Hiervoor reed ik op een Giant. Na tochtjes van 30 km was ik niet meer in staat op een normale manier verder te fietsen, rondom vervelende klachten van bil, nek, pols tot knie. Een totaal verkeerd frame voor mijn lengte en in verhouding iets kortere benen. Ik twijfelde in eerste instantie aan mijzelf, mede ook omdat ik de 50 was gepasseerd.AB schreef: Tuurlijk snap ik dat een tweedehands fiets altijd minder op "maat" is dan een nieuwe fiets. De genoemde voorbeelden van Polling en Leon zijn - naast sloping - ook vooral nieuw. En dan kun je net even beter geinformeerd raken wat betreft fietsgeometrie dan wanneer je voor de (misschien snelle) keuze staat om een tweedehands te kopen. De vraag die ik indirect opwerp is of je - indien je een groter budget had - dan ook voor dit type frame had gekozen. Wellicht wel, aangezien je het toch ekker rustig an doet en het niet al te kritisch opneemt, en het al lang prima vindt.... heb je zo meer geld over voor mooie reisjes, veel betere investering, I know. Maar een fiets op maat hoeft natuurlijk niet meteen een maatfiets of een nieuwe fiets te zijn. Met andere woorden jouw stuuropbouw is wel erg opvallend afwijkend. Enfin, het enige wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat je wel baat zou hebben bij een verlengde balhoofdbuis.
Wat betreft je stuur: zoals je het nu hebt levert het voor jou voldoende comfort op. Op de foto lijkt het een hele stapeling van gebeurtenissen en tezamen met die hoge stuurpen, enorm vlinderstuur en hoge stuurtas geeft het natuurlijk een labiele indruk. Aan jou om te oordelen of het goed genoeg is, maar ik denk dat velen hier een andere oplossing zouden zoeken. Stuurtas op een voordrager die p je voorvork steunt..... en dan eventueel een harde kunststofonderlegger om je landkaarten op te plaatsen (of nog beter een gps nemen)
In dit draadje wordt ook een bijzonder stuur (ergotec) besproken. Misschien kun je daar wat mee. Het aangrijpingspunt van dit stuur lijkt me iets stabieler dan je huidige vlinderstuur. Zelf zou ik uiteraard gaan voor een lagere stuurpen en een rechter stuur i.c.m. met barends en een ligstuur. Wellicht voor jou een high riser bar.
Uiteindelijk ben ik naar Rein Veenendaal geweest en heb daar het probleem voorgelegd. Ik reed op een fiets met aan alle kanten verkeerde maten. Ik mocht op diverse fietsers klimmen om te ervaren wat wel bij mij paste. Een van die fietsen was een Koga WorldTraveller. Wat een verademing, wat een plezier.
Helaas was mijn budget door omstandigheden zeer beperkt en kon ik ook bij genoemde zaak niet tot aanschaf over gaan. Maar ik wist wel wat bij mij paste. Via zoeken kwam ik dus in contact met een Wereldfietser die inmiddels een IdWorks had en nog enkele andere fietsen om af te likken. De Koga had hij over. Vraagprijs was ook stevig. Maar door het contact en mijn enthousiasme voor het fietsen ging hij overstag en kreeg ik de fiets voor een prikkie.
Ik ben rijk met deze goed onderhouden fiets. Alleen dat stuur. Ik heb een recht stuur geprobeerd, maar dat was niets. Vandaar weer terug naar de vlinder van Koga dat uit drie delen bestaat. Probleem is de tas met alle gevolgen van dien. Ik heb ooit eens een vraag gesteld over wat wijsheid is, maar ik verzoop in de meningen.
Fietsen is zo persoonlijk, en zo ook de fietshouding of de zit. Een te laag stuur geeft klachten in de nek, dus mijn stuur staat wat hoger dan het zadel. Past ook bij mijn stijl van fietsen van A baar B. Snelheid is niet belangrijk, om mij heen kijken wel.
Blijft het probleem van de hoge tas en mijn behoefte aan een stuur met een lichte hoek en indien mogelijk met wat variatie in vasthouden.
De laatste dagen ben ik weer volop bezig met het zoeken naar mogelijkheden en ik neig naar een tussenweg in de vorm van een Koga Dali stuur. Variatie in greep, niet recht, maar met een hoek, minder pompeus en bovenal een tas die heel wat lager kan.
Ik ben benieuwd hoe jij (AB) dat ziet. Lijkt mij al een hele verbetering. Alleen kan je dit stuur niet overal krijgen blijkt.
Al bij al: met een beperkt budget kan ik misschien niet het neusje van de zalm krijgen, maar ben wel heel tevreden met wat ik heb en waar het mij met veel plezier brengt. Mede ook gelet op de maten van mijn lichaam. En wat wil ik dan nog meer (behoudens een ander stuur).
Gr. Arno.