Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verschil Santos Travelmaster <=> Jan Janssen millennium - Forum Wereldfietser

verschil Santos Travelmaster <=> Jan Janssen millennium

Misschien dat ik een open deur intrap, maar ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en heb twee fietsen op het oog, te weten een Jan Janssen millennium en een Santos Travelmaster

Nu heb ik ongeveer twee gelijke fietsen samengesteld, waarbij het verschil ongeveer € 600,= is. Weet iemand wat nu een Santos zo veel beter of Jan Janssen zo veel slechter maakt?
Is bijvoorbeeld het frame van een Santos beter/stijver? is het gebruik van de overige materialen op de fiets van een Santos beter? etc.

En ja ik heb liever ook een vierkante-as,maar voor € 600,= kan ik een hele mooie as met crankstel aanschaffen ;-)


Santos - Tavelmaster 2.8
Voorvork: santos stalen travelmaster voorvork (extra sterk)
Balhoofdstel: santos rvs
Verlichting: set led verlichtingset op batterijen, voor en achter (cateye el135)
Achterdrager: tubus vega zwart
Spatbord: sks zwart
standaard: pletscher achtervorkstandaard
slot: axa defender met anti diefstal chip (art goedgekeurd)
pomp: lezyne aluminium met slangetje (pressure drive m 120psi)
bidon+houder: 2 x kunststof santos bidon incl houder
bel: kompasbel
stuur: aluminium recht (6gr), zwart
stuurpen: aluminium verstelbaar, zwart, 120mm
handvatten :ergon heren
zadel: santos comfort-sport heren
zadelpen: santos alu, extra sterke 2-bouts uitvoering, zwart
shifters: shimano xt
voorderailleur: shimano xt
achterderailleur: shimano xt
crankstel+bracket :shimano lx hollowtech2 (22-32-44 tands)
cassette: shimano xt 11/32
ketting: shimano hg73
remmen:+remgrepen velgremmen magura hs33
voorwiel: [28v] handgemaakt met xt naaf zilver (36g) vakantiewiel
achterwiel: [28a] handgemaakt met xt naaf zilver (36g) vakantiewiel
banden: marathon supreme vouw 42mm
pedalen: shimano xt combi pedaal (click en normaal)

prijs: € 2.433,00

Jan Janssen millennium
Voorvork: JJ CrMo
Balhoofdstel: type onbekend
Verlichting: set led verlichtingset op batterijen, voor en achter (H-nova en H-goggle)
Achterdrager: tubus Logo
Spatbord: sks zwart
standaard: type onbekend
slot: axa defender
pomp: type onbekend
bidon+houder: 2 x kunststof
bel: kompasbel
stuur: Satori Venture foam
stuurpen: Pro ahead verstelbaar
handvatten: foam
zadel: Sella Italia FLX
zadelpen: Pro LT27.2
shifters: shimano xt
voorderailleur: shimano xt
achterderailleur: shimano xt
crankstel+bracket :shimano XT hollowtech2
cassette: shimano xt 11/32
ketting: type onbekend
remmen:+remgrepen velgremmen magura hs33
voorwiel: [28v] xt naaf zilver (36g) vakantiewiel
achterwiel: [28a] naaf zilver (36g) vakantiewiel
banden: marathon supreme vouw 42mm
pedalen: shimano xt combi pedaal (click en normaal)

prijs: € 1.842,00
Ongetwijfeld beide goede fietsen.

Heb je al een proefritje gemaakt op beide fietsen?

Misschien dat dat je doorslag kan geven.
Als de goedkopere lang niet zo lekker rijd heb je er nog geen goede keus aan gedaan. :)

Een fiets samenstellen adv specs op internet kan iedereen maar een ritje erop kan je misschien wel veel sneller helpen de keuze te maken.
Succes met de puzzel en veel fietsplezier.

btw de Santos kun je in veel kleuren krijgen, de Jan Janssen alleen in de modeljaar kleur, mocht je dat belangrijk vinden.
Ik heb nu een Jan Janssen Impress, welke is aangekleed met spatborden en bagagedrager. Kwalitatief ben ik hierover best tevreden, er rammelen wel een aantal dingen (SKS spartborden, rem- en versnellingskabels tegen elkaar, slot), maar ik betwijfel of een Santos dat "probleem" na 2 jaar gebruik ook niet heeft.

