Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen met de wind in de rug - Forum Wereldfietser

fietsen met de wind in de rug

Dag lezers van dit forum

Ik heb me voorgenomen ooit een fietsvakantie in Europa te doen waarbij ik alleen maar fiets met de wind in de rug. Een soort van experiment waarbij de wind bepaalt waar ik terecht kom. Gewoon om het eens mee te maken.
Gezien de heersende windrichting zal ik vermoedelijk ergens in Scandinavië stranden, maar misschien ook niet.
Mijn probleem is dat als ik 's morgen kijk waar de wind vandaan komt en daarna ca 80 km windje mee ga fietsen, ik een grote kans loop niet op rustige wegen cq fietspaden terecht te komen. Anderzijds heb ik ook geen zin om allerlei (fiets)kaarten mee te nemen.
Mijn vraag is: hoe zouden jullie dat aanpakken. GPS mee? Toch maar op de bonnefooi? Of is er nog een veel handigere en simpeler methode.
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groet

Bert Rogge
Niets belet je zonder GPS of kaarten willekeurig de straten in te rijden die er mooi uitzien. Lijkt me wel leuk. Je zal natuurlijk mooie, unieke plekken missen, maar in ruil ontdek je er andere.

Zolang je tenminste nog de wind of iets anders hebt om een richting aan te geven zal je wel ergens geraken. Samen met een vriend heb ik eens een gelijkaardig concept uitgevoerd: afwisselend instructies geven (hij: "2de straat rechts!", ik: "1ste links", hij: ...), na een 60-tal kilometer waren slechts we nog maar 10 km verwijderd van de start... Maar wel veel onbekende, kleine baantjes gezien! (de achtertuin herontdekt)
wat een maf idee, weet je het zeker?? Lijkt me zo zonde van de tijd en totale overrating van het idee dat de reis het doel is. Maar als jij erin gelooft, altijd doen.

Meest vreemde vorm van draaiende wind die ik ooit heb meegemaakt was in een beklimming waarbij ik storm in de rug had. Nooit zo'n snelle beklimming gedaan als toen, totdat de wind binnen 10seconden besloot om per direct 180 graden te draaien......, pfff wat een koude kloteklim was het toen. :D
Neem een apparaatje mee, waarmee je onderweg op Internet kunt en zoek iedere avond de actuele weerinformatie op voor het gebied waar je je bevind.

Kan wel een heel aparte tocht worden.
Dank voor het meedenken.
@ Lasse: je kunt inderdaad zonder gps of kaart fietsen. Had ik zelf natuurlijk ook al bedacht, maar ik wil graag de leukste route naar punt X fietsen. Maar het kan heel goed zijn dat jouw voorstel de enige mogelijkheid is. Wacht nog even af of er nog iemand met een beter idee komt.

@Ad: Een maf idee? Misschien wel, maar eh ... wat geeft dat. Het gekke is dat, als je een willekeurige fietser vraagt hoe hij/zij het liefst fietst, ik er van overtuigd ben dat dat met het windje in de rug is. Ik wel in elk geval en ik heb toch al heel wat ritjes gemaakt. Voorlopig blijf ik nog even bij mijn idee, hoe maf ook.

