Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bali - Lombok - Sumbawa - Forum Wereldfietser

Bali - Lombok - Sumbawa

Veel zelfstandig gefietst in Zuidoost Azie maar nog nooit in Indonesie.
We willen in Augustus ruim drie weken fietsen op Bali - Lombok - Sumbawa. We hebben verschillende (oudere) verslagen gelezen, o.a. op dit forum. Zijn er mensen met recente ervaringen en aanbevolen routes? Ergens las ik iets over agressie en ''criminele roadblocks'' op Lombok & Sumbawa, iets van bekend?

Dank voor input en altijd bereid tot delen van onze ervaringen in Birma, Laos, Thailand, Cambodja, Madagaskar, Vietnam.

Chris
Hallo Chris,
Mijn meest recente ervaring was vorig jaar in Bali, in 2010 heb ik zowel op Bali als rondje Lombok gefietst. Op Bali en Lombok is het plezierig om te fietsen. De meest voor de handliggende route voor beide eilanden is langs de kust te fietsen. AWOL biedt nl voor alle 3 eilanden een uitstekende route. Overigens kun je met een goede kaart, hier in Nederland of in Bali te koop, zelf je route bepalen. Sumbawa kan ik niets over vertellen, maar dat schijnt alleen een enkele hoofdweg te kennen. Wel is augustus de meest warme maand om daar te fietsen. Van "criminele roadblocks" heb ik nergens in Indonesie iets van bemerk, en ik heb daar al op menig eiland gefietst.
Wiltdorfer schreef:We willen in Augustus ruim drie weken fietsen op Bali - Lombok - Sumbawa. We hebben verschillende (oudere) verslagen gelezen, o.a. op dit forum. Zijn er mensen met recente ervaringen en aanbevolen routes? Ergens las ik iets over agressie en ''criminele roadblocks'' op Lombok & Sumbawa, iets van bekend?
In oktober heb ik gefietst op Bali-Lombok-Sumbawa-Flores.
Agressie: nooit van gehoord, ben benieuwd waar dit verhaal vandaan komt. Wij werden bijv. ook gewaarschuwd voor Lombok dat het daar agressief zou zijn, maar wij herkennen dat absoluut niet.
Ik vond het op Bali veel te druk om te fietsen, had overigens slechts 1 dag gefietst van Sanur via Ubud naar de ferry. Misschien is de rest van het eiland minder druk.
Lombok vond ik al veel plezieriger: in 3 dagen via de noordkust en Senaru (aan de voet van de Rinjani) naar Labuhan Lombok de haven aan de oostkust. Beklimming van de Rinjani met gids is een absolute aanrader!
Over Sumbawa fietsen is het minst interessant, vrij vlak, voor Indonesische begrippen warm, dor en droog en weinig te zien. Je kan ook in Labuhan Lombok een boot nemen naar Flores, dat hebben een paar van ons gedaan, en dat is aan te bevelen boven fietsen. Dat duurt 4 dagen en dan vaar je louter langs onbewoonde kusten met schitterende koraaleilandjes en hagelwitte stranden, en uiteindelijk ook meteen langs Komodo en Rinca. Een geweldige ervaring.
In Flores kom je aan bij Labuan Bajo, als je terug moet kan je vliegen of terug fietsen. Liefst fiets je door, want Flores is geweldig, ideaal als fiets-eiland met 1 mooie weg waarop weinig verkeer, leuke dorpjes, geweldige sfeer en groene landschappen.
Qua sfeer vonden wij het al met al zeer ontspannen te noemen.