Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke banden?? dik of dun?? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke banden?? dik of dun??

Wil schreef:Afgelopen 8 jaar met Continental banden gereden op mijn Koga`s.
Op mijn nieuwe randonneur zijn Schwalbe plus banden gemonteerd en ik heb hier de afgelopen 3 weken ? 1000 km mee gereden met droog en nat wegdek. Ik merkte, vooral in het afgelopen weekend met bepakking ( 300km) dat de fiets soms niet meer vooruit te branden was. Ik zet er in ieder geval weer Continentals op. Meestal rij ik toch ook wel met zo`n 35 kg excl. drinken etc. en tot nu toe lekvrij.
Omdat ik nog niet in de gelegenheid was om Conti`s te monteren ben ik afgelopen week TOCH met de Marathon+, op en neer, naar Bad Godesberg gefietst. Wat ik nu ook merkte is: dat bij oneffenheden je banden vaak wegglijden!

Het wegglijden bij een Marathon Plus is slechts een gevoel. De band lijkt ook de groeven in het fietspad op te zoeken.
Tot het maximum oppompen vermindert dit gevoel.

Groeten,

Marco

Naar aanleiding van de discussies in dit forum over banden heb ik op mijn nieuwe Santos geen Schwalbe, maar Continental Top Touring 2000-banden (maatje 47) laten monteren. Na 6500 km (met bagage) kreeg ik mijn eerste lekke achterband. Toen ik de achterband wat beter bekeek om de oorzaak van het lek te vinden, schrok ik wel even. Op verschillende plaatsen zaten al slijtage-plekken tot op het canvas. Dankzij het onmiddellijk omwisselen van mijn voor- en achterband kon ik mijn vakantie uitrijden zonder verdere problemen, maar is 6500 km niet erg weinig voor dergelijke kwaliteitsbanden?
Gerd

Da's inderdaad niet erg veel. Ik heb met een Conti TT2000 achterband (37x622) 12.000 km gereden. Het canvas was toen nog niet eens te zien. Heb je veel bagage bij je? Weeg je zelf 'veel'? Fiets je veel over ruw terrein etc.?

Volgens mij had ik niet zoveel bagage. Ik schat hoogstens 25 kg (misschien wat meer nadat ik net boodschappen had gedaan) verdeeld over de achter- en de voordrager.
Ik heb hoogstens 10 ? 15% over dirt roads gereden en de rest over asfalt.
Aan het begin van mijn vakantie woog ik ongeveer 88 kg en aan het einde nog ongeveer 75 kg. Lijkt mij ook niet overdreven veel.
Gerd

Mijn ervaring is ook dat ik met Conti Top Tourings niet meer haal dan 6000 km. Het kwam erop neer dat ik na 5500 km mijn bandjes verving. De meeste kilometers daarvan zijn zonder bagage en over asfalt gereden. Waarschijnlijk spelen er meer factoren mee dan alleen gewicht (ik weeg 83 kg) en wegdek. Veel remmen en bochtjes draaien bekort de levensduur ook, denk ik. Ik woonde in centrum van een stad wat dus betekend dat ik relatief veel stadskilometers maak. Dat betekend weer relatief veel optrekken, remmen en bochten maken.
Inmiddels heb ik een ligfiets met 20" wielen en is het niet meer goed te vergelijken.

Maar waarom Gerd C nu 'maar' 6000 km kon maken met zijn bandjes? Wie het weet mag het zeggen. Kan ik misschien ook langer met mijn bandjes doen.

GerdC schreef:Naar aanleiding van de discussies in dit forum over banden heb ik op mijn nieuwe Santos geen Schwalbe, maar Continental Top Touring 2000-banden (maatje 47)...........is 6500 km niet erg weinig voor dergelijke kwaliteitsbanden?
Gerd
Tot welke druk heb je ze opgepompt?
Als je er zo'n 4 bar ingedaan hebt is 6500 km idd aan de krappe kant.
Leon

Ik heb de banden tot 3 bar opgepompt. Dat is de druk die Continental zelf adviseert voor maatje 47.
Zie: http://www.conti.nl/conti_fiets_motor/T ... ng2000.htm

