Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk Joegoslavie-land op de fiets? - Forum Wereldfietser

Welk Joegoslavie-land op de fiets?

Beste wereldfietsers,

Ik wil deze zomer gaan fietsen in omgeving van voormalig Joegoslavie.
Heeft iemand ervaring met deze landen? Ik twijfel tussen Kroatie, Bosnie, Bulgarije, Albanie en Montenegro.

Ik ben erg benieuwd welke van deze landen het mooiste is om met de fiets te bezoeken. Ik ben vooral op zoek naar mooie plekken om wild te kamperen, natuur, weinig verkeer en mooie kustroutes. Alle tips zijn welkom!

Dank alvast.
Mvg,
Niek
Hoi Niek,

Welke periode en hoe lang en hoe ga je er heen?

Persoonlijk vond ik Monte Negro erg mooi. Bulgarije en Albanie heb ik geen ervaring mee. In Bosnie en in mindere mate Kroatie is nog steeds gevaarlijk wildkamperen ivm mijnen.

Als ik met de auto heen zou gaan zou ik de auto in Triest parkeren, vandaar doorsteken naar de Dalmatische kust, eilandje hoppen (Cres, Krk etc), op een gegeven moment het binnenland insteken richting Sarajevo, vandaar richting Montenegro, een lusje naar Dubrovnik maken en daar de boot naar Rijeka nemen. Vandaar terug fietsen naar de auto en weer naar huis... Dan ben je wel een paar weekjes zoet...

Veel plezier!
Eric
Hoi Eric,

Bedankt voor je antwoord! Goede tips.

Ik wil 3 a 4 weken gaan in Juli/augustus en op een relaxed vakantietempo fietsen (50 a 75 p/dag).

Kun je dan die loep maken die jij noemt? En denk je dat je in die genoemde loep veel vakantie-/badgangers tegenkomt in die kustplaatjes of valt dat erg mee?

Viel het jou ook mee qua verkeer?

Mvg,
Niek
niek schreef:Beste wereldfietsers,

Ik wil deze zomer gaan fietsen in omgeving van voormalig Joegoslavie.
Heeft iemand ervaring met deze landen? Ik twijfel tussen Kroatie, Bosnie, Bulgarije, Albanie en Montenegro.

Ik ben erg benieuwd welke van deze landen het mooiste is om met de fiets te bezoeken. Ik ben vooral op zoek naar mooie plekken om wild te kamperen, natuur, weinig verkeer en mooie kustroutes. Alle tips zijn welkom!

Dank alvast.
Mvg,
Niek
Beste Niek,
Vergeet ook Servie niet!!! Eerste start: op dit forum staan heel veel adviezen en tips over Montenegro, Kroatie etc. dus bekijk die routes ook eens. Zelf ben ik vooral een fan van Kroatie en Montenegro, maar Servie en Bosnie zijn ook zeer de moeite waard. Wildkamperen aan de kust in Kroatie is wat moeilijker, maar in het binnenland wil het wel lukken. Ook in Bosnie kan dat wel. Mijngevaar? Vraag eerst ter plaatse even waar het kan. In Kroatie zijn er geloof ik nauwelijk mijnen meer. In Bosnie nog wel, ik ben zelf geen waarschuwingsborden tegen gekomen. Ik zou eerder vragen aan een local of ik bij hem op zijn terrein mag staan. Een paar woorden Bosnisch is dan makkelijk. Mocht je meer info willen, stuur me dan gerust een email: r.hoofdakker@hotmail.com. Groeten, Rutger enne succes.
Hoi Niek,

Ik heb vorig jaar al die landen gefietst, hier een verslag met foto's van die tocht.
http://www.sintchristophorus.nl/dwars-d ... r-zutphen/

Henk

kunst en fietswerk
Hallo,

Ik vond Montenegro schitterend !
Op weg naar Istanbul (2009) en op weg naar Athene (2010) hebben we stukken door die landen gefietst. Zie www.dromenvanreizen.be.

Ik vond de Plitvicemeren in Kroatië ook heel mooi.

Groeten,
Sabien
Niek, houdt er in die periode rekening mee dat het overal erg druk is, vooral aan de kust. In het binnenland is het dan vaak een stuk rustiger (mensen uit de stad trekken dan ook naar de kust). Wat landschap, natuur, cultuur en geschiedenis betreft is Bosnië denk ik wel de topper. Groener dan Kroatië en nog niet ontdekt door de toeristen. Heel veel offroad mogelijkheden, aardige mensen (net als op de rest van de Balkan). Er zijn een aantal goede campings, wild kamperen eerst vragen aan een local ook al staan de velden in het algemeen goed aangegeven. Als je Sloveens, Kroatisch, Servisch of Tjechisch een beetje kent kun je hier wel uit de voeten. Zodra ze merken dat je uit Nederland komt is het meestal meteen goed, iig niet in het Duits beginnen.
Bedenk wel:In de periode die jij wilt gaan kan het wel erg heet zijn en druk langs de kusten van Kroatie .
Ik zou ook niet te veel willen, maar je concentreren op 1 of 2 landen ,bv Kroatie en Montenegro. Erg leuk en wat koeler is het om op de eilanden te fietsen. Je kan veel eilanden bereiken met de ferrys van Jadrolina.
In Montenegro niet de Kotorbaai overslaan.
Succes Dirk
Een aantal jaren geleden was ik in Kroatië op fietstocht. Het was in mei en het was er al erg warm. De lokale bevolking zei dat het langs de kust in de zomer druk en heet was.

De baai van Kotor is mooi, maar lijkt me op de fiets wel flink afzien.

veel plezier
marjanne schreef:Een aantal jaren geleden was ik in Kroatië op fietstocht. Het was in mei en het was er al erg warm. De lokale bevolking zei dat het langs de kust in de zomer druk en heet was.

De baai van Kotor is mooi, maar lijkt me op de fiets wel flink afzien.

veel plezier
De Baai van Kotor is volkomen vlak :o :D :wink:
De baai mag dan wel vlak zijn, voor een mooi uitzicht moet je het wel hogerop zoeken. Kost wat moeite maar dan heb je ook wat! ;-)

Afbeelding

Zie verder ook mijn website voor meerdere tochten die ik in de Balkan heb gemaakt.