Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Licht fluctueert, Lumotec IQ Fly Senso Plus - Forum Wereldfietser

Licht fluctueert, Lumotec IQ Fly Senso Plus

Halverwege m'n derde winter fluctueert nadat ik van m'n kerstvakantie ben teruggekomen ineens mijn mooie heldere Lumotec IQ Fly Senso Plus. Terwijl ik in het donker aan het fietsen ben (en hier in Kiruna, Zweden is het rond deze tijd van het jaar 20 uur per etmaal donker) gaat m'n licht semi-regelmatig van helder naar minder-helder en weer naar helder. Dat minder-helder lijkt op de hoeveelheid licht van het standlicht, dus zeer aanzienlijk minder licht. Ik rijd in het donker gemiddeld ongeveer 5 uur/week gedurende ongeveer 5 maanden, dus de LEDs zouden nog goed moeten zijn — of gaan LEDs in kou (<-20°C) ook aanzienlijk minder lang mee? Ik heb er hooguit een paarhonderd uur mee gefietst. Waarschijnlijker lijkt me zelf dat er een bedrading niet goed vast zit. Ik lees van m-gineering op http://www.cyclebanter.com/archive/inde ... 74694.html
The flickering of the previous light could have been caused by adjusting
the light when it has been firmly screwed down. This could cause the
contact lip to turn in the housing and loose contact with the bulb. If
this happens bend the lip forward again, and ease the mounting bolt a
bit before readjusting
maar ik weet niet of dat op mijn model van toepassing is. De stekkertjes zelf heb ik al aangedrukt, wat en hoe kan ik verder openmaken en aandrukken? 'k Ben een beetje bang al te veel uit elkaar te halen dat ik niet (goed) weer in elkaar kan zetten.

(tevens gepost op http://bicycles.stackexchange.com/quest ... -generator toen wereldfietser.nl down was)
gerritholl schreef:Halverwege m'n derde winter fluctueert nadat ik van m'n kerstvakantie ben teruggekomen ineens mijn mooie heldere Lumotec IQ Fly Senso Plus. Terwijl ik in het donker aan het fietsen ben (en hier in Kiruna, Zweden is het rond deze tijd van het jaar 20 uur per etmaal donker) gaat m'n licht semi-regelmatig van helder naar minder-helder en weer naar helder. Dat minder-helder lijkt op de hoeveelheid licht van het standlicht, dus zeer aanzienlijk minder licht. Ik rijd in het donker gemiddeld ongeveer 5 uur/week gedurende ongeveer 5 maanden, dus de LEDs zouden nog goed moeten zijn — of gaan LEDs in kou (<-20°C) ook aanzienlijk minder lang mee? Ik heb er hooguit een paarhonderd uur mee gefietst. Waarschijnlijker lijkt me zelf dat er een bedrading niet goed vast zit. Ik lees van m-gineering op http://www.cyclebanter.com/archive/inde ... 74694.html
sites die nieuwsgroepen op newsnet leegjatten moeten ze doodschieten
maar ik weet niet of dat op mijn model van toepassing is. De stekkertjes zelf heb ik al aangedrukt, wat en hoe kan ik verder openmaken en aandrukken? 'k Ben een beetje bang al te veel uit elkaar te halen dat ik niet (goed) weer in elkaar kan zetten.

(tevens gepost op http://bicycles.stackexchange.com/quest ... -generator toen wereldfietser.nl down was)
De oude ronde lumotec met gloeilampje heeft weinig gemeen met een nieuwe LED lamp.

Als een koplamp problemen geeft is een eerste actie het achterlicht bij de koplamp los te koppelen. Als het dan wel werkt zit de storing in draad of achterlicht.

Leds kunnen niet tegen warmte, hoe kouder hoe beter ze het doen

Volgende actie is de lamp op aan ipv sensor te zetten, als het dan over is zit het in de sensor (reflecties in de sneeuw?) of de electronica

En controleer of de aansluiting van de draadje in de stekkers niet gecorrodeerd is
m-gineering schreef:
gerritholl schreef:Halverwege m'n derde winter fluctueert nadat ik van m'n kerstvakantie ben teruggekomen ineens mijn mooie heldere Lumotec IQ Fly Senso Plus. Terwijl ik in het donker aan het fietsen ben (en hier in Kiruna, Zweden is het rond deze tijd van het jaar 20 uur per etmaal donker) gaat m'n licht semi-regelmatig van helder naar minder-helder en weer naar helder.
(knip)
m-gineering schreef:
gerritholl schreef: (tevens gepost op http://bicycles.stackexchange.com/quest ... -generator toen wereldfietser.nl down was)
De oude ronde lumotec met gloeilampje heeft weinig gemeen met een nieuwe LED lamp.

