Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe big apple met onregelmatigeheden / slag - Forum Wereldfietser

Schwalbe big apple met onregelmatigeheden / slag

Dag allen,

Onlangs bij de 1000km beurt van mijn T400 de standaard Marathon Cross banden laten vervangen door Big Apples. Model 2012. Nu valt mij op dat er een slag(je) in de banden zit. Ene meer dan de andere, maar overduidelijk aanwezig.

Ik heb de plek waar de slag zit gemarkeerd en toen de banden opnieuw gemonteerd, slag blijft op zelfde plek van de band (dus niet op dezelfde plek van de velg), aanwezig. Bovendien bespeur ik rondom een perfecte lijn tussen velg en band en lijkt dit mij goed te zitten.
De spaken zijn bij de beurt gespannen en de wielen perfect recht, tenminste op het oog als ik er een slinger aan geef en bij de remblokjes tuur naar onregelmatigheden: Niet te bespeuren.

Tijdens het rijden is het op snaarstrak asfalt en hogere snelheid heel licht waarneembaar, in de zin van per omwenteling een minuscuul hobbeltje. Vrijwel te verwaarlozen en wellicht valt het me op omdat ik aan die slag denk....

Ik ben in de schuur meteen als een autist aan alle wielen gaan draaien die ik kon vinden en moet zeggen dat de Marathon Duremes op de T400 van mijn vriendin ook hele kleine onregelmatigheden vertonen. Echter lang niet zo sterk waarneembaar als bij mijn nieuwe Big Apples.

Hebben jullie dit bij nieuwe banden vaker meegemaakt, kunnen er inderdaad slagjes inzitten die op den duur verdwijnen door het op spanning zetten van de band?

Alvast hartelijk dank voor het delen van jullie ervaring, kennis en input!
VSFT400 schreef:Dag allen,

Onlangs bij de 1000km beurt van mijn T400 de standaard Marathon Cross banden laten vervangen door Big Apples. Model 2012. Nu valt mij op dat er een slag(je) in de banden zit. Ene meer dan de andere, maar overduidelijk aanwezig.

Ik heb de plek waar de slag zit gemarkeerd en toen de banden opnieuw gemonteerd, slag blijft op zelfde plek van de band (dus niet op dezelfde plek van de velg), aanwezig. Bovendien bespeur ik rondom een perfecte lijn tussen velg en band en lijkt dit mij goed te zitten.
De spaken zijn bij de beurt gespannen en de wielen perfect recht, tenminste op het oog als ik er een slinger aan geef en bij de remblokjes tuur naar onregelmatigheden: Niet te bespeuren.

Tijdens het rijden is het op snaarstrak asfalt en hogere snelheid heel licht waarneembaar, in de zin van per omwenteling een minuscuul hobbeltje. Vrijwel te verwaarlozen en wellicht valt het me op omdat ik aan die slag denk....

Ik ben in de schuur meteen als een autist aan alle wielen gaan draaien die ik kon vinden en moet zeggen dat de Marathon Duremes op de T400 van mijn vriendin ook hele kleine onregelmatigheden vertonen. Echter lang niet zo sterk waarneembaar als bij mijn nieuwe Big Apples.

Hebben jullie dit bij nieuwe banden vaker meegemaakt, kunnen er inderdaad slagjes inzitten die op den duur verdwijnen door het op spanning zetten van de band?

Alvast hartelijk dank voor het delen van jullie ervaring, kennis en input!
De Schwalbe vakantiebanden monteren altijd moeizaam, bij de MTB banden heb je nooit last. Hieldraden goed insmeren met zeepsop (of het spul dat Schwalbe er voor verkoopt! ) en de band hard oppompen wil wel eens helpen
VSFT400 schreef:Dag allen,

Onlangs bij de 1000km beurt van mijn T400 de standaard Marathon Cross banden laten vervangen door Big Apples. Model 2012. Nu valt mij op dat er een slag(je) in de banden zit. Ene meer dan de andere, maar overduidelijk aanwezig.

Ik heb de plek waar de slag zit gemarkeerd en toen de banden opnieuw gemonteerd, slag blijft op zelfde plek van de band (dus niet op dezelfde plek van de velg), aanwezig. Bovendien bespeur ik rondom een perfecte lijn tussen velg en band en lijkt dit mij goed te zitten.
De spaken zijn bij de beurt gespannen en de wielen perfect recht, tenminste op het oog als ik er een slinger aan geef en bij de remblokjes tuur naar onregelmatigheden: Niet te bespeuren.

