Niet alleen voor woon-werkverkeer gebruik ik de Brompton, maar ook voor op reis. Ik neem dan twee rugzakken mee, een grote voorop die ik vastmaak aan het frame, en een kleine achter. Goed voor de gewichtsverdeling, goed te besturen en sinds kort: comfortabel! Voorheen stootte de 16" wieltjes enorm, vooral met dat gewicht van 15kg voortdurend op de voorwielen. Ik ben toen al vrij gauw op zoek gegaan naar een verende voorvork, maar dat was haast niet mogelijk (alle maten zijn anders, vouwproblemen)...tot ik na wat omzwervingen belandde bij Hans in Nijmegen (http://www.elan-ligfietsen.com). Hij suggereerde de verende voornaaf van Pantour (www.pantour.com). Het is het ei van Columbus! Veel lichter dan een verende voorvork, minimaal onafgeveerd gewicht vs maximaal geveerd gewicht, een in te stellen veerweg van 0 tot maximaal 12mm (is voldoende, meer kan niet want anders schieten je remblokjes ernaast, energieverlies is niet merkbaar), stijf (wiebelt niet) en strak gelagerd (onderhoudsvrij), iets te strak naar m'n zin, het voorwiel staat vrij snel stil. Ik heb de voornaaf nog maar kort dus ik verwacht (hoop) dat de naaf soepeler zal gaan lopen. De voornaaf vangt niet de grote klappen op zoals een echte ATB dat doet, maar functioneert prima voor klinkerwegen, oneffenwegdek etc. Ze zijn niet echt goedkoop: vanaf ?139. Je hebt ook verende achternaven in allerlei combinaties, een zeer goed alternief voor (gammele) verende zadelpennen of om je zwaar belaste achterspaken te ontzien! Willem
De correcte link is www.pantourhub.com Ik ben benieuwd of er al ervaringen van anderen zijn.
Wim