Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 36 of 40 spaken - Forum Wereldfietser

36 of 40 spaken

Beste fietskenners

Eindelijk is het dan zover na een boel vertraging en gedoe dan toch een nieuwe vakantiefiets (die ik helaas eerst nog een jaar niet voor vakantie ga gebruiken dan maar een beetje in rijden je moet wat he). Ik ben er helemaal uit het gaat de mees sherpa worden. Met prima velgen enz.( exall sp19, dt alpine 3 en dt prolock). Het enige waar ik nog niet uit ben is 36 of 40 spaken. Ik hoor namelijk wat tegenstrijdige berichten de ene zegt dat je er een veel sterker wiel van krijgt en de andere wijst me dan weer op een minder sterke naaf. Ik heb geen idee hoe is deze argumenten tegen elkaar moet wegen. Wie kan me advies geven bij het maken van deze immense beslissing?

Gr. jurryt

Laat de keuze afhangen van je lichaamsgewicht.
36 spaaks wielen (zeker de wielen die Jan Willem gebruikt) zijn sterk genoeg om iemand van 80 kilo (excl. bagage) te kunnen torsen. Ben je zwaarder dan pakweg 90 kilo, denk dan pas aan 40 spaken. De meerprijs zal hetzelfde zijn als bij Santos, dus eigenlijk praat je niet over zo heel veel geld meer.
Ben je heel erg zwaar denk dan aan een echte tandemnaaf die van een hardere staalsoort is gebakken en waarvan de flens nog iets dikker is. Maar die kost wel 180 euro meer!

Hoi,
Ik snap nog steeds niet waarom een wiel met 40 spaken zoveel sterker zou zijn dan een met 36. Het is maar 11% meer.
48 spaken is wel veel meer: 33%.
Leon (fiets met 40-spaaks wielen, dat wel)

Ik weeg een kilo of 72 dus qua gewicht is het misschien niet nodig maar als het tegen een geringe meerprijs alleen maar sterker wordt waarom niet. Hoe sterker hoe mooier lijkt me. ik wil namelijk niet weer zoals vorig jaar midden in een afdaling in de pyreneen 3 spaken aan zn einde brengen.

jurryt

Waarom niet?
Omdat naven en velgen met 40 spaken vrij lastig te vinden zijn als je er plotseling eentje wilt hebben.
Leon (die bij de meest uitgebreide fietsenmaker in Maastricht daarnet geen SRAM 7/8-speedketting kon krijgen, hebben ze niet, wel 9-speed)

Hoi Jurryt,

Persoonlijk zou ik het bij 36 houden, kan je makkelijk een nieuwe velg vinden als je een wiel in de prak rijd.
Blijkbaar is dat in Maastricht al een probleem!!!
Zelf weeg ik 85 kg en rijd met 32 spaken, gecombineerd met downhill velgen, welke de belasting over veel meer spaken spreiden dan "slappere" velgen.
De laatste drie jaar nooit problemen gehad, ook niet onverhard met bagage.
Zelf zou ik dus iets meer investeren in een kwaliteitsvelg ipv iets meer spaken.
Vooral het achterwiel is van groot belang.

Succes met je keuze, John.

Jaren ben ik op vakantie geweest met een omgebouwde racefiets.
de wielen waren campagnolo naven en mavic ma 2 draadvelgen, 36 spaaks.
Banden van 23 mm breed.
Ik weeg 70 kilo en ging op pad met ongeveer tussen de 15 en 20 kilo bagage.
Veel bergen heb ik op die manier beklommen en nooit gebroken spaken gehad.
Een sterk wiel is niet het aantal spaken maar het materiaal en de wielbouwer.
Groot41
www.dekaleberg.nl verhaal 107