Tijdens het rijden is het op snaarstrak asfalt en hogere snelheid heel licht waarneembaar, in de zin van per omwenteling een minuscuul hobbeltje. Vrijwel te verwaarlozen en wellicht valt het me op omdat ik aan die slag denk....

Ik ben in de schuur meteen als een autist aan alle wielen gaan draaien die ik kon vinden en moet zeggen dat de Marathon Duremes op de T400 van mijn vriendin ook hele kleine onregelmatigheden vertonen. Echter lang niet zo sterk waarneembaar als bij mijn nieuwe Big Apples.

Hebben jullie dit bij nieuwe banden vaker meegemaakt, kunnen er inderdaad slagjes inzitten die op den duur verdwijnen door het op spanning zetten van de band?

Alvast hartelijk dank voor het delen van jullie ervaring, kennis en input!
Erg grappig dit, een miniscuul slagje in een buitenband. Misschien kun je de banden bij de fietsenmaker terugbrengen onder garantie ofzo?
Is het staaldraad in je band geknikt? Zit er een punaise of afwijkende slijtage in je profiel? Heb je het geduld om de band een beetje in te rijden en te laten slijten? Zit je band gelijkmatig in het velgbed? Zit je velglint goed in je velgbed? Weet je zeker dat je het een probleem vindt?
Marten, dank voor je antwoord. Ik heb de zelf het idee dat de banden wel goed gemonteerd zijn en heb vaseline gebruikt bij montage. Als ik de banden draai gaat de slag mee met de band. Ik zal het nogmaals met geduld en zeepsop doen.

AB, banden zijn nieuw, wielen 1000km en van velglinten tot spaakspanning in perfecte staat. Band zit gelijkmatig in het velgbed. Ik heb het geduld niet om aan te kijken en Bike4travel zal absoluut niet moeilijk doen over retour, maar dat wordt voor mij weer een rit Rotterdam vanuit Assen.

Mvg, Job
Ik heb dit wel vaker gezien bij Schwalbe banden. De Big Apples op de fiets van mijn vrouw hebben het ook, en ik weet nog hoe hard Marten heeft moeten duwen en trekken om een stel Extremes een beetje netjes op mijn eigen fiets te krijgen. Vergeleken daarmee zijn bij mij de afgelopen tijd Pasela's en Conti Topcontact Winter II's veel regelmatiger gebleken.
Wim
VSFT400 schreef:Marten, dank voor je antwoord. Ik heb de zelf het idee dat de banden wel goed gemonteerd zijn en heb vaseline gebruikt bij montage. Als ik de banden draai gaat de slag mee met de band. Ik zal het nogmaals met geduld en zeepsop doen.

AB, banden zijn nieuw, wielen 1000km en van velglinten tot spaakspanning in perfecte staat. Band zit gelijkmatig in het velgbed. Ik heb het geduld niet om aan te kijken en Bike4travel zal absoluut niet moeilijk doen over retour, maar dat wordt voor mij weer een rit Rotterdam vanuit Assen.

Mvg, Job
Ik ben bang dat een dealer juist wel moeilijk zal doen over zo'n (kleine) klacht. Vindt je het echt een serieus probleem? Moeten eventuele onregelmatigheden van de buitenband niet gewoon even inslijten?
VSFT400 schreef: en heb vaseline gebruikt bij montage.

WIL JE DAT NOOIT MEER DOEN!!!!

Zeepsop in onschadelijk voor rubber en verdwijnt, en dan heeft de band grip op de velg bij het remmen.

Met vaseline kan de band over de velg draaien en de binnenband lek trekken, tenzij de warmgeworden vaseline zich eerder over de remvlakken verspreid
Dag Wim, ook dank voor jouw bijdrage.

AB, los van het feit of B4T moeilijk doet, ik doe het inderdaad wel als er een slag in een deze band zit. Waar ik naar op zoek ben is of dit normaal wordt gevonden door ervaren wereldfietsers of niet. Als dat namelijk blijkt, dan monteer ik andere banden.

Marten, dankjewel zal ik onthouden! Ik heb weliswaar zuurvrije vaseline gebruikt, maar zal zeepsop gebruiken voortaan.

Voor nu zal ik zorgen dat ik zeker weet dat die banden er goed om liggen, dat blijkt nog niet zo vanzelfsprekend te zijn!

Job
Ik heb het ook eens gehad, met een ander type Schwalbe band. De slag werd steeds groter tot de band tegen de vork aankwam. Bleek het karkas niet goed. Keurig een nieuw exemplaar gekregen. Het kan dus wel een probleem zijn.
Als de slag met fietsen voelbaar is lijkt het me te veel.