Als een koplamp problemen geeft is een eerste actie het achterlicht bij de koplamp los te koppelen. Als het dan wel werkt zit de storing in draad of achterlicht.

Leds kunnen niet tegen warmte, hoe kouder hoe beter ze het doen

Volgende actie is de lamp op aan ipv sensor te zetten, als het dan over is zit het in de sensor (reflecties in de sneeuw?) of de electronica

En controleer of de aansluiting van de draadje in de stekkers niet gecorrodeerd is
Ik heb het nu allemaal even on hold moeten zetten, want m'n trapas is gisteravond losgeraakt en nu is m'n fiets bij de lokale fietswerkplaats terwijl een nieuwe in bestelling is. M'n trapas zit helemaal los, na 2½ jaar, ongeveer 10.000 km, is dat niet nogal snel voor een Koga? Of gaat dat ook sneller in de kou? De man van de werkplaats zei vrijwel direct dat er een nieuwe uit Nederland besteld moest worden. Enerzijds vraag ik me af of zoiets niet repareerbaar is, anderzijds vind ik deze reactie net iets vertrouwenswekkender dan wat ik soms uit dezelfde werkplaats hoor ("wat is dat? dat heb ik nog nooit gezien!"). Ik kan er nog wel op fietsen, maar ben bang dan de schroefdraad van de bracket te beschadigen, en dan ben ik nog verder van huis (is deze angst gerechtvaardigd? De man in de werkplaats vond van wel). 'k Ben er gisteravond dan ook meteen mee in de bus gestapt (nou ja, na eerst gekeken te hebben of ik iets los direkt weer kon vastzetten).

Over m'n licht zei'ie dat ze lichten niet repareren, alleen vervangen. Op een ander forum zei iemand dat het waarschijnlijk de dynamo is (een SON). M'n achterlicht was al los (doe ik sinds enige tijd op batterij, bedrading liep ergens niet goed). Maar ja, ik kan het voorlopig allemaal niet uitproberen, bestellen van die trapas duurt minstens een week, waarschijnlijk wel wat langer :(

Mijn excuses aan m-gineering dat ik niet zag dat die website stuff van nieuwsgroepen haalde.
gerritholl schreef:
m-gineering schreef:
gerritholl schreef:Halverwege m'n derde winter fluctueert nadat ik van m'n kerstvakantie ben teruggekomen ineens mijn mooie heldere Lumotec IQ Fly Senso Plus. Terwijl ik in het donker aan het fietsen ben (en hier in Kiruna, Zweden is het rond deze tijd van het jaar 20 uur per etmaal donker) gaat m'n licht semi-regelmatig van helder naar minder-helder en weer naar helder.
(knip)
m-gineering schreef:
gerritholl schreef: (tevens gepost op http://bicycles.stackexchange.com/quest ... -generator toen wereldfietser.nl down was)
De oude ronde lumotec met gloeilampje heeft weinig gemeen met een nieuwe LED lamp.

Als een koplamp problemen geeft is een eerste actie het achterlicht bij de koplamp los te koppelen. Als het dan wel werkt zit de storing in draad of achterlicht.

Leds kunnen niet tegen warmte, hoe kouder hoe beter ze het doen

Volgende actie is de lamp op aan ipv sensor te zetten, als het dan over is zit het in de sensor (reflecties in de sneeuw?) of de electronica

En controleer of de aansluiting van de draadje in de stekkers niet gecorrodeerd is
Ik heb het nu allemaal even on hold moeten zetten, want m'n trapas is gisteravond losgeraakt en nu is m'n fiets bij de lokale fietswerkplaats terwijl een nieuwe in bestelling is. M'n trapas zit helemaal los, na 2½ jaar, ongeveer 10.000 km, is dat niet nogal snel voor een Koga? Of gaat dat ook sneller in de kou? De man van de werkplaats zei vrijwel direct dat er een nieuwe uit Nederland besteld moest worden. Enerzijds vraag ik me af of zoiets niet repareerbaar is, anderzijds vind ik deze reactie net iets vertrouwenswekkender dan wat ik soms uit dezelfde werkplaats hoor ("wat is dat? dat heb ik nog nooit gezien!"). Ik kan er nog wel op fietsen, maar ben bang dan de schroefdraad van de bracket te beschadigen, en dan ben ik nog verder van huis (is deze angst gerechtvaardigd? De man in de werkplaats vond van wel). 'k Ben er gisteravond dan ook meteen mee in de bus gestapt (nou ja, na eerst gekeken te hebben of ik iets los direkt weer kon vastzetten).

