Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Andalusie te heet ?? in juli/augustus - Forum Wereldfietser

Andalusie te heet ?? in juli/augustus

ben gezegend met 6 weken fietsvakantie....(onderwijs (-:) ..maar in zomer dus..

Wil van Cluny naar Andalusie.....te heet ..of ?? (kan goed tegen de hitte)
De vraag is dus in mindere mate of het heet is in Andalusië, maar meer of het heet is onderweg van Cluny naar Andalusië.
Het antwoord is afhankelijk van het weer. Als je geluk hebt is het in Frankrijk 25 graden en in Spanje 30. Als er een hittegolf is, is het beneden de 200 meter hoogte 37 graden in beide landen. Dan blijf je liefst zo hoog mogelijk, dat scheelt heel veel en kan tot vrij dichtbij Andalusië.
Leon
Als het heet is overdag (voor mij zeg maar 35 graden plus) dan kan je ook schema wel aanpassen. Vroeg vertrekken, dan rond 12.30 uur lekker siesta houden van een paar uur en dan rond een uur of 15.00 weer vertrekken.
Er is een groot verschil tussen de kust en het binnenland. De Spaanse meseta kan gemakkelijk 40 graden halen terwijl het langs de kust doorgaans rond de 30 graden wordt. Ik ben het dus niet helemaal eens met Leon.
Maar ja, de kuststrook is wel druk(ker).
De vraag is natuurlijk ook of je goed tegen hitte kan. Dat weet jezelf het beste. Ik heb in juli dwars door het binnenland van Spanje naar het zuiden gefietst, en vond het heerlijk (maar ik hou van hitte). Op de allerwarmste dagen vertrokken we gewoon heel vroeg...........alleen hield dat ook in de avond ervoor vroeg naar bed, en dat past absoluut weer niet bij het Spaans ritme. Volgens mij komen de campings (en de kinderen) pas om negen uur in de avond tot leven
guubguub schreef:ben gezegend met 6 weken fietsvakantie....(onderwijs (-:) ..maar in zomer dus..

Wil van Cluny naar Andalusie.....te heet ..of ?? (kan goed tegen de hitte)
Nee hoor. Wel goede voorzorgsmaatregelen nemen, zoals voldoende water en iets op je hoofd tegen de zon. Het lekkerst fiets je in die periode tussen 07:00 en 12:30 of vanaf ca 16:30 tot in de vroege avond. Daar tussenin zou ik een kurkeik opzoeken om een tukkie te doen.
1) ja veel te heet, verbranden, te weinig water enzo enzo

2) de natuur is niet op zijn mooist.

periode april mei of najaar is het best.


http://www.wingeltje.nl/Fietstechniek/s ... panje.html
Rutger schreef:Als het heet is overdag (voor mij zeg maar 35 graden plus) dan kan je ook schema wel aanpassen. Vroeg vertrekken, dan rond 12.30 uur lekker siesta houden van een paar uur en dan rond een uur of 15.00 weer vertrekken.
In Andalusie komt de grootste hitte in juli en augustus pas tegen 14:00 uur en dat duurt echt tot na 17:00 uur.
Als je goed tegen de hitte kan is het goed te doen. Wij hebben ook in september met 30 graden van Girona naar Malaga gefietst. In het begin probeerden wij ook een soort siesta in te lassen, maar dat werkt gewoon niet. Het asfalt van de wegen warmt enorm op en als je tegen 3 uur weer verder gaat is het nog bloedheet. Tegen dat de zon onder gaat begint het pas af te koelen.
Wat wij deden was heel vroeg op staan en vertrekken als het zo licht was dat je je verlichting niet aan hoefde te doen. Tegen een uur of 3 zochten we dan een camping op en gingen lekker aan het zwembad liggen.
Zo was het goed te doen.

