor crankstel.
Wellicht kan de 30kg draaglast nog (flink) naar beneden gebracht worden? Dat scheelt ook aanzienlijk met het klimmen lijkt mij.
jac schreef:cannondale T1000 een stabiele reisfiets op te bouwen ,waar een 30kg aan gewicht moet worden meegenomen .

Als er tips zijn voor een ander oud frame ,staal of alu en de afmontage zou ik het heel graag horen.
Hoi Jac,
Als ik google op afbeeldingen van die fiets zie ik een stevig uitziend maar kort gebouwd frame, vooral een korte achtervork.
Het nadel daarvan kan zijn, dat je de tassen tamelijk ver naar achteren moet hangen om niet met de hakken van je (grote?) voeten de tas te raken. Bagage ver naar achteren is meestal niet bevorderlijk voor de stabiliteit, wat bij 20+ kg bagage wel belangrijk is. Er zit dus geen garantie op de stabiliteit van deze fiets met bagage.

Je vragen zijn overigens te algemeen om veel reacties op te roepen denk ik. Lees en zoek eerst eens wat op dit forum - er is al heel veel geschreven wat je zal interesseren - en kom dan met specifiekeren vragen, dan komen er zeker meer reacties.
Succes,
Leon

P.s. wat noem je bergverzet? 1:1 wordt tegenwoordig al niet meer erg licht bevonden. Zeker bij 28"-fietsen.