Op de Santos heb ik een uitgebreide proefrit gemaakt en was hierover tevreden.
Jan Janssen is voor een meerprijs van €80,00 ook in elke kleur en design te krijgen.

Op de Millennium heb ik nog geen proefrit gemaakt, maar ik kan me niet voorstellen dat deze heel veel afwijkt van de Impress. Uiteraard ga ik nog wel een proefrit op de Millennium maken.
TravelDuck schreef:Ongetwijfeld beide goede fietsen.

Heb je al een proefritje gemaakt op beide fietsen?

Misschien dat dat je doorslag kan geven.
Als de goedkopere lang niet zo lekker rijd heb je er nog geen goede keus aan gedaan. :)

Een fiets samenstellen adv specs op internet kan iedereen maar een ritje erop kan je misschien wel veel sneller helpen de keuze te maken.
Succes met de puzzel en veel fietsplezier.

btw de Santos kun je in veel kleuren krijgen, de Jan Janssen alleen in de modeljaar kleur, mocht je dat belangrijk vinden.
peter1980 schreef:Ik heb nu een Jan Janssen Impress, welke is aangekleed met spatborden en bagagedrager. Kwalitatief ben ik hierover best tevreden, er rammelen wel een aantal dingen (SKS spartborden, rem- en versnellingskabels tegen elkaar, slot), maar ik betwijfel of een Santos dat "probleem" na 2 jaar gebruik ook niet heeft.
Nope, dat probleem heeft de Santos niet. Line heeft er in drie jaar tijd ongeveer 35.000 km mee gemaakt maar d'r fietsje is nog steeds rammelvrij.

Maarten
ik weet nu dat Jan Janssen en geïntegreerd balhoofd heeft. Dit is niet echt handig als de lagers versleten zijn.
Weet iemand of deze te vervangen zijn als de kogels versleten zijn en de lagerkommen op het frame ingesleten zijn? of moet je dan een nieuwe frame kopen??
peter1980 schreef:ik weet nu dat Jan Janssen en geïntegreerd balhoofd heeft. Dit is niet echt handig als de lagers versleten zijn.
Weet iemand of deze te vervangen zijn als de kogels versleten zijn en de lagerkommen op het frame ingesleten zijn? of moet je dan een nieuwe frame kopen??
Vandaag een mailtje gestuurd naar Jan Janssen. Volgens Jan Janssen jr. zijn de lagercups te vervangen. Dus valt het nadeel van een geïntegreerd balhoofd ook af, of zie ik dit iets te rooskleurig?
peter1980 schreef:Misschien dat ik een open deur intrap, maar ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en heb twee fietsen op het oog, te weten een Jan Janssen millennium en een Santos Travelmaster

Nu heb ik ongeveer twee gelijke fietsen samengesteld, waarbij het verschil ongeveer € 600,= is. Weet iemand wat nu een Santos zo veel beter of Jan Janssen zo veel slechter maakt?
Is bijvoorbeeld het frame van een Santos beter/stijver? is het gebruik van de overige materialen op de fiets van een Santos beter? etc.

En ja ik heb liever ook een vierkante-as,maar voor € 600,= kan ik een hele mooie as met crankstel aanschaffen ;-)


Santos - Tavelmaster 2.8
Voorvork: santos stalen travelmaster voorvork (extra sterk)
Balhoofdstel: santos rvs
Verlichting: set led verlichtingset op batterijen, voor en achter (cateye el135)
Achterdrager: tubus vega zwart
Spatbord: sks zwart
standaard: pletscher achtervorkstandaard
slot: axa defender met anti diefstal chip (art goedgekeurd)
pomp: lezyne aluminium met slangetje (pressure drive m 120psi)
bidon+houder: 2 x kunststof santos bidon incl houder
bel: kompasbel
stuur: aluminium recht (6gr), zwart
stuurpen: aluminium verstelbaar, zwart, 120mm
handvatten :ergon heren
zadel: santos comfort-sport heren
zadelpen: santos alu, extra sterke 2-bouts uitvoering, zwart
shifters: shimano xt
voorderailleur: shimano xt
achterderailleur: shimano xt
crankstel+bracket :shimano lx hollowtech2 (22-32-44 tands)
cassette: shimano xt 11/32
ketting: shimano hg73
remmen:+remgrepen velgremmen magura hs33
voorwiel: [28v] handgemaakt met xt naaf zilver (36g) vakantiewiel
achterwiel: [28a] handgemaakt met xt naaf zilver (36g) vakantiewiel
banden: marathon supreme vouw 42mm
pedalen: shimano xt combi pedaal (click en normaal)

