Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS kaarten - Forum Wereldfietser

GPS kaarten

In mei ga ik een fietsreis maken vanuit Zaandam naar Santiago de Compostela in Spanje. Een maand geleden heb ik een Dakota 20 GPS gekocht en als kaarten heb ik de Benelux fietskaart en de CN navigator Europe. Ik heb de GPS al aardig onder controle na het lezen van forums en zien van tutorials.

Maar, welke kaarten kan ik nou het best gebruiken voor Frankrijk en Spanje? Als ik gewoon een track download van de St Jacobsroute zijn mijn kaarten toch prima? In de iets grotere steden (Pamplona, Burgos enz) wil ik wel met Waypoints gaan werken om vanaf een standplaats naar bijvoorbeeld een supermarkt of restaurant te gaan, te fiets of lopend. Is de CN navigator dan voldoende of mis ik dan toch de kleine weggetjes zonder snelverkeer? En welke instelling is het beste te gebruiken tijdens de rits met CN navigator voor de fiets? Ik lees dat je ook voor de fiets de instelling beter op voetganger kan zetten? En is OSM misschien beter voor de route die ik wil gaan rijden?
Ik heb wel gelezen dat je CN-navigator wil als kaart uitgeschakeld erop kan laten staan voor de POI, (schijnt dan toch de achterliggende info paraat te hebben) en dan bijvoorbeeld met OSM ingeschakeld de track rijden.

Om het kort samen te vatten: Welke oplossing/gps kaarten zijn het beste
voor de St jacobsroute van Sweersman voor het deel Frankrijk en Spanje. En op welke instellingen kan ik het profiel het beste zetten.

Marcel
Hi Marcel,

je hebt de benodigde kaarten. Voor de route naar Santiago gebruik je de track(s) gedurende de dag met een van beide kaarten als achtergrond (dus navigatie uit) en voor de navigatie aan het eind/begin van de dag in steden CN. Een Topo lijkt me niet nodig gezien de route en de kosten.

Ik heb twee profielen in mijn GPS die ik hiervoor gebruik. Één voor het volgen van de track, dus navigatie uit en alleen track weergeven. De andere is voor CN, hier heb ik vermijden snelwegen aan en routebepaling fiets. Misschien heb je nog een profiel nodig voor de (Garmin of Openfietsmap?) Benelux fietskaart.

Wil je echter van de Santiago route afwijken en de GPS een alternatieve route laten berekenen, dan kan het wel met CN, maar je moet wel goed checken hoe de route loopt, dus bijv. niet langs Route National. Als je het routeboekje hebt, dan kun je zien hoe de kleine wegen lopen en dan van stadje naar stadje navigeren.

POI's zijn niet zichtbaar als de kaart niet is geselecteerd. Je kunt ze wel in Waarheen vinden.

Hoe je precies je GPS moet instellen kan ik niet zeggen aangezien ik geen Dakota heb.
Frank,

Bedankt voor het antwoord. Hier kom ik een stuk verder mee. En geeft mij het gevoel dat ik zeker kan zijn over die kaarten die ik al heb.

Marcel
Vanaf vandaag kan je ook een Openfietsmap versie voor heel West Europa downloaden van mijn website. Handig voor een fietstocht naar Santiago en zeker aan te raden icm de City Navigator voor evt ontbrekende wegen (niet alle wegen in Frankrijk en Spanje staan op OSM).

Afbeelding
De tovenaar schreef:Vanaf vandaag kan je ook een Openfietsmap versie voor heel West Europa downloaden van mijn website.
Ziet er goed uit Minko, Zwitserland en Polen heb ik even bekeken en dat ziet er fraai uit.
Minko, respect! Je bent wat mij betreft echt op een fantastische manier Europa voor fietsers met GPS aan het openleggen. Ik ben hier erg blij mee.
Hallo Tovenaar,
Even een vraagje ( die waarschijnlijk alleen door een leek gesteld wordt).
Ik heb de openfietsmap(eu) gedownload van jouw pagina en uitgepakt in een map. Maar als ik op instal.exe druk gebeurt er niet zoveel. Kun jij me uitleggen hoe ik dit programma nu in mapsourse krijg?

