Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff bijstellen - Forum Wereldfietser

Rohloff bijstellen

Beste forumleden. Ik heb onlangs een tweedehands fiets gekocht met Rohloffnaaf. Hij is zo'n 7 jaar oud en er is volgens de vorige eigenaar ongeveer 5000 km mee gereden. De fiets is altijd bij een dealer onderhouden geweest. Nu zijn me een paar dingen opgevallen. Allereerst zit er nogal wat speling op de draaishifter. Ik kan bijna van het ene nummer naar het andere draaien, zonder dat er wordt geschakeld. Is dat normaal? Hij schakelt overigens wel alle versnellingen, dus het is niet echt een probleem. Ik heb al geprobeerd om de stelschroeven bij de naaf wat verder uit te draaien, maar dat levert niets op. Het is me ook niet duidelijk op welke manier je die schroeven op de juiste manier afstelt.

Daarnaast vind ik dat de naaf nogal wat herrie maakt. Ik heb begrepen dat dat normaal is, maar zijn er manieren om dat toch wat bij stellen? Waar komt dat geratel eigenlijk vandaan? Heeft het te maken met de olie? Ik zag trouwens ook een filmpje op internet waarin werd gesteld dat je maar 15 ml olie hoeft toe te voegen, ipv de 25 die Rohloff zelf aanhoudt. Meer olie zou geen zin hebben, en de kans groter maken dat de naaf gaat 'zweten'. Klopt dat?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Hans van den Berge schreef:Beste forumleden. Ik heb onlangs een tweedehands fiets gekocht met Rohloffnaaf. Hij is zo'n 7 jaar oud en er is volgens de vorige eigenaar ongeveer 5000 km mee gereden. De fiets is altijd bij een dealer onderhouden geweest. Nu zijn me een paar dingen opgevallen. Allereerst zit er nogal wat speling op de draaishifter. Ik kan bijna van het ene nummer naar het andere draaien, zonder dat er wordt geschakeld. Is dat normaal? Hij schakelt overigens wel alle versnellingen, dus het is niet echt een probleem. Ik heb al geprobeerd om de stelschroeven bij de naaf wat verder uit te draaien, maar dat levert niets op. Het is me ook niet duidelijk op welke manier je die schroeven op de juiste manier afstelt.

Daarnaast vind ik dat de naaf nogal wat herrie maakt. Ik heb begrepen dat dat normaal is, maar zijn er manieren om dat toch wat bij stellen? Waar komt dat geratel eigenlijk vandaan? Heeft het te maken met de olie? Ik zag trouwens ook een filmpje op internet waarin werd gesteld dat je maar 15 ml olie hoeft toe te voegen, ipv de 25 die Rohloff zelf aanhoudt. Meer olie zou geen zin hebben, en de kans groter maken dat de naaf gaat 'zweten'. Klopt dat?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
De speling op de shifter komt omdat de kabels slap hangen. Beide stelschroeven een paar mm uitdraaien zal wel helpen. Een beetje speling is wel noodzakelijk

Herrie is niet bij te stellen, maar de naaf is wel stiller met nieuwe olie op max niveau. En je kunt misschien de tandwielen zo kiezen dat je niet zo vaak in de 7 fietst