Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsmaatje gezocht voor tocht door Noorwegen zomer 2012 - Forum Wereldfietser

Fietsmaatje gezocht voor tocht door Noorwegen zomer 2012

Hallo allemaal,

Deze zomer ben ik van plan om een fietsvakantie te maken vanuit Bergen in Noorwegen terug richting Nederland. Dit plan is enkele jaren geleden al in mijn brein ontsproten maar heb ik helaas nog niet kunnen volbrengen.

Het idee is om naar Bergen te reizen per trein / vliegtuig en van daaruit richting Oslo te fietsen. Vanuit Oslo zou ik dan graag terug richting Nederland fietsen. Via internet heb ik al een aantal routes en gps tracks gezocht om zo een route samen te stellen.

Voor de tocht wil ik zo’n 3 weken uittrekken. Op het eind van de 3 weken is het idee om op de trein naar Nederland te stappen.

Tijdens de tocht overnacht ik bij voorkeur in pensionnetjes / hotelletjes maar aangezien Noorwegen nogal prijzig is zal kamperen de enige betaalbare optie zijn.

Gezien de grote afstand en omdat Noorwegen een stuk rustiger is als Nederland lijkt het mij prettig om met iemand samen te reizen.

Wat informatie over mezelf:
24 jaar, woonachtig in de buurt van Roermond
Ik hou ervan om tijdens de tocht dagelijks een fatsoenlijke afstand af te leggen van 100km of meer. Dit houd echter niet in dat ik ’s ochtends op de fiets stap en in hoog temp tot eind van de dag doortrap. Met enige regelmaat pauze houden, inkopen doen en foto’s maken horen daar natuurlijk ook bij (het blijft tenslotte vakantie :) ).

Aangezien niemand uit mijn vriendenkring zin heeft om een grote fietstocht te maken hoop ik via deze weg een fietsmaatje te vinden. Als je interesse hebt, stuur dan gerust een PB of reageer in dit topic :wink: ;)

Voor de tocht heb ik week 27/28/29 of week 28/29/30 in gedachten.

Groeten Paul
Apparaat schreef: Deze zomer ben ik van plan om een fietsvakantie te maken vanuit Bergen in Noorwegen terug richting Nederland. Dit plan is enkele jaren geleden al in mijn brein ontsproten maar heb ik helaas nog niet kunnen volbrengen.

Tijdens de tocht overnacht ik bij voorkeur in pensionnetjes / hotelletjes maar aangezien Noorwegen nogal prijzig is zal kamperen de enige betaalbare optie zijn.

Gezien de grote afstand en omdat Noorwegen een stuk rustiger is als Nederland lijkt het mij prettig om met iemand samen te reizen.

Wat informatie over mezelf:
24 jaar, woonachtig in de buurt van Roermond
Ik hou ervan om tijdens de tocht dagelijks een fatsoenlijke afstand af te leggen van 100km of meer. Dit houd echter niet in dat ik ’s ochtends op de fiets stap en in hoog temp tot eind van de dag doortrap. Met enige regelmaat pauze houden, inkopen doen en foto’s maken horen daar natuurlijk ook bij (het blijft tenslotte vakantie :) ).
Ik vrees dat je je plan moet bijstellen om 100km of meer te trappen op een dag, dat gaat je niet lukken in Noorwegen. Het is daar zeker niet zo plat als hier en de hele dag berg af fietsen dat lukt je hooguit een dag, dan ben je beneden in het dal en gaat 't weer rap omhoog als je 't dal uit wil.

Pensionnetjes zijn evenmin veelvuldig te vinden, tenzij je idd die 100 weet te overbruggen. Kamperen is naar mijn idee de beste en mooiste optie, geeft je bovendien veel vrijheid om ook een leuk plekje langs een meertje te vinden onderweg.

sterkte met je fietsplan,
Noorwegen is mooi, maar niet leuk meer in zo'n hoog tempo, mocht je dat al halen.
Bij de buitenland trektocht in Noorwegen van de Wereldfietser varieerden de dagafstanden tussen de 60 en 100 km, en dat voor een goeddeels zeer ervaren gezelschap. Het was zo zwaar dat twee minder ervaren deelnemers (met ook teveel bagagegewicht) moesten afhaken. Ik vond het overigens heel mooi.
Wim
TravelDuck schreef:
Ik vrees dat je je plan moet bijstellen om 100km of meer te trappen op een dag, dat gaat je niet lukken in Noorwegen. Het is daar zeker niet zo plat als hier en de hele dag berg af fietsen dat lukt je hooguit een dag, dan ben je beneden in het dal en gaat 't weer rap omhoog als je 't dal uit wil.

