Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geveerde zadelpen? - Forum Wereldfietser

geveerde zadelpen?

Rijd er iemand met een KOGA Shock absorbing zadelpen?
Zo ja, hoe zijn je ervaringen daarmee?
Beste twdi,

Ik heb mijn Koga Shock absorbing zadelpen, aanwezig / gemonteerd op een nieuwe Koga Randonneur (frame Cr-Mo), aangeschaft in 2010, na ca. één jaar gebruik uitgeschakeld.
Reden:

1. Er is teveel speling tussen de zadelpen en de geleidingsbus ontstaan.
2. Door die speling draait het zadel enigszin zijwaarts weg, ik heb geen goed
contact meer met de fiets.
3. De ideale afstand 'beenlengte-trapper' wijzigt constant, met als gevolg wat
knieklachten.

De zadelpen is eenvoudig te luxeren door het aandraaien van de arreteerschroef.

Jan
Jan van de Bunt schreef:Beste twdi,

Ik heb mijn Koga Shock absorbing zadelpen, aanwezig / gemonteerd op een nieuwe Koga Randonneur (frame Cr-Mo), aangeschaft in 2010, na ca. één jaar gebruik uitgeschakeld.
Reden:

3. De ideale afstand 'beenlengte-trapper' wijzigt constant, met als gevolg wat
knieklachten.
Jan
Daar zeg je wat.. Kan het nog voor dinsdag 12u laten veranderen op mijn nieuw bestelde signature. Misschien wel slim om dat te doen dus.
Het eerste wat ik voor meer comfort zou doen is lekker brede banden monteren. Als dat niet genoeg is op slechte/onverharde wegen, en zeker als je zoals ik soms last van je rug hebt, dan is een verende zadelpen best lekker. Ik denk echter dat dan alleen de Cane Creek Thudbuster echt goed is. De rest krijgt al vrij spoedig speling. Een simpel alternatief is een Brooks zadel met veren. Dat is niet zo comfortabel als een Thudbuster, maar beter dan een ongeveerd zadel.
Wim
Ik had ook een verende zadelpen op mijn Koga Signature (type Airwings 360), aangekocht in de zomer 2008. Ik meende dat ik dat toen nodig had, omdat ik 6 maanden voordien van een hernia was geopereerd (L5-S1, en L4-L5 was ook al problematisch hoewel nog geen must om het mes erin te zetten).
De Airwings gaf mij een solide indruk en gaf mij nooit het gevoel dat ik op een kameel reed, omdat ie goed (lees : hard genoeg) was afgesteld. Geen kwaad woord dus over de Airwings 360. Maar ik kon ook nooit goed het nettovoordeel voor mijn lagerugprobleem inschatten tov een vaste zadelpen, omdat ik terzelfdertijd ook van redelijk smalle (28mm) naar bredere banden (35mm) overschakelde.
Twee jaar later ging de Airwings jammer genoeg stuk, niet door sleet of speling, maar door een ongelukkige val (ongelukkig voor de zadelpen, niet voor mijn rug 8) ).
Omdat de Airwing 360 niet in stock was, kocht ik 'voorlopig' een goedkope vaste pen (8€). De clou is : ik rij daar nu nog altijd mee, ben niet meer terug naar een verende pen overgestapt.
Niet dat ik een wonderbaarlijke genezing kan laten optekenen (eens rugpatiënt altijd rugpatiënt) maar mijn persoonlijke conclusie is toch dat bredere banden veel meer tot comfort bijdragen dan een verende zadelpen. 35mm is zelfs maar matig breed, maar door gewoon wat met de druk te spelen (4 bar voor op de kasseien enz) is dat al comfortabel genoeg voor mij.
Bij mij was de overgang van vaste pen met verend Brooks naar verende Thudbuster pen met ongeveerd Brooks zadel goed te merken. Wat mij betreft zijn banden inderdaad vaak belangrijker, ook al doen die niet helemaal hetzelfde. Een verende pen vangt net als een verende vork vooral de grote klappen op (dus de lage frequenties). Brede banden doen het vooral in het iets hogere frequentiebereik van de kleinere oneffenheden, terwijl heel soepele banden zoals de heel mooie Compass 26x1.75 die ik nu aan het uitproberen ben in een nog weer wat hoger frequentiebereik werken (kleine steentjes en ruw wegdek). Kortom, een verende pen is vooral zinvol op een hardtail mountainbike, en bij echte kuilen in de weg en zo. Maar dan is het ook wel fijn.
