Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar koop ik dit bij elkaar???? - Forum Wereldfietser

Waar koop ik dit bij elkaar????

Hallo helden van het verre fietsen,

De laatste tijd zie ik steeds vaker beelden in mijn hoofd waarin ik in alle eenzaamheid met een tentje achterop op een goede fiets in mijn eentje over de franse bergen trek, op zoek naar...het door Franse bergen trekken waarschijnlijk. Ik zie hier en daar onverharde paden, en een zware bepakking.

Daarbij heb ik natuurlijk wel een fiets nodig. Na lezing van vele berichten op dit forum en elders heb ik bedacht dat ik graag het volgende wil:
Een groot, sterk en niet te zwaar (als in Gazelle Kathmandu-zwaar) frame dat mijn 1.97m kan huizen. Geen geveerde vorken, maar gewoon 47mm banden (lijkt me heel irritant, zo;n geveerde vork), XT-groep en per se een race-fiets stuur. Mijn budget is niet groot, maar omdat ik de fiets nu nog niet wil opbouwen (met dragers en tassen e.d.), maar pas als ik volgende zomer weg ga, denk ik dat ik met 1000euro+ wel een eind moet kunnen komen. Heeft iemand tips voor me? Ik heb al bij JJ gekeken en bij alle conventionele dealers, maar vooral het stuur lijkt een probleem te zijn. Weet een van jullie fiets-goeroes iets voor me??? Of is toch iets als de Gazelle Kathmandu voor 1000 euro een heel complete fiets?

Alvast bedankt! Wat een tof wereldje is dit, met al die fietsfanaten!

Hoi Struik ???

De eis wat betreft racestuur gooit veel roet in het eten, ik bedoel veel geld op je aanschafprijs. Je zal ingeval van een nieuwe fiets de remgrepen en comandeurs moeten laten vervangen. Dit soort onderdelen zijn minder gangbaar dus extra duur. Ook XT is onnodig duur. Volgens fietsenverkoper Marco de Wit heeft LX de beste balans tussen prijs en prestaties.
Kijk eens voor een fahrrad manifactur of een ander Duits no nonsence merk als stevens, focus of cube, scheelt aardig wat centjes met de "gangbare" merken. Al deze merken verkopen 28 inch hybrides e.d.

Succes met je keuze! John.

He John,

Ja, sorry, bijnaam, ik dacht dat dat de bedoeling was :D

Een verkoper heeft mij uitgelegd dat XT wel een stuk beter was. Slijtvaster e.d.?

groeten,
Rogier :D

De Kathmandu zou ik maar afschrijven. Die is maximaal in maatje 56 te krijgen en dat lijkt mij met jouw lengte vragen om problemen.
Santos heeft een Travelmaster met racestuur (de randonneur), maar dan ben je wel iets duurder uit.
Gerd

Ik heb veel sympathie voor je voorkeur voor een racebocht.. Ik zou het me zelf ook niet anders kunnen voorstellen. Je budget is inderdaad aan de krappe kant, maar het zou moeten lukken. Wat ik niet helemaal weet is wat je wilt met je banden/wiel maat: wil je vooral snel over het asfalt, of ook comfortabel over onverharde paadjes. Oftewel: wil je 28 inch of misschien 26 inch?
In het eerste geval zou ik bij jouw budget denken aan de Thorn Club Tour, en in het tweede geval aan de Thorn Sherpa. Zie www.sjscycles.com Als je me echt zou vragen wat ik zou adviseren, dan zou ik vooral ook eens kijken nar de Thorn Raven, een stalen 26 inch vakantiefiets met Rohloff 14 vwrsnellingen naaf, voor slechts 1100 pond. Zo'n 'koopje' weet ik elders niet te vinden. Thorn is in Nederland en Belgie niet erg bekend, maar is de vermoedelijk belangrijkste bouwer van vakantiefietsen in Engeland. Ze leveren via het internet, en ik heb erg goede ervaringen met ze. Ze weten gewoon waar ze het over hebben, en hebben zelf overal in de wereld gefietst.
Wim
Bedankt voor de reacties! Geweldig dat mensen zo de tijd voor elkaar nemen hier!