Pensionnetjes zijn evenmin veelvuldig te vinden, tenzij je idd die 100 weet te overbruggen. Kamperen is naar mijn idee de beste en mooiste optie, geeft je bovendien veel vrijheid om ook een leuk plekje langs een meertje te vinden onderweg.

Noorwegen is mooi, maar niet leuk meer in zo'n hoog tempo, mocht je dat al halen.
Gedeeltelijk mee eens. 100 km per dag is wel te doen als je goed getraind bent en het niet erg vindt om lange dagen te maken. Je begint wel gelijk in de bergen, (de behoorlijk zware, maar erg mooie Rallarvegen zou ik beslist in de route opnemen) dus je krijgt direct met veel hoogtemeters te maken. Maar Noorwegen is mooi, neem er dus de tijd voor.
Het stuk Denemarken - Nederland vond ik beduidend minder interessant (vlak), daar heb ik afgelopen jaar veruit de langste dagetappes 'gedraaid', dat is in minder dan een week te doen.
Om de kosten te drukken heb ik ook redelijk vaak wild gekampeerd. Het is soms even zoeken, maar je vindt altijd wel een mooi plekje.
Veel plezier
In Noorwegen kan je ook slapen in jeugdherbergen (wel 35 euro per nacht). Veel aangenamer is kamperen natuurlijk en kan daar ook in het wild. Er zijn ook veel campings daar, kosten wel 15 euro per nacht, maar wel met keukentje. In Denemarken zijn de campings goedkoper. Tip de fietscampings bij de boer. Hangt wel van je budget af. Tip twee. Je kan ook de fietsbus nemen (Cycletours) naar Noord-Denemarken en vanaf daar gaan fietsen. Vanaf Denemarken ben je zo in Kristiansand of Oslo.
Cycletours rijdt helaas niet meer naar Denemarken, zag ik een tijdje terug op hun site.
Maar er is wel de nachttrein naar Kopenhagen.
Wim
Hartelijk dank voor de vele reacties en adviezen :)

In Noorwegen zat ik inderdaad al aan kamperen te denken. Prijstechnisch scheelt dat zowieso veel én het is een stuk flexibeler reizen. Hoeveel km per dag realiseerbaar is ga ik daar wel uitvinden lijkt me, minder is ook prima dan wordt het gewoon een stuk langer treinen op de terugweg :lol:

Momenteel ben ik bezig een "draftversie" van de route uit te stippelen. De Rallarvegen komen er uiteraard in :) op het forum ben ik al diverse topics tegengekomen over noorwegen. Een dezer dagen zal ik de hier op het forum zetten voor tips / tricks. Er zullen ongetwijfeld insiders zijn die nog een paar goede tips hebben :wink:
Apparaat schreef:Hartelijk dank voor de vele reacties en adviezen :)

Momenteel ben ik bezig een "draftversie" van de route uit te stippelen. De Rallarvegen komen er uiteraard in :) op het forum ben ik al diverse topics tegengekomen over noorwegen. Een dezer dagen zal ik de hier op het forum zetten voor tips / tricks. Er zullen ongetwijfeld insiders zijn die nog een paar goede tips hebben :wink:
Voor een kleine impressie van ons Noorwegen avontuur:
fotoalbum

veel plezier,
TravelDuck schreef: Ik vrees dat je je plan moet bijstellen om 100km of meer te trappen op een dag, dat gaat je niet lukken in Noorwegen. Het is daar zeker niet zo plat als hier en de hele dag berg af fietsen dat lukt je hooguit een dag, dan ben je beneden in het dal en gaat 't weer rap omhoog als je 't dal uit wil.

Overdrijf je nou niet een beetje? Mijn dagafstanden in Noorwegen zijn gemiddeld 160 à 170 kilometer en om nou te zeggen dat ik niet geniet, mwa. Nou gaat het met een ligfiets natuurlijk een stuk harder, maar het lijkt me sterk dat het verschil met een traditionele fiets zó groot is. Bovendien ben ik al vrij lang geen 24 meer. Ik zou wel goed trainen en de steengrill thuislaten.

