Het probleem heeft niet direct te maken met de aanwezigheid van een batterij maar het onstaat door een afspraak over het gebruik van USB en externe stroombronnen. De afspraak is dat een apparaat een melding geeft, en moet wachten op interactie van de gebruiker, wanneer een externe stroombron wordt aan- of afgesloten. De aanwezigheid van een externe stroombron wordt gecontroleerd op pin 4 (van 5) op de mini usb aansluiting. Verschillende merken hanteren ook nog eens verschillende waardes voor het signaal. Een drama dat zich vooral voordoet bij apparaten zoals moderne Garmin's. Oudere Garmin's zijn van voor deze conventie over het gebruik van USB en hebben er blijkbaar geen last van.
Ook apparaten die zelf hun batterijen kunnen laden, zoals GSM's, blijven voor zover ik heb kunnen proberen bruikbaar functioneren. Slechts een korte melding wanneer de stroomtoevoer onder een bepaalde waarde raakt. Verdwijnt vanzelf, geen interactie gevraagd.
De oplossing voor moderne Garmin's is een bufferbatterij tussen lader en GPS (zoals bij de Zzing) of batterijen laden met een batterijlader en die in je Garmin stoppen.
Mijn ervaringen met een bufferbatterij tussen E-werk en GPS zijn slecht, wellicht omdat mijn kennis van electronica te kort schiet om de E-werk op de juiste waarde in te stellen voor deze schakeling.
Daarentegen is mijn ervaring met de Zzing en garmin Oregon prima, totdat de Zzing na een paar jaar dienst de geest gaf.
Batterijen laden met E-werk en Varta lader gaat ook prima. Heb er een die naast 6 volt ook op 12 Volt kan laden, dat lijkt sneller te laden.
Food 4 thought
Frank