Gerd

GerdC schreef:Ik heb de banden tot 3 bar opgepompt. Dat is de druk die Continental zelf adviseert voor maatje 47.
Zie: http://www.conti.nl/conti_fiets_motor/T ... ng2000.htm
Gerd
Hoi,
Ja ik zie het. Misschien is die 3 bar geadviseerd voor geen bagage.
Conti adviseert in het algemeen lagere drukken dan Schwalbe voor dezelfde maat, de TT's vergeleken met de Marathon-standaard.
Leon

Wanneer je trouwens niet veel geeft om gewicht en een super stevige band wil kan je kijken naar de maxxis hookworms.
Een band die eigenlijk voor streeters is ontworpen (mountainbikers die in de stad truukjes doen enzz) en is super stevig.

Afbeelding

De maxxis hookworm is als een zwaar lopende band uit een test in een van de laatste Ligfiets& gekomen.
Hij ziet er wel goed uit.
Op mijn nieuwe bike friday zitten Big Apples. Ben daar behoorlijk van onder de indruk.
Snel, comfo en stil. Nog geen lek na 500 km.

nikopaul schreef:De maxxis hookworm is als een zwaar lopende band uit een test in een van de laatste Ligfiets& gekomen.
Hij ziet er wel goed uit.
Op mijn nieuwe bike friday zitten Big Apples. Ben daar behoorlijk van onder de indruk.
Snel, comfo en stil. Nog geen lek na 500 km.
Ja hij is van zacht rubber, vandaar dat ie wat minder loopt.
Ik zou zelf ook voor big apples gaan want dat scheeld toch wel 1.5 kilo op 2 banden denk ik.

John,
Welke ervaringen heb jij inmiddels met de Big Apples? Het zijn niet de allerzwaarste banden, en ik vroeg me af of ze stevig genoeg zijn voor vakantiegebruik in Europa. Je schrijft dat je vriendin geen problemen heeft gehad (50 mm breed of 60 mm?), maar vaak krijgt de fiets van de man het toch zwaarder te verduren door het grotere gewicht van de berijder en de bagage.
Als iemand anders al ervaringen heeft hoor ik het uiteraard ook graag.
Wim

Hoi Willem,

Sinds een tijdje rijd ik ook op big apples. Op de maximale spanning van 4 bar rijden ze heerlijk licht. Ook het comfort is super.
Tijdens de 1500 km die ik er nu mee gereden heb, heb ik twee keer lek gereden.
Beide keren met regen en onverhard.
Toch zou ik die banden niet willen ruilen voor XR's, het is net of daar stroop aanzit. We hebben beiden de breedste uitvoering (60mm) geloof ik.
Mijn vriendin heeft inmiddels een ruime 4000 km lekvrij gereden.

Ik denk dat deze banden heerlijke Europa banden zijn, maar voor honderden kilometers onverhard in Iran bleken ze ook zeer goed te voldoen.
gewoon een hoop lucht er uit en met twee bar ondervind je weinig hinder van gravel en stenen.

Groeten, John.

Bedankt John. Er gaat niets boven comfort, en dat is ook de reden dat ik op onze tandem steeds bredere banden heb gemonteerd. Eerst Panaracer 1,5 High Road (heel snel maar veel lekke banden), toen Panaracer Pasela 1.75 (iets minder lekke banden, maar al snel een kapotte wang) en daarna op advies van Schwalbe de gewone Marathon 1,9 (ze vonden de Big Apple te licht voor een beladen tandem) en die zijn nog redelijk snel, robuust en heerlijk comfortabel. Breder past niet in onze tandem, maar toch denk je wel eens wat je wilt voor je volgende solo fiets, als onze jongste niet meer op de tandem wil. De 60 mm Big Apple schijnt overigens niet goed te passen in de meeste frames en in combinatie met spatborden en veel typen remmen (V brakes, maar ook denk ik de Magura Evo 2 versie van de HS 33) al helemaal niet. De 50 mm versies lijken wel te passen. Heb je tips? Heeft iemand anders ervaring met het verschil tussen de 50 mm en de 60 mm, zowel wat betreft comfort als bij de montage?
Alvast bedankt.
Wim
p.s. statistisch betekent het niets, zo'n steekproef van 2, maar toch vind ik het suggestief dat je vriendin in 4000 km niet een keer lek rijdt, en jij twee keer in 1500 km.