Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waterdragers ? - Forum Wereldfietser

Waterdragers ?

Hoi,

Vlak voor de vakantie heb ik nog een vraagje:

Wat is een goede manier om water mee te nemen? We gaan 3 weken naar Frankrijk, extreem veel hoeven we dus niet mee te nemen.
Je kan regelmatig bijvullen. Maar het warmt wel snel op (bij het goede weer waar we op hopen).

Plastic of alu bidons, petflessen of een extra fles in de tas?

Wat zijn de handigste oplossingen?

Michiel

Ortlieb heeft waterzakken van 2, 4 of 10 liter. Neem die van 10 liter, want daar kun je dus ook 2 of 4 liter in doen en andersom dus niet... :roll:
Vul ze vlak voordat je een plekje zoekt om vrij te kamperen (of als je met je partner bent; wildkamperen)
Neem niet te veel water mee. Soms zie je fietsers in drukbevolkte gebieden met twee volle petflessen van anderhalve liter rondfietsen. Niet bijzonder slim.

Wij (twee volwassenen en twee kinderen) waren toen het vorige zomer in Frankrijk zo warm was wat blij met onze Ortlieb waterzak. Leeg weegt ie zowat niets, maar je kunt hem altijd gebruiken als het ineens nodig wordt. Van de zes bidonbhouders op onze fietsen waren er bovendien al vier in gebruik voor brandstof. In de twee resterende hadden we een rvs thermoskan voor heerlijk koud water, en een bidon met sportdrank. Daarnaast hadden we dus altijd een waterzak achterop de bagagekar. Dat werd inderdaad vies warm, maar dat blijft beter dan dorst. Dit jaar heeft mijn vrouw een andere fiets, is mijn dochter doorgeschoven naar de fiets waarop mijn vrouw vorig jaar reed, en hebben we nog wat extra bidonhouders gemonteeerd, zodat we nu in totaal 10 bidonhouders hebben, zodat we nu ongeveer een liter water per persoon mee kunnen nemen in bidons. Dat is nog niet veel, maar al een hele verbetering. We zijn dus ook aan het experimenteren met bidons gegaan, want koel water is wel erg lekker. Een hele batterij thermoskannen wordt wat duur (hoewel er ook manieren zijn om hele grote kannen op de fiets te monteren: http://www.bikebuddy.co.uk/index.html, zie ook de krankzinnige site over koffie op de fiets: http://www.nordicgroup.us/bikecoff/#Bottles%20&%20Cups )
Onze eerste experimentele resultaten zijn binnen: in een gewone (dus niet de niet meer leverbare Thermosbidon) zilverkleurige alu Sigg bidon (de kleur zou wel eens van belang kunnen zijn) blijft water langer koel dan in een geisoleerde Polarbottle. De dop van die laatste is bovendien niet echt waterdicht, zodat je hem nooit in een tas kunt meenemen.
Nog een tip voor kleine mensen: mijn vrouw is niet zo lang, en rijdt dus op een 15 inch frame. Daar passen slechts met wat moeite bidons in, en eigenlijk alleen maar met speciale sidegripbidonhouders van Sigg (er zijn ook andere merken die zoiets leveren). Op de zitbuis past zelfs dan alleen een 0,5 liter bidon. Niet iets om onder het rijden te gebruiken, maar beter dan niets.
Wim
Hoi,
Neem zeker een bidon zodat je kunt drinken tijdens het fietsen.
Neem een petfles om bij te vullen. Ook handig bij het koken.
Neem wel een Nederlendse statiegeldpetfles, want die zijn sterk.
Als je geen petfleshouder hebt kun je de fles ook gewoon achterop doen. Bijvoorbeeld onder een zogeheten helmnetje dat je in een motorzaak koopt. Daaronder kan dan ook nog een pak vruchtensap en een fles wijn :D
In Frankrijk heb je zeker geen waterzak nodig, tenzij je wildkampeert.
Groetjes,
Leon (pas terug uit Frankrijk)

En hoe zit het met de groei van (micro)beestjes in het water?
Houden jullie daarmee rekening met de kleur van de bidons?