Als alternatief voor pensions kun je op de meeste campings ook hutten huren. Met z'n tweetjes is dat nog wel enigszins betaalbaar. In het hoogseizoen kun je echter wel eens achter het net vissen dus een tent is sowieso handig om bij je te hebben.

grtjs,

Walter
waltertje schreef:Overdrijf je nou niet een beetje? Mijn dagafstanden in Noorwegen zijn gemiddeld 160 à 170 kilometer en om nou te zeggen dat ik niet geniet
100 km is prima te doen als je van een beetje klimmen houd. Ik fietste tussen de 100 en 160 km per dag. Je kan namelijk door het lange licht lang doorfietsen.

Voor wat inspiratie:

http://luddo.freehostia.com/Norway2007/Norway2007.htm

en

http://luddo.freehostia.com/Norway97/norway97.htm
Misschien is het ook handig om je echte naam te vermelden i.p.v. apparaat :roll:

Mario
Bedankt voor de reacties, na het zien van de verschillende foto albums begint het steeds meer te kriebelen om te gaan fietsen :lol:

Inmiddels heb ik een topic geopend voor advies op de route http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 12&t=16718

Groeten Paul
Beste Paul,
Ik ben Evert (21) uit provincie Antwerpen en ik ben geïnteresseerd in je plan.
Ik ben in Juli 2011 naar Barcelona gefiets met m'n 10-jaar oudere maat en terug in m'n eentje, op een dikke maand tijd: het was geweldig. Verschillende opties liggen komende zomer voor me open; Noorwegen, Rome, Centraal Europa of Groot Brittannië.
Er is bij mij altijd een drang om van thuis uit te vertrekken met de fiets en ook aan te komen met de fiets, maar voor Noorwegen wil ik misschien wel een uitzondering maken. Wel wil ik deze keer minstens anderhalve maand op het zadel kruipen, dus ik zal er nog moeten bij aan breien. Ik hou je op de hoogte hoe m'n plannen evolueren.

We deden tussen 100 en 150 km per dag en fietsten wel tamelijk stevig door (ik heb me op dat vlak vooral kunnen uitleven op de terugweg in m'n eentje). En cols beklimmen met de fiets is m'n tweede natuur.
Wim schreef:Maar er is wel de nachttrein naar Kopenhagen.
Wim
Klopt. Volgens treinreiswinkel kun je vervolgens ook nog doortreinen naar Oslo, waar je dan om een uur of tien 's avonds bent.
Pedalero schreef:
Wim schreef:Maar er is wel de nachttrein naar Kopenhagen.
Wim
Klopt. Volgens treinreiswinkel kun je vervolgens ook nog doortreinen naar Oslo, waar je dan om een uur of tien 's avonds bent.
met ryanair vlieg je vanaf bremen naar oslo torp; iets meer dan een tientje exclusief alle bijkomende kosten
Hallo Paul,

Heb je al een reisgenoot gevonden voor je fietsreis door Noorwegen,
je bericht is van 9 maart j.l. dus waarschijnlijk wel,
zo niet....
ik lees nu op 19 mei je bericht en ik vraag me af of je misschien met ons fietsgroepje mee zou willen gaan, wij zijn met 5 en wonen in omgeving Randstad,
we hebben een 7p bus gehuurd voor de weken 28 t/m 30, nemen fietsen tenten kookuitrusting mee, we laden in Kristiansand uit en fietsen in die omgeving.
Dan rijden we de bus naar omgeving Bergen, daar rond fietsen, vervolgens naar de Hardangervidda Sognefjord, daarna willen we door het zilverdal terug.

Ik hoor het wel van je,

John
Hallo John,

Een late reactie van mijn kant uit, maar hartelijk dank voor de uitnodiging!
Helaas staat mijn vakantie ingeroosterd voor de weken 26 t'm 28 en is het niet mogelijk om te switchen i.v.m. planning op het werk.

Een reisgenoot had ik inderdaad al gevonden, maar hij kampt momenteel met een behoorlijke blessure dus de kans is vrij groot dat hij niet mee gaat.
Ik ben dus nog altijd op zoek naar een reisgenoot/genote.

De planning is dat ik 25 of 26 juni naar Noorwegen vertrek. Ik rij dan met de auto naar Denemarken om daar op de veerboot te stappen. Mocht er iemand interesse hebben om mee te gaan, stuur dan gerust een bericht.