@Bert: Een apparaatje voor het weer heb ik niet nodig toch? Als het regent fiets ik helaas in de regen. En voor het bepalen van de windrichting heb ik alleen mijn vinger nodig :-) Het gaat mij om een manier om die leukste route te vinden. Als dat op een mobiel met internet kan is dat wellicht een mogelijkheid. Moet er dan wel zo eentje aanschaffen ten koste van mijn huidige 'ijskast'. Internetten in het buitenland kan vrij prijzig zijn weet ik en elke dag eerst naar het internetcafe zie ik ook niet zo zitten. Toch gewoon mijn neus achterna rijden dan maar?
Gr Bert
In ieder geval zal je, afhankelijk waar je in NL start, moeten hopen op westenwind. Anders ben je heel snel aangewezen op een waterfiets...
En dat terwijl het mooiste (zomer)weer optreedt bij Oostenwind...
Lasse schreef:Niets belet je zonder GPS of kaarten willekeurig de straten in te rijden die er mooi uitzien. Lijkt me wel leuk. Je zal natuurlijk mooie, unieke plekken missen, maar in ruil ontdek je er andere.
In Nederland werkt dat best aardig, zolang je niet op een grote rivier stoot waar maar weinig bruggen overheen zijn.
In Vlaanderen werkt het echter voor geen meter. Daar eindigen woonwijken standaard in het niets en zijn er overal kanalen, snelwegen en spoorlijnen waar geen overgangen zijn.
In niet-vlakke buitenlanden werkt het ook niet gemakkelijk omdat vooral de leuke kleine weggetjes nogal bochtig zijn en vaak een andere kant opgaan dan in eerste ze instantie lijken te doen.
Gelukkig zijn er altijd tussenoplossingen waarbij je middels een kaart een stuk vooruit kunt kijken. Of die kaart op papier, een GPS-apparaat of op een toeristisch knooppuntenbord naast de weg staat maakt niet uit.
Maar het zeker wel een leuk idee.
Leon
Leon schreef:In Vlaanderen werkt het echter voor geen meter. Daar eindigen woonwijken standaard in het niets en zijn er overal kanalen, snelwegen en spoorlijnen waar geen overgangen zijn.
Laat ik het concept nu juist in Vlaanderen getest hebben. ;) Gelukkig zijn doodlopende wegen hier vrij vaak aangeduid, wat toch al wat helpt bij de selectie. Ver zijn we er niet mee geraakt, maar we hebben er zeker mooie plekjes mee ontdekt.
Lasse schreef:Ver zijn we er niet mee geraakt,
Inderdaad, 10 km :D . Bert wil verder.
Leon
Eerste WF tocht die ik meereed in 2005 was ook een windmee tocht. Ging heel aardig doordat de wind nogal draaide de tweede dag.

Zolang je binnen een totale hoek van 45 graden blijft, dus 22,5 iedere kant, heb je nog wind mee en toch nog aardige keuze in je richting.


Als je ergens in de bergen begint, of zo, heb je misschien een ochtend wind die lijn recht staat op de wind in de middag, dan kun je op dezelfde camping blijven... :? :lol:
Leon schreef:
Lasse schreef:Ver zijn we er niet mee geraakt,
Inderdaad, 10 km :D . Bert wil verder.
Leon
Bert wil dan ook de wind gebruiken. Wind komt overwegend uit een bepaalde richting, in een bepaalde regio. Willekeurig links of rechts kiezen houdt iemand vanzelf op ca dezelfde plek...

Gewoon een windrichting kiezen werkt natuurlijk voorspelbaarder. Ben zo eens naar de Middellandse Zee gereisd, al liftend. Iedere lift die naar het zuiden ging, was goed. Was ook een zeer mooie reis waar we vanalles tegengekomen zijn dat we niet verwacht hadden :)
Op een regenachtige dag fietste ik over de weg D 947 van Saumur naar Tours in de Franse Loirestreek. Daar had ik de wind ook nog tegen. Op 8 km van Saumur passeerde ik de Greenwich Meridiaan en plotsklaps voelde ik precies daar op die 0°-lijn op de kaart de wind in mijn rug!!! Probeer dat maar eens met de online weerberichten!
Goed idee. Da's de Bob den Uyl-methode! Maar gewoon doen. Koop gewoon een goeie kaart (1:150.000 of 1:200.000) en zoek de leuke weggetjes ter plekke. Houdt het lekker spannend!

Succes!
"In 1970 publiceerde de in 1992 overleden Rotterdamse auteur Bob den Uyl een boekje Wat fietst daar? Daarin ontvouwt hij op ironische toon zijn ideeën omtrent het ideale fietsen.

Den Uyl: 'Een fietstocht is het afleggen van een onbepaald aantal kilometers op de fiets. (...) Richting en bestemming laten wij bepalen door de wind. We stappen 's ochtends op de fiets en rijden ontspannen met de wind mee. Ja maar zullen velen zeggen, dat heeft toch weinig nut? Als je 's avonds weer thuis wilt zijn, zal je toch op een bepaald ogenblik tegen de wind in moeten gaan fietsen. Dit nu doen wij niet. Wij blijven de hele dag met de wind mee fietsen, en keren 's avonds per trein terug.'
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... tjes.dhtml
Ik heb ook wel eens met het idee geflirt. Kun je het plaatsvervangend voor me gaan doen :wink: ?
Leuk idee.
Je kunt natuurlijk ook steeds bij een plaatselijk pompstation een gedetailleerde kaart kopen als je in een nieuw gebied komt.