Ronald van der Perk
We fietsten vorig jaar eind april in Andalusië: wisselvallig Belgisch weer (regen) en zelfs een tikkeltje te koud. Mensen ginder raadden ons aan niet voor half mei naar die streek te komen.
Nou voor mij werkt de siesta wel hoor. Gewoon van dag tot dag bekijken. Hangt ook van het parcours af. Als je voor de middag de pas of passen over bent en later alleen maar vlak of licht dalend hoef te rijden dan is het geen enkel probleem. Klimmen op het heetst van de dag (dus als ik de reacties lees tussen 13.00 en 16.00 uur), moet je vermijden. Als ik op vlak rijd met 35 graden vind ik het wel warm, maar niet onoverkomelijk. Bovendien rijd je dan toch relaxed.
beelenrene48 schreef:We fietsten vorig jaar eind april in Andalusië: wisselvallig Belgisch weer (regen) en zelfs een tikkeltje te koud. Mensen ginder raadden ons aan niet voor half mei naar die streek te komen.
Het ligt eraan waar je in Andalusie zit. Grazalema is een van de natste plaatsen van Spanje. Tabernas is nu juist een van de droogste plaatsen van Spanje. Rond Pasen vorig jaar was het uitzonderlijk slecht weer. Diverse Semana Santa processies zijn zelfs afgelast en dat gebeurt toch echt niet snel, want de Semana Santa zit diep ingebakken in het leven van de Spanjaarden.
Rutger schreef:Als je voor de middag de pas of passen over bent en later alleen maar vlak of licht dalend hoef te rijden dan is het geen enkel probleem.
Eén pas van 2000 meter hoogteverschil is daarom ook stukken gemakkelijker dan 4 van 500. Bij de afdaling merk je waarom - net een bakoven waar je inrijdt.
Leon
Theo B schreef:De vraag is natuurlijk ook of je goed tegen hitte kan. Dat weet jezelf het beste. Ik heb in juli dwars door het binnenland van Spanje naar het zuiden gefietst, en vond het heerlijk (maar ik hou van hitte). Op de allerwarmste dagen vertrokken we gewoon heel vroeg...........alleen hield dat ook in de avond ervoor vroeg naar ons bed, en dat past absoluut weer niet bij het Spaans ritme. Volgens mij komen de campings (en de kinderen) pas om negen uur in de avond tot leven
dit is ook mijn mening. Als je goed tegen de hitte kunt en je beschermt jezelf heel goed tegen de zon, dan zou ik zeggen ga ervoor. En heel vroeg vertrekken helpt zodat je optijd aankomt en lekker kan afkoelen.
Levi
Ik zou in die tijd van het jaar eerder naar het noorden van Spanje gaan. Het Cantabrisch gebergte (incl. Picos de Europa) is prachtig en m.i. prettiger van temparatuur midden in de zomer. Na een tocht dwars door Spanje van Irun naar Malaga waren we eind juni net te laat om temperaturen van dik boven de 35 graden in het zuiden te ontlopen.
Ja, in juli/augustus is het gewoon te heet in Andalusie. Ik ben een grote Spanje-liefhebber en ben er vaak geweest. In Analusie ben ik 5 keer geweest, in:

- half april. 25 graden

- half mei. Toen was het een uitzonderlijk warm voorjaar: circa 30-35 graden. Prima te fietsen, maar lange beklimmingen in de zon met bepakking waren wel warm :-)

- juli: bloedheet (40 graden)

- augustus: bloedheet (43 graden, met nachten erbij waarin het niet koeler werd dan 32 graden).

- oktober: heerlijk weer, 25 graden

Langs de middellandse zeekust fietsen is niet echt leuk (volgebouwd), en de atlantische kust is niet zo mooi, deels ook moerassig met veel muggen, bij de delta van de Gaudalquivir. Ook veel industrie en zo daar. Binnenland is juist erg mooi.

Suggestie van Cantabria is een goed idee, dat is een prachtig mooi berggebied en je kunt er zelf je temperatuur regelen: ga je richting kust dat wordt het groen, regenachtig en koel, richting binnenland wordt het heet, bruin en kaal.