De Kathmandu lijkt inderdaad toch ongeschikt. De Santos Randonneur lijkt me iets te vlot voor het onverharde. Als ik echt op vakantie wil zal ik naar 26 inch toe moeten, en in ieder geval bredere banden. Over vering lees ik gemengde berichten. Aangezien het vrijwel standaard met lock-out komt neem ik het extra gewicht denk ik maar voor lief.

De Thorn fietsen lijken me mooi, maar schrikken me af omdat het uit Engeland komt en me dat lastig lijkt bij reparaties ed en ik bij het invullen van de papieren op grote linguistische beperkingen stuit. Ik snap die fietstaal in het Nederlands niet eens.

Ik zit nu zelf eigenlijk te denken aan het ombouwen van een Jan Janssen Lythos, omdat deze bredere banden heeft, en stevig genoeg is voor mijn 85 kilo + bepakking. Wel zweert dit merkt bij 700C (is 28 inch toch???). Ook het stuur geeft dan problemen. Ik ga informeren of ze dat bij de fabriek kunnen omzetten. Heeft iemand ervaring met het merk Jan Janssen? Het is namelijk relatief goedkoop volgens mij. Of is het dan makkelijker/beter om zo'n Santos randonneur van bredere banden te voorzien en de vering achterwege te laten? Budget blijft 1300 euro, maar dan wil ik wel klaar voor de start zijn.

Kan iemand mij verlossen van de twijfel?

Tja, van je angst voor aanschaf via het internet zal ik je wel niet kunnen afhelpen. Ik kan alleen maar zeggen dat het mij prima bevallen is.
Ik denk dat je gelijk hebt dat 26 inch voor een vakantiefiets te verkiezen valt. Door het toegenomen autoverkeer zit je vast aan fietsen op steeds kleinere paadjes, en aan stukjes onverhard. Dan is een 26 inch fiets met dikke banden heel fijn. Als je zoiets in Nederland wilt vinden kom je al gauw bij Santos uit (26 inch Travelmaster chromo, want de geometrie van de alu variant is al snel te lang vor een racebocht), of mischien gewoon bij Vittorio. Die zijn nog steeds verrassend betaalbaar, en leveren onberispelijke kwaliteit, plus de schoonheid van een gelugd stalen frame. Ze hebben een voorkeur voor 28 inch, maar leveren dat als je wilt wel met heel dikke banden. Voor iemand vcan jouw lengte ziet dat er misschien iets minder maf uit dan een gigantische 26 inch fiets.
Wim

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga nu een weekje op vakantie, en daarna ga ik eens shoppen bij de maatbouwers. Met mijn lengte toch wel een aanrader. Anders wordt het toch misschien een Santos randonneur, omdat die fietsen 26 inch en een racebocht hebben. Dat scheelt in het ombouwen. Een JJ lijkt me toch te veel werk, en bovendien Alu only.

Mochten mensen nog tips hebben: ze zijn van harte welkom, hoewel ik dus een weekje niet kan reageren.

groetjes,
Rogier

Hoi!

Purmerend en Heerhugowaard liggen niet ver van elkaar. Ga dus ECHT even praten met Vittorio. Ze kunnen je fiets precies zo maken als jij wilt.
Jij kiest de grote, dikte, groepen alles wat je kan verzinnen. Wil je een grote, sterke fiets met niet TE dure groepen en ERG goed advies en een ERG goede fiets, geef jezelf dan die kans!!!

Wij zweren bij Vittorio, geen reclamegebabbel, wat goed is, is goed. Noord Hollandse nuchterheid!!

Succes!

Robin en Heleen