Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Speling verstelbare stuurpen Ritchey Pro - Forum Wereldfietser

Speling verstelbare stuurpen Ritchey Pro

Ik heb sinds kort speling in de (verstelbare) stuurpen van RItchey Pro. Het openbaart zich tijdens een trekbeweging aan het stuur naar boven, de beweging die je maakt om bijvoorbeeld een stoepje op te rijden. Als je daarna door een kuil rijdt voel je weer een knik terug naar beneden door de speling etc.

Wat heb ik geprobeerd en gecontroleerd? >>
1) De stelbout zit echt met de juiste kracht aangedraaid.
2) Ik heb de gekartelde bus iets er uit gehaald en verdraaid tov het stuur.
3) De gekartelde bus ziet er op het oog goed uit qua slijtage.
4) Ik heb de gekartelde bus en de stelbout 180 graden omgezet met andere woorden van de ene naar de andere kant gezet. Ik dacht hiermee het effect van eventuele slijtage in de kartels die er volgens mij niet is, mee op te heffen.

Wat ik ook doe het probleem blijft hetzelfde. Met deze stuurpen is ongeveer 8500 km gereden. Ik hoop op het forum nog wat tips te krijgen. Mocht het toch slijtage zijn dan is het geen punt om een nieuwe aan te schaffen. Ik twijfel nu echter aan mijzelf of dat het geval is.
Bob ten Have schreef:Ik heb sinds kort speling in de (verstelbare) stuurpen van RItchey Pro. Het openbaart zich tijdens een trekbeweging aan het stuur naar boven, de beweging die je maakt om bijvoorbeeld een stoepje op te rijden. Als je daarna door een kuil rijdt voel je weer een knik terug naar beneden door de speling etc.

Wat heb ik geprobeerd en gecontroleerd? >>
1) De stelbout zit echt met de juiste kracht aangedraaid.
2) Ik heb de gekartelde bus iets er uit gehaald en verdraaid tov het stuur.
3) De gekartelde bus ziet er op het oog goed uit qua slijtage.
4) Ik heb de gekartelde bus en de stelbout 180 graden omgezet met andere woorden van de ene naar de andere kant gezet. Ik dacht hiermee het effect van eventuele slijtage in de kartels die er volgens mij niet is, mee op te heffen.

Wat ik ook doe het probleem blijft hetzelfde. Met deze stuurpen is ongeveer 8500 km gereden. Ik hoop op het forum nog wat tips te krijgen. Mocht het toch slijtage zijn dan is het geen punt om een nieuwe aan te schaffen. Ik twijfel nu echter aan mijzelf of dat het geval is.
ik heb zelf een Pro verstelbare stuurpen met hetzelfde probleem. Mijn inziens is het normaal dat er een beetje speling op zit. Het is geen starre verbinding, dus zit er altijd een beetje speling op. Ik fiets nu 2 jaar met deze speling (16.000km). Daarnaast kraakt hij ook een beetje (metaal op metaal) en fiets ik ook weleens met een stuurtas (extra belasting).
Voor mij reden om op mijn volgende fiets een vaste stuurpen te nemen. Ik heb het stuur namelijk nog nooit versteld.
Mijn verstelbare stuurpen is van TranzX. Geen enkele speling, muurvast.
Boutje losdraaien, juiste hoek instellen, aandraaien en vast zonder enkele speling. Volgens mij hoort het zo ook te zijn.

Groet,
Arno
De kartel van de Ritchey pen moeten zuigend passen. Wel is het belangrijk dat je de goede aandraaivolgorde aanhoudt: eerst de centrale bout vast draaien, en dan pas de twee bouten die de strop op de balhoofdbuis klemmen. Vervolgens weer het balhoofdstel afstellen