Wim
Dus niet zo nodig voor woon werkverkeer ov...er de verharde weg
Nee dan zijn wat bredere en soepele banden genoeg. Wat past er in je frame?
Wim
Er komen nu 37 mm schwalbe marathons op. Dat is wel de max ivm de KOGA Feather Shock
Jammer want dat is niet erg breed. Die Marathons zijn tamelijk lompe banden. Ik had liever de Marathon Racer gehad, of nog liever de Panaracer Pasela. Een fiets met bredere banden en een traditionele vork gaat overigens niet alleen veel langer mee, maar rijdt ook lekkerder.
Wim
Geen idee. Denk dat het erg persoonlijk is en vergelijkings materiaal heb ik niet.
Ga morgen zo en zo nog even bellen over de configuratie
Ik heb die nieuwe Marathon Greenguard vrij uitgebreid getest totdat ik er na 1000 km geen zin meer in had. Het is een band met een dikke rubber antileklaag in de stijl van de Marathon Plus, maar dan wat minder extreem. Het gevolg is een zware en stugge band, met minder comfort en meer rolweerstand op oneffen wegdek. Het is een prima band voor een zwaarbeladen verre tocht in barre gebieden, maar veel te lomp voor een lichte tour in Europa. De nieuwe Marathon Racer is dan heel wat lekkerder, en de Pasela nog weer sneller/fijner (maar natuurlijk wel wat minder lekbestendig dan een Greenguard). Je bent er aan het eind van de dag al gauw een half uur eerder mee op de camping, als het niet meer scheelt. Ik reed tot voor kort naar mijn werk op een oude Gazelle met Vredestein Perfect banden. Halverwege kom ik langs een kilometerteller langs de weg (U rijdt te hard!!!!). Met die fiets reed ik meestal iets van 16 km. Sinds kort heb ik een prachtige vrijwel ongebruikte tweedehands Koga stadsfiets uit 1988, met 32 mm Pasela TG's (breder past niet). Mijn snelheid is dan 19-20 km. De zithouding is allebei nogal rechtop, dus het verschil zit vooral in de banden. Met mijn M-gineering met 26x1.75 Pasela TG's is dat 21-22 km, en op mijn veldrijfiets met 35 mm Pasela's zonder lekbescherming is het 22-23. Die laatste twee fietsen hebben een racestuur en dus een flink lagere luchtweerstand. De 35 mm non-Tourguard Pasela is een stuk comfortabeler dan de 32 mm met Tourguard lekbescherming. De 26x1.75 is zonder enige twijfel de meest comfortabele band (die fiets heeft natuurlijk ook het mooiste frame, met dunwandige 0,8-0,5-0,8 stalen buis, dat scheelt ook nog wat). Ik ben momenteel de nieuwe Compass 26x1.75 aan het testen (Pasela mal/loopvlak maar luxe Grandbois karkas en rubber compound), en die is nog weer flink wat fijner dan de Pasela in die maat (maar wel twee keer zo duur).
Wim
twdi schreef:Er komen nu 37 mm schwalbe marathons op. Dat is wel de max ivm de KOGA Feather Shock
Als je de samenstelling van de fiets toch nog kunt veranderen, dan zou ik een vaste voorvork kiezen. Heb zelf problemen gehad met speling in de Feather Shock. In een eerder topic al eens langs geweest.

Na overleg met Koga door de fietsenmaker is er eerst een nieuwe veer geplaatst. Dit gaf niet voldoende soelaas. Daarna werd de gehele voorvork vervangen.
Fiets was drie en een half jaar oud en tweedehands bij een andere fietsenmaker gekocht. Petje af voor Koga, maar alles, inclusief de arbeid van de fietsenmaker, was op kosten van Koga.

Heb nog getracht om een in plaats van een geveerde vork een vaste vork te krijgen maar zover wilden ze helaas niet gaan. Als ik toch die vaste vork had genomen had me dat ongeveer € 200 gekost. Dan zijn dan wel weer Koga prijzen waar je van schrikt.

De speling is er uit, maar houd met voortassen en stuurtas toch een iets minder stevig stuurgedrag. Mijn volgende fiets heeft zeker een vaste vork met bredere banden.

Groet, Joop
Ben
of je zadel op een springplank bevestigen