Frans
m-gineering schreef:
VSFT400 schreef: en heb vaseline gebruikt bij montage.
WIL JE DAT NOOIT MEER DOEN!!!!Zeepsop in onschadelijk voor rubber en verdwijnt, en dan heeft de band grip op de velg bij het remmen.
Met vaseline kan de band over de velg draaien en de binnenband lek trekken, tenzij de warmgeworden vaseline zich eerder over de remvlakken verspreid
Inderdaad nooit meer doen. Naast hetgeen Marten zegt tasten oliederivaten rubber na verloop van tijd aan, of ze nu zuurvrij zijn of niet. Dus haal de banden er af en was banden en velgen beiden met heet water met zeep. en wrijf het er zo veel mogelijk af.

Ik fiets ook altijd met schwalbe banden en heb ook wel eens zo'n afwijking in de band gehad. Het is natuurlijk de vraag hoe groot een afwijking mag zijn.
Na de formulering over snaarstrak asfalt, hoge snelheid en heel licht waarneembaar denk ik van niet. Maar je kunt ons misschien overtuigen met een youtubefilmpje.
Leon
Goed idee Leon, zal dat eens proberen te filmen.

Job
VSFT400 schreef:Goed idee Leon, zal dat eens proberen te filmen.
Job
Fiets ondersteboven, camera op statief en het wiel een zwengel geven.
Leon
Job,

Heel herkenbaar, Schwalbe heeft met sommige banden (o.a. Extreme, Supreme en sommige vouwbanden m.n. voor toer- en vakantiefietsen) problemen om de band goed gecentreerd op de velg te krijgen.
Ben met een Supreme band vorig jaar naar Hoofddorp (AngloDutch) gereden en heb hun de band laten zien.
Zij hebben 2 nieuwe banden op de velg gelegd en alle 2 hadden in meer en mindere mate dezelfde slag zoals jij op je filmpjes laat zien.
Gebruik Easy Fit van Schwalbe of zeepsop, mijn ervaring pomp de banden niet zo hard op tot b.v. het maximum of iets daarover heen, want het is mij al een paar keer gebeurd dat de binnenband (zelfs en nieuwe) kapot ging (bij de Extreme).
De band oppompen tot net onder het maximum en er even mee gaan fietsen.
Band zet zich of centreert zich dan zelf.
Als de band goed op de velg zit, herkenbaar door de licht Grijs/blauwe rand bij het gedeelte waar de band de velg in gaat (die moet mooi rondlopen) dan er verder niets aan doen.
Na verloop van tijd zal je zien dat de slag in de band minder wordt (dit is ook de mening van Schwalbe).
Bij draadbanden heb ik overigens geen last.
Dank Frits,

Het zijn draadbanden en liggen aan de rand waar de band de velg in gaat te zien, perfect. Opgepompt tot 4 bar en dan terug op 3 bar.

Job
misschien kun je de banden eerst nog iets harder oppompen. Zodat ze zich goed "zetten"
Zijn die Big Apple's niet max 6.0 bar? Exploderen doen ze niet zo snel.

gr Jos
jahwalla schreef:misschien kun je de banden eerst nog iets harder oppompen. Zodat ze zich goed "zetten"
Zijn die Big Apple's niet max 6.0 bar? Exploderen doen ze niet zo snel.

gr Jos
Lijkt me geen goed idee. Band kan waarschijnlijk wel tegen 5 bar, maar de velg waarschijnlijk niet tegen meer dan 4.
fsap schreef: Lijkt me geen goed idee. Band kan waarschijnlijk wel tegen 5 bar, maar de velg waarschijnlijk niet tegen meer dan 4.
:shock: :?: :?: :shock: :shock: :shock: :shock: :?: :shock: :!: :roll: :shock: :shock: :?: :roll: :!: :idea: :?: :shock:
VSFT400 schreef:Zie filmpjes:
Voorwiel: http://www.youtube.com/watch?v=neSlSuIG6-E
Achterwiel: http://www.youtube.com/watch?v=xFSiP8AEzsM
Mvg, Job
Ik heb ze (schwalbe marathon) wel krommer gehad.
Volgens mij weinig mis mee. Mischien nog iets beter op de plek masseren, misschien zit de binnenband niet helemaal recht (ja dat maakt uit).
Leon
VSFT400 schreef:Zie filmpjes:

Voorwiel: http://www.youtube.com/watch?v=neSlSuIG6-E

Achterwiel: http://www.youtube.com/watch?v=xFSiP8AEzsM

Mvg, Job
Jammer dat je de zijkanten niet laat zien, want dan kun je beter zien of de banden er wel goed omliggen.