door
Wim » zo 10 jul, 2005 08:36
Als je een fiets wilt uitkiezen moet je vooral goed weten wat je wilt doen, en dat maak je nog niet echt duidelijk. De eerste keuze is of je met veel bagage gaat fietsen (i.e. een kampeeruitrusting), of slechts met wat kleding voor onderweg, omdat je in hotels overnacht en in restaurants eet. In het eerste geval heb je een flink stevige fiets nodig, met echt goede bagagedragers, sterke wielen en vrij brede banden, terwijl je in het tweede geval een veel lichtere kunt kopen.
Daarnaast moet je beslissen hoeveel je over goed asfalt zult rijden, en hoeveel over slecht asfalt, kleine paadjes, of zelfs onverhard. In het eerste geval is een snelle lichte fiets erg leuk, in het tweede geval heb je toch echt stevige brede banden nodig. Mijn ervaring is dat ik steeds meer die kleine paadjes op zoek, omdat fietsen op mooi asfalt door het toegenomen autoverkeer steeds meer op een zelfmoordpoging is gaan lijken, en ook niet echt leuk meer is.
Kortom, je staat voor de keus tussen, denk ik, twee typen fiets. De eerste is de asfaltracer met mogelijheid voor maximaal een kilo of 10 bagage. Tweedehands stalen racefietsen uit de oude tijd zijn daar vaak erg geschilt voor, of moderne zogeheten audaxfietsen. Dat zijn fietsen die lijken op racefietsen, maar bedoeld zijn voor het echte langeafstands werk zoals non stop Parijs Brest Parijs. Ze zijn licht en snel, maar ook zo comfortabel mogeliijk. Je kunt er spatborden en een simpele drager op monteren. Grote pret voor de liefhebber van zulk heldendom, maar ook leuk voorminder heroisch fietsen.
De andere fiets is de stevige vakantiefiets waarop je een half huishouden mee kunt slepen, als het moet over onverharde bospaden. Zelf vind ik voor zulke fietsen 26 inch atb wielen met brede gladde banden het meest geschikt (sterker en comfortabeler). Een mooie betaalbare keus is de Fahrrad Manufaktur T 400, maar er zijn er nog al wat meer. Zelf zou ik ook op zo'n fiets een racestuur willen hebben, maar dat is erg persoonlijk. Door een slimme bandekeuze kun je zulke fietsen precies afstemmen op je eigen gebruik, van asfalt racen tot de Kalahari doorsteken.
Kortom, bedenkt eerst eens wat je precies wilt. De fietsen die jij noemt zijn toch vooral typische vlees noch vis fietsen.
Kijk nog een sveder op dit forum, deze discussie is al veel vaker gevoerd.
Wim