Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos travelmaster later ombouwen naar rohloff - Forum Wereldfietser

Santos travelmaster later ombouwen naar rohloff

Er is al een hoop over gezegd over ombouwen naar Rohloff op dit forum maar toch nog een vraag:

Mijn vriendin is opzoek naar een nieuwe fiets en heeft haar oog laten vallen op de Santos Travelmaster. De versie met Rohloff vindt ze toch wel erg veel geld voor een fiets, daarom zou het de lx versie worden.

Mijn vraag, is het ook mogelijk een LX (of dan misschien Deore) afgemonteerde Santos te kopen met excentrische trapas zodat je later eenvoudig om kunt bouwen?
Of het technisch kan weet ik niet zeker, maar ik vermoed van wel. Maar op zowel die vraag als op de vraag of die combinatie te koop is, is het niet onlogisch om de vraag aan de mensen van Santos (of een Santosdealer) te stellen. Ik heb het sterke vermoeden dat zij het best van al weten wat ze verkopen en wat er mogelijk is :wink:

Renaat
Een excentrische trapas is niet ‘de’ oplossing voor een rohloff naaf; een dergelijke naaf is in een aantal varianten verkrijgbaar en je kunt hem ook prima in vertikale padden zetten icm een kettingspanner; in dat geval heb je ook écht geen onderhoud itt horizontale sleuven en een excenter die beiden om de X-aantal weken bijgesteld moeten worden ivm oprekken van de ketting puristen gaan nu zeiken dat het om de scharnierpennen in de ketting gaat, maar; whatever! en beiden gepaard gaan met positieveranderingen van je onderdelen (trapas of wiel), ik zou dus eerst bedenken of je wel een excenter zou willen; zou het inderdaad altijd in overleg doen met santos; zij kennen ‘hun’ frames het beste.
Matthie9000 schreef:Een excentrische trapas is niet ‘de’ oplossing voor een rohloff naaf; een dergelijke naaf is in een aantal varianten verkrijgbaar en je kunt hem ook prima in vertikale padden zetten icm een kettingspanner; in dat geval heb je
.....

altijd herrie en kun je een kettingkast vergeten. De kabelloop op een niet specifiek Rohloff frame is natuurlijk ook een punt van aandacht (en VV)
Herrie :?: is dat niet wat overdreven? Op een alfine-fiets in vergelijkbare setting is het me niet opgevallen; een fiets met derailleur is (mits je wat aan onderhoud doet) zo goed als geruisloos en een rohloffnaaf zelf is dat uberhaupt al niet eens.

Horizontale/rohloff padden lijken mij geen goede oplossing omdat je het wiel moet verplaatsen, een excenter staat wat mij betreft op een gedeelde eerste plek maar ik zou persoonlijk geen zin hebben in het regelmatig afstellen (om de 2 weken bij veel fietsen) en uiteindelijk een ketting te moeten ponsen.

Blijft denk ik het belangrijkste al genoemde advies om eens te overleggen met santos zelf ;-) (en laat je geen riem aansmeren).

Hou het zelf voorlopig bij volledig zelf te onderhouden, lichter lopende, veel goedkopere (nee ik geloof niks van die optelsommetjes) en minder wegende derailleursystemen
berger schreef:Mijn vriendin is opzoek naar een nieuwe fiets en heeft haar oog laten vallen op de Santos Travelmaster. De versie met Rohloff vindt ze toch wel erg veel geld voor een fiets, daarom zou het de lx versie worden.
Mijn vraag, is het ook mogelijk een LX (of dan misschien Deore) afgemonteerde Santos te kopen met excentrische trapas zodat je later eenvoudig om kunt bouwen?
Het totaalplaatje van Rohloffnaaf + LX-aandrijving, die je t.z.t. alleen voor een habbekrats kwijt, kunt wordt wel duur. Ik zou bij zo'n idee cranckstel en derailleurs van het goedkope type kiezen. Het scheelt nu een boel en als je de fiets netjes behandelt merk je er nauwelijks iets van.
Leon
Matthie9000 schreef:Horizontale/rohloff padden lijken mij geen goede oplossing omdat je het wiel moet verplaatsen, een excenter staat wat mij betreft op een gedeelde eerste plek maar ik zou persoonlijk geen zin hebben in het regelmatig afstellen (om de 2 weken bij veel fietsen) en uiteindelijk een ketting te moeten ponsen.
Rohloff padden is een prima oplossing. Gemakkelijker te stellen dan met een excenter. Na het achterwiel verplaatsen even de remblokken controleren.

Dat regelmatig afstellen van de ketting wordt vaak overdreven. Spannen is overbodig. Goed gesmeerd en met een Chainglider is afstellen een zeldzaamheid.

Ketting ponsen doe ik nooit met een Rohloff. Een sluitschakel is voldoende en de ketting is eerder versleten dan die kan worden ingekort.

Piet.
Matthie9000 schreef:Herrie :?: is dat niet wat overdreven?
Niet meer overdreven dan de bewering/suggestie dat een excentrische trapas 'veel onderhoud' te weeg brengt. Iemand die om de twee weken zo'n trapas moet verstellen, die moet zijn ketting dan om de 8-10 weken of zo vervangen. Lijkt me eerder de regel dan uitzondering. Ik schat dat ik niet vaker dan om de 2000-3000 km mijn ketting terug moet aanspannen. En er zijn weinig werkjes aan de fiets die makkelijker zijn. Ik schat dat ik (met weinig ervaring) er geen 2 minuten voor nodig heb.

Renaat
Inderdaad ;-) belangrijkste wat ik wilde toevoegen is dat je niet per sé een excenter nodig hebt om rohloff-ready te zijn, wat je de beste oplossing vindt van de drie moet je natuurlijk zelf weten en ikzelf begin voorlopig toch niet aan zo'n lompe, dure, zware herriemakende versnellingsnaaf ;-) die stiekem toch niet onderhoudsvrij is :D.
Je kan inderdaad zonder problemen een frame met excenter bestellen indien je van plan bent hem om te bouwen.

Dit moet je wel even aangeven bij de dealer.

Rob, Maasland (santos-dealer)
rvdh schreef:Je kan inderdaad zonder problemen een frame met excenter bestellen indien je van plan bent hem om te bouwen.

Dit moet je wel even aangeven bij de dealer.

Rob, Maasland (santos-dealer)
Kijk, dat is goed te horen.
Ja, dat kan :lol:
Eric Schuijt schreef:Ja, dat kan :lol:
Gebeurt het vaak, of gaan de meesten met dit plan toch met een complete Rohloff fiets de deur uit?:)
Inderdaad gaan klanten meestal met een Rohloff bij ons dus het trappetje op het Amsterdamse verkeer in.
Maar het is gewoon een kwestie van hoeveel geld je wilt en kunt uitgeven. Met een derailleurfiets kun je ook de wereld rondfietsen :lol:

Bij ons gaan er -tot mijn verbazing- meer fietsen met Rohloff (en vaak met riem) de deur uit dan met derailleur.
Ombouwen is een relatief dure grap. Je kunt ook een andere goede maar goedkopere fiets kopen, maar wel gelijk met Rohloff. Als geld een rol speelt lijkt me dat slimmer.
Wim