prijs: € 2.433,00

Jan Janssen millennium
Voorvork: JJ CrMo
Balhoofdstel: type onbekend
Verlichting: set led verlichtingset op batterijen, voor en achter (H-nova en H-goggle)
Achterdrager: tubus Logo
Spatbord: sks zwart
standaard: type onbekend
slot: axa defender
pomp: type onbekend
bidon+houder: 2 x kunststof
bel: kompasbel
stuur: Satori Venture foam
stuurpen: Pro ahead verstelbaar
handvatten: foam
zadel: Sella Italia FLX
zadelpen: Pro LT27.2
shifters: shimano xt
voorderailleur: shimano xt
achterderailleur: shimano xt
crankstel+bracket :shimano XT hollowtech2
cassette: shimano xt 11/32
ketting: type onbekend
remmen:+remgrepen velgremmen magura hs33
voorwiel: [28v] xt naaf zilver (36g) vakantiewiel
achterwiel: [28a] naaf zilver (36g) vakantiewiel
banden: marathon supreme vouw 42mm
pedalen: shimano xt combi pedaal (click en normaal)

prijs: € 1.842,00
Prijstechnisch wellicht interessant de AVAGHON in je overwegingen mee te wegen.
Rob W
Zorg iig dat je een vierkantas crankstel (sugino ofzo) krijgt ipv een minderwaardig hollowtech2 crankstel en LX naven ipv de zwakkere XT-naven (doorzoek forum maar als je wil weten waarom).
alime schreef:
peter1980 schreef:Misschien dat ik een open deur intrap, maar ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en heb twee fietsen op het oog, te weten een Jan Janssen millennium en een Santos Travelmaster

Nu heb ik ongeveer twee gelijke fietsen samengesteld, waarbij het verschil ongeveer € 600,= is. Weet iemand wat nu een Santos zo veel beter of Jan Janssen zo veel slechter maakt?
Is bijvoorbeeld het frame van een Santos beter/stijver? is het gebruik van de overige materialen op de fiets van een Santos beter? etc.

En ja ik heb liever ook een vierkante-as,maar voor € 600,= kan ik een hele mooie as met crankstel aanschaffen ;-)


Santos - Tavelmaster 2.8
Voorvork: santos stalen travelmaster voorvork (extra sterk)
Balhoofdstel: santos rvs
Verlichting: set led verlichtingset op batterijen, voor en achter (cateye el135)
Achterdrager: tubus vega zwart
Spatbord: sks zwart
standaard: pletscher achtervorkstandaard
slot: axa defender met anti diefstal chip (art goedgekeurd)
pomp: lezyne aluminium met slangetje (pressure drive m 120psi)
bidon+houder: 2 x kunststof santos bidon incl houder
bel: kompasbel
stuur: aluminium recht (6gr), zwart
stuurpen: aluminium verstelbaar, zwart, 120mm
handvatten :ergon heren
zadel: santos comfort-sport heren
zadelpen: santos alu, extra sterke 2-bouts uitvoering, zwart
shifters: shimano xt
voorderailleur: shimano xt
achterderailleur: shimano xt
crankstel+bracket :shimano lx hollowtech2 (22-32-44 tands)
cassette: shimano xt 11/32
ketting: shimano hg73
remmen:+remgrepen velgremmen magura hs33
voorwiel: [28v] handgemaakt met xt naaf zilver (36g) vakantiewiel
achterwiel: [28a] handgemaakt met xt naaf zilver (36g) vakantiewiel
banden: marathon supreme vouw 42mm
pedalen: shimano xt combi pedaal (click en normaal)