Groetjes,

Michiel

Het chloor in het water zorgt er wel voor dat de microbeestjes eruit blijven.
Wanneer je de bidons niet elke dag schoonspoelt, kunnen er wel algen in gaan groeien. Maar volgens mij zijn deze niet schadelijk.

Een zwarte bidon voorkomt de groei van algen. (of zie je het alleen niet?) 8O
Een aluminium bidon houdt in ieder geval wel al het licht tegen, dus dan weet je zeker dat er geen algen in gaan groeien.

Groeten,

Marco

Michiel Sinke schreef:En hoe zit het met de groei van (micro)beestjes in het water? Houden jullie daarmee rekening met de kleur van de bidons?
Hoi,
De kleur van bidons lijkt me niet belangrijk. Eventuele groei van allerlei levensvormen speelt zich voornamelijk af bij het mondstuk, maar dat gebeurt niet in ??n vakantie, maar is meer iets van een hele zomer.
Het mondstukje is zelden lichtdicht, dus kun je het het beste af en toe goed met afwasmiddel en borstel schoonnmaken. Dat gaat lang goed, want ??n van mijn bidons heb ik meer dan 10 jaar in gebruik gehad; of ik heb inmiddels een fenomenale resistentie tegen bidonnellabacter bicycloster opgelopen :lol:
Leon
Michiel Sinke schreef:Hoi,

Vlak voor de vakantie heb ik nog een vraagje:

Wat is een goede manier om water mee te nemen? We gaan 3 weken naar Frankrijk, extreem veel hoeven we dus niet mee te nemen.
Je kan regelmatig bijvullen. Maar het warmt wel snel op (bij het goede weer waar we op hopen).

Plastic of alu bidons, petflessen of een extra fles in de tas?

Wat zijn de handigste oplossingen?

Michiel
De ideale oplossing voor koud water was voor ons een 1.5l petfles in houder met een (bij voorkeur witte) sok eromheen. Als je deze sok goed nat houdt kan het water zelfs te koud worden om te drinken in de Marokkanse sahara (de lucht is daar ook wel erg droog, met een hoge vochtigheidsgraad zal het wel iets minder werken).

Rinnert

Hoi Rinnert,

We deden exact hetzelfde. Werkt perfect zolang de sok (een doek in ons geval) vochtig bleef. De petfles zelf zit in een bidonhouder gemaakt van een kleine dakgoot. Bezoekers van de fietsvakantiebeurs(en) en de activiteiten van de wereldfietser hebben de houder kunnen zien.
Al is het maar een paar graden kouder, dat kan een heel verschil maken.
Een kleine handdoek doet het nog beter....houdt meer vocht vast.
Groet,
Marco
wil me daarbij graag aansluiten; ik heb namelijk hetzelfde gedaan. Het is verbazingwekkend hoe lekker koel dat water wordt. Het kost niet eens veel water wat je anders opdrinkt. Het is in ieder geval het 'verspillen' meer dan waard.
Ja, zoiets deed ik ook, maar dan zonder doek :( . In de Boliviaanse jungle liet ik express water over de buitenzijde van de bidon lopen, zodat dat water even koel bleef. Helaas onder die omstandigheden amper 10 minuten. De eerste slok was nog lekker koel, maar daarna werd het steeds maar warmer water :( . Als je dus koel water wilt: zeker met een (hand)doek. En verder voor voldoende water zorgen: regelmatig kun je bijvullen, en bij de huidige omstandigheden heb je (wat Leon al zegt) voldoende aan een ruime liter de man (2 bidons of een PET-fles). Gaat het echt warm worden of ga je wildkamperen, dan meer (dan is 2 liter voor koken+koffie/thee en 1 liter pp voor drinken 's avonds en 's ochtends heel normaal, en houd er dan rekening mee dat je waarschijnlijk nog wat nodig hebt voor de eerste kilometers op de fiets als je nog geen bijvulpunt bent tegen gekomen: wildkamperen dus 2 liter de man + 2 liter koken extra).

IK gebruik deze geisoleerde bidons van polar bottle:

Afbeelding

http://www.polarbottle.com