Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weg met de verende voorvork, neem een verende voornaaf! - Forum Wereldfietser

Weg met de verende voorvork, neem een verende voornaaf!

Niet alleen voor woon-werkverkeer gebruik ik de Brompton, maar ook voor op reis. Ik neem dan twee rugzakken mee, een grote voorop die ik vastmaak aan het frame, en een kleine achter. Goed voor de gewichtsverdeling, goed te besturen en sinds kort: comfortabel! Voorheen stootte de 16" wieltjes enorm, vooral met dat gewicht van 15kg voortdurend op de voorwielen. Ik ben toen al vrij gauw op zoek gegaan naar een verende voorvork, maar dat was haast niet mogelijk (alle maten zijn anders, vouwproblemen)...tot ik na wat omzwervingen belandde bij Hans in Nijmegen (http://www.elan-ligfietsen.com). Hij suggereerde de verende voornaaf van Pantour (www.pantour.com). Het is het ei van Columbus! Veel lichter dan een verende voorvork, minimaal onafgeveerd gewicht vs maximaal geveerd gewicht, een in te stellen veerweg van 0 tot maximaal 12mm (is voldoende, meer kan niet want anders schieten je remblokjes ernaast, energieverlies is niet merkbaar), stijf (wiebelt niet) en strak gelagerd (onderhoudsvrij), iets te strak naar m'n zin, het voorwiel staat vrij snel stil. Ik heb de voornaaf nog maar kort dus ik verwacht (hoop) dat de naaf soepeler zal gaan lopen. De voornaaf vangt niet de grote klappen op zoals een echte ATB dat doet, maar functioneert prima voor klinkerwegen, oneffenwegdek etc. Ze zijn niet echt goedkoop: vanaf ?139. Je hebt ook verende achternaven in allerlei combinaties, een zeer goed alternief voor (gammele) verende zadelpennen of om je zwaar belaste achterspaken te ontzien! Willem

De correcte link is www.pantourhub.com Ik ben benieuwd of er al ervaringen van anderen zijn.
Wim
Hoi,
Hoe gaat dat met de remblokjes? Bij mijn fiets is daar maximaal 1 mm beweging mogelijk voordat het fout gaat. Hoe kom je dan aan een veerweg van 12 mm?
Leon

Klinkt zeker interessant genoeg om er meer over te willen horen :) Doet zo`n naaf het nog wel goed met wat bepakking?

Maar ja, waar laat je je naafdynamo dan?;)

Ik was alweer vergeten dat het ding bestond. Wat opvalt is dat als je een beetje op het web kijkt, het ding eigenlijk bijna alleen gebruikt lijkt te worden door Dahon (vouwfietsen) en vooral bij ligfietsen (daar komen schat ik minder grote krachten op de voornaaf).
Een veerweg van een centimeter of zo kun je denk ik makkelijker bereiken met een traditionele gebogen stalen voorvork met gegoten vorkkroon, zeker als je zorgt dat die buiging niet wordt gehinderd door de plaatsing van de lowrider.
Wim
Leon schreef:Hoi,
Hoe gaat dat met de remblokjes? Bij mijn fiets is daar maximaal 1 mm beweging mogelijk voordat het fout gaat. Hoe kom je dan aan een veerweg van 12 mm?
Leon
Leon,

Tegelijk met de instelling van de veerhoek verander je de veerdiepte. Als de veerweg evenwijdig loopt aan de voorvork (en dus het minst gunstig is voor blijvend contact van de remblokjes op de velg) is de veerdiepte veel minder. De veerweg kan ook evenwijdig aan de rijrichting ingesteld worden en is dan maximaal en ook het meest effectief, want bij een 'botsing' wordt het voorwiel altijd naar achteren gedrukt (tegengesteld aan de rijrichting). De voorwork schiet dan naar voren en daarbij blijven de remblokjes prima contact houden met de velg, omdat dan de veerweg min of meer evenwijdig is met de remblokjes/velgweg. Willem

Goh, interresant product!!!

Ik hoop dat er iemand onder onze leden is die er gebruikers ervaring mee heeft.
Hebben Eric Schuyt en Marco de Wit ervaringen met deze naven???
Het lijkt me een mooie manier om met weinig gewicht toename veel comfort te genereren.


Groeten, John.

Goh, interresant product!!!

Ik hoop dat er iemand onder onze leden is die er gebruikers ervaring mee heeft.
Hebben Eric Schuyt en Marco de Wit ervaringen met deze naven???
Het lijkt me een mooie manier om met weinig gewicht toename veel comfort te genereren.
Ik had er nog nooit van gehoord. Maar heb wel een beetje m'n twijfels. Dus nog even wachten op de ervaringen van anderen.

Is een verende stuurpen dan niet een betere oplossing? Dan heb je een veerweg van ca 25 mm, zonder dat er problemen met remblokken ontstaan.

Groeten,

Marco