Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slijtage spijkerbroeken door fietszadel - Forum Wereldfietser

Slijtage spijkerbroeken door fietszadel

Hoi,

Ik rijd vaak van mijn huis naar het station (10km, op de racefiets) en terug. Dan heb ik gewoon mijn normale kleren aan want ik ben opweg naar de universiteit. Maar in al mijn broeken komen slijtplekken op de kont en het kruis. Hebben jullie dit probleem ook en wat hebben jullie er tegen gedaan? Een ander zadel?
Andere kleren aandoen kan wel maar is niet fijn, ik zou me dan in het wc-tje van de trein moeten gaan omkleden en altijd extra kleren meesjouwen. Dus ik hoop dat iemand een betere oplossing heeft.

Alvast bedankt,

Diederik
Het enige wat je er theoretisch aan kunt doen is een zadel kopen dat zo weinig mogelijk randen en naden heeft waar je overheen schuift en waarop je een zo groot mogelijk contactoppervlak hebt met zo weinig mogelijk sterke drukpunten.
Mijn ervaring: leren zadels zijn best goed al kunnen klinknagels ook slijtage veroorzaken.
Welk zadel voor jou ideaal is, is weer persoonlijk en afhankelijk van de zit.
Leon
Ik heb dit inderdaad ook geregeld gehad, maar sinds ik mijn Brooks zadel heb (leer) heb ik er zo goed als geen last meer van
En geen spijkerbroeken dragen maar gladdere broeken met veel kunststof erin.
Wim
Ik ken het probleem...en het is reeds aangekaart op dit forum.
Mijn oplossing was simpel: nylon zadelhoes verwijderen alvorens te fietsen. Gewoon op het leer van het zadel fietsen...het probleem was plots verdwenen! :-)
Aniphys schreef: Mijn oplossing was simpel: nylon zadelhoes verwijderen alvorens te fietsen.
Zadelhoezen zijn natuurlijk nooit bedoeld om te gebruiken tijdens het fietsen. Op een leren zadel verlies je bovendien een deel van de voordelen van het leren zadel.

Renaat
Diederik Thier schreef: Andere kleren aandoen kan wel maar is niet fijn, ik zou me dan in het wc-tje van de trein moeten gaan omkleden en altijd extra kleren meesjouwen.
Geen grote problemen - al is enige extra slijtage aan broeken door veel te fietsen onvermijdelijk - maar wel de bedenking waarom je je niet de universiteit zelf zou omkleden. Een universitair wc als omkleedplaats lijkt me in ieder geval comfortabeler dan een trein-wc.

Renaat
Hoi Diederik!

zoals Renaat al zegt, het is onvermijdelijk. Het is ook mijn ervaring. Echter: alles wat je intensief gebruikt is aan slijtage onderhevig.

Ik zou het zien als een teken dat je goed bezig bent, het zijn allemaal verslijt-artikelen, net zoals je mooie (evt.) dure fiets. Als het stuk is is het een goed teken want dan heb je er goed gebruik van gemaakt en koop je gewoon weer een nieuw exemplaar.

O ja, is een ligfiets geen oplossing voor dit probleem? :D
jeroen_ schreef:... alles wat je intensief gebruikt is aan slijtage onderhevig.
Laat ik nu net een maand geleden de nieuwe maar zware naafdynamo uit mijn nieuwe fiets gehaals hebben en vervangen door een lichte voornaaf die ik nog had en waar 35000 km mee gefietst; niet subtiel gefietst want de drie frames konden er niet tegen.
Kwestie van afstellen en onderhoud.
Leon
Leon schreef:Kwestie van afstellen en onderhoud.
Leon
Laat me raden, de kogels waren versleten ? :D