Alvast bedankt.
Raimundo
Raimundo schreef:Hallo Tovenaar,
Even een vraagje ( die waarschijnlijk alleen door een leek gesteld wordt).
Ik heb de openfietsmap(eu) gedownload van jouw pagina en uitgepakt in een map. Maar als ik op instal.exe druk gebeurt er niet zoveel. Kun jij me uitleggen hoe ik dit programma nu in mapsourse krijg?
Uitpakken in c:/garmin/openstreetmap-eu/
Klikken op instal.exe
Klaar !!
Dat is ook wat ik doe. In kaartproducten beheren verschijnt de openfietsmap eu ook en kan hem ook selecteren. Maar dan verschijnt er alleen een groen vlak met strepen. :oops:
Raimundo schreef:Dat is ook wat ik doe. In kaartproducten beheren verschijnt de openfietsmap eu ook en kan hem ook selecteren. Maar dan verschijnt er alleen een groen vlak met strepen. :oops:
Sta je in MapSource wel ergens in West-Europa ?
ja stond in europa. Heb net alles opnieuw gedaan en nu werkt het wel. Ik zie de kaart. :lol: Kun je deze ook exporteren naar je gps?
Bedankt voor je hulp. :D
Raimundo schreef:ja stond in europa. Heb net alles opnieuw gedaan en nu werkt het wel. Ik zie de kaart. :lol: Kun je deze ook exporteren naar je gps?
Bedankt voor je hulp. :D
Uiteraard, wat moet je er anders mee :wink:
Hallo Tovenaar,
Ik heb de kaart werkend op Mapsourse. Ik heb alleen nog de volgende vraag. Om kaarten te exporteren naar mijn gps doe ik het volgende:
Hulpprogramma’s – kaartproducten beheren – ontgrendelbare regio’s en de kaarten die hier staan kan ik dan exporteren naar de gps.
Nu staat de OpenFietsMapEU hier niet tussen ( die staat alleen in: informatie over kaartproducten).
Vraag is dan ook hoe krijg ik de kaart op mijn gps?
Alvast bedankt voor je hulp.
Raimundo
Raimundo schreef:Hallo Tovenaar,
Ik heb de kaart werkend op Mapsourse. Ik heb alleen nog de volgende vraag. Om kaarten te exporteren naar mijn gps doe ik het volgende:
Hulpprogramma’s – kaartproducten beheren – ontgrendelbare regio’s en de kaarten die hier staan kan ik dan exporteren naar de gps.
Nu staat de OpenFietsMapEU hier niet tussen ( die staat alleen in: informatie over kaartproducten).
Vraag is dan ook hoe krijg ik de kaart op mijn gps?
Alvast bedankt voor je hulp.
Raimundo
https://sites.google.com/site/openfiets ... stallation
Raimundo schreef:Vraag is dan ook hoe krijg ik de kaart op mijn gps?
Hallo Tovenaar en anderen,

Bedankt voor de info en de geweldige fietsmap. Je verteld dat je hem kan laten draaien met CN. Ik schakel altijd de kaart in die ik wil gebruiken en de rest uit. Maar kun je gewoon 2 kaarten inschakelen zonder dat ze elkaar in de weg gaan zitten, en dat misschien wel letterlijk?
beeldkracht schreef:Hallo Tovenaar en anderen,

Bedankt voor de info en de geweldige fietsmap. Je verteld dat je hem kan laten draaien met CN. Ik schakel altijd de kaart in die ik wil gebruiken en de rest uit. Maar kun je gewoon 2 kaarten inschakelen zonder dat ze elkaar in de weg gaan zitten, en dat misschien wel letterlijk?
Tegelijkertijd zal inderdaad niet gaan, dan drukt de CN de OFM weg. Ik bedoel als de een wat steken laat vallen dat je dan de andere kaart kunt gebruiken. Niet alle wegen staan nog op de OFM, en zeer weinig (fiets)paden op de CN, ze vullen elkaar dus aan.
Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga ermee experimenteren.