prijs: € 2.433,00

Jan Janssen millennium
Voorvork: JJ CrMo
Balhoofdstel: type onbekend
Verlichting: set led verlichtingset op batterijen, voor en achter (H-nova en H-goggle)
Achterdrager: tubus Logo
Spatbord: sks zwart
standaard: type onbekend
slot: axa defender
pomp: type onbekend
bidon+houder: 2 x kunststof
bel: kompasbel
stuur: Satori Venture foam
stuurpen: Pro ahead verstelbaar
handvatten: foam
zadel: Sella Italia FLX
zadelpen: Pro LT27.2
shifters: shimano xt
voorderailleur: shimano xt
achterderailleur: shimano xt
crankstel+bracket :shimano XT hollowtech2
cassette: shimano xt 11/32
ketting: type onbekend
remmen:+remgrepen velgremmen magura hs33
voorwiel: [28v] xt naaf zilver (36g) vakantiewiel
achterwiel: [28a] naaf zilver (36g) vakantiewiel
banden: marathon supreme vouw 42mm
pedalen: shimano xt combi pedaal (click en normaal)

prijs: € 1.842,00
Prijstechnisch wellicht interessant de AVAGHON in je overwegingen mee te wegen.
Rob W
Had ik nog niet aan gedacht, ga ik zeker naar kijken
Matthie9000 schreef:Zorg iig dat je een vierkantas crankstel (sugino ofzo) krijgt ipv een minderwaardig hollowtech2 crankstel en LX naven ipv de zwakkere XT-naven (doorzoek forum maar als je wil weten waarom).
De vierkante trapas komt er zeker. En het liefst alles in SLX. Dit is een keuze bij Jan Janssen, alleen niet bij Santos. Over XT heb ik inderdaad gelezen dat deze te "licht" is. Maar voor het vergelijk bij de Millennium alles op XT gezet.

Ik maak me alleen een beetje zorgen over de geïntegreerde balhoofdlagers. Is de Millennium een gevaarlijk keus met zijn geïntegreerde lagers, of zijn deze vrij duurzaam en redelijk makkelijk te vervangen? Jan Janssen zegt dat deze te vervangen zijn, maar als ik de fiets zie, zijn de cups één met het frame, lijkt me niet te vervangen???

Afbeelding
peter1980 schreef:Ik maak me alleen een beetje zorgen over de geïntegreerde balhoofdlagers. Is de Millennium een gevaarlijk keus met zijn geïntegreerde lagers, of zijn deze vrij duurzaam en redelijk makkelijk te vervangen? Jan Janssen zegt dat deze te vervangen zijn, maar als ik de fiets zie, zijn de cups één met het frame, lijkt me niet te vervangen???

-plaatje-
Dat is terecht, ik hou er persoonlijk helemaal niet van (sterker nog, het frame/de fiets zou voor mij alleen al om die reden afvallen) omdat verschillende fabrikanten eigen maten/standaarden gebruiken. Ik zie vooral voordelen voor de fabrikant/verkoper en eigenlijk vooral nadelen voor de koper. Met een gewoon balhoofdstel kun je overal ter wereld terecht en is de keuze veel breder.

Overigens denk ik ook dat er buiten santos andere opties zijn waar de prijs/kwaliteit beter is, hoewel er weinig mis is met santos fietsen.
Matthie9000 schreef:
peter1980 schreef:Ik maak me alleen een beetje zorgen over de geïntegreerde balhoofdlagers. Is de Millennium een gevaarlijk keus met zijn geïntegreerde lagers, of zijn deze vrij duurzaam en redelijk makkelijk te vervangen? Jan Janssen zegt dat deze te vervangen zijn, maar als ik de fiets zie, zijn de cups één met het frame, lijkt me niet te vervangen???

-plaatje-
Dat is terecht, ik hou er persoonlijk helemaal niet van (sterker nog, het frame/de fiets zou voor mij alleen al om die reden afvallen) omdat verschillende fabrikanten eigen maten/standaarden gebruiken. Ik zie vooral voordelen voor de fabrikant/verkoper en eigenlijk vooral nadelen voor de koper. Met een gewoon balhoofdstel kun je overal ter wereld terecht en is de keuze veel breder.

Overigens denk ik ook dat er buiten santos andere opties zijn waar de prijs/kwaliteit beter is, hoewel er weinig mis is met santos fietsen.
Het balhoofd van de Jan Janssen is voor mij ook een onderdeel op deze fiets om hem niet te nemen.
Je zegt dat er andere opties zijn buiten Santos, maar heel veel verder dan jan Janssen en Santos kom ik niet (Koga is te duur). Een fiets helemaal op maat laten maken vind ik te duur en ook niet nodig. Wel wil ik een beetje vrijheid in de keuze van bepaalde onderdelen die op de fiets worden gebracht (schakelmateriaal, wielen, stuur, etc.).