Over m'n licht zei'ie dat ze lichten niet repareren, alleen vervangen. Op een ander forum zei iemand dat het waarschijnlijk de dynamo is (een SON). M'n achterlicht was al los (doe ik sinds enige tijd op batterij, bedrading liep ergens niet goed). Maar ja, ik kan het voorlopig allemaal niet uitproberen, bestellen van die trapas duurt minstens een week, waarschijnlijk wel wat langer :(

Mijn excuses aan m-gineering dat ik niet zag dat die website stuff van nieuwsgroepen haalde.
Het crankstel is vast niks speciaals Koga, maar gewoon Shimano hollowtech 2, zie elders op dit forum ;) Het kan dat de cups los zitten, maar waarschijnlijker is dat de lagers speling hebben en het daarom rammelt.

10.000 km is keurig voor moderne bagger, maar als ze beweren dat dat die lagers uit Nederland moet komen... Zogen ze ook door hun tanden terwijl ze moeilijk keken.... Klinkt mij als een prelude voor we gaan die klant even een fijn oor aannaaien.

Son dynamo's kunnen stuk, maar storingen waarbij ze soms wel soms niet stroom leveren zijn zeldzaam, zeker bij latere versies met de rvs kartelring op het aseinde bij de contacten (toen die ring van zwart alu was wou de ring wel breken na een boel zoute winters waardoor de contactlippen loslieten van het draadje)
Of het een koga is, of iets anders, de trapas is vermoedelijk van Shimano. Als het een vierkante, cartidge trapas is, dan is het erg snel gegaan, is het een hollowtech trapas, dan heeft ie het nog lang volgehouden.

Vervangen van de lagers en soms van het crankstel is idd de manier om dit op te lossen.

Voor het licht denk ik ook dat de sensor de boosdoener is. 10 000 km zou wel heel erg snel zijn om al schade aan de son te hebben.
m-gineering schreef: Het crankstel is vast niks speciaals Koga, maar gewoon Shimano hollowtech 2, zie elders op dit forum ;) Het kan dat de cups los zitten, maar waarschijnlijker is dat de lagers speling hebben en het daarom rammelt.

10.000 km is keurig voor moderne bagger, maar als ze beweren dat dat die lagers uit Nederland moet komen... Zogen ze ook door hun tanden terwijl ze moeilijk keken.... Klinkt mij als een prelude voor we gaan die klant even een fijn oor aannaaien.
Hmm, ik vind onkunde hier waarschijnlijker dan slechtheid (Hanlon's Razor), maar ik heb sowieso weinig keus. Ik weet er zelf te weinig van, er is nog één andere handyman die goed met fietsen is maar dat is denk ik nog twijfelachtiger. Misschien herkende hij het als Nederlandse fiets en dacht'ie dat het dan wel uit Nederland zal moeten komen, maar valt dat uiteindelijk wel weer mee. Ze (Intersport) verkopen zelf voornamelijk BMX-stuntfietsjes waar lokale zich vervelende hangtieners 's zomers doelloos blokjes mee rondslenteren, en de werkplaats doet met name reparaties aan ski's. Fietsen doen ze erbij... 't Is jammer, maar een echte fietsenmaker is er hier niet (en al helemaal niet voor wat meer high-end dingen).
m-gineering schreef: Son dynamo's kunnen stuk, maar storingen waarbij ze soms wel soms niet stroom leveren zijn zeldzaam, zeker bij latere versies met de rvs kartelring op het aseinde bij de contacten (toen die ring van zwart alu was wou de ring wel breken na een boel zoute winters waardoor de contactlippen loslieten van het draadje)
EnriceV schreef: Voor het licht denk ik ook dat de sensor de boosdoener is. 10 000 km zou wel heel erg snel zijn om al schade aan de son te hebben.
Okee. Ik had dat nog niet geprobeerd, en kan dat momenteel niet doen, maar ik hoop dat dit het is. Ik merkte trouwens dat ik als ik niet trapte, het licht niet fluctueerde, dus dat trillingen het probleem doen toenemen. Wordt vervolgd.
gerritholl schreef: Hmm, ik vind onkunde hier waarschijnlijker dan slechtheid (Hanlon's Razor), maar ik heb sowieso weinig keus.
koop een boek en je weet al gauw meer als deze jokers
Het tijdschrift "fiets" bracht vorig jaar een heel goed werkplaatshandboek uit
om zelf je fiets te onderhouden en herstellen.
En ik denk dat er elk jaar een uitgebracht wordt.
Een echte aanrader.http://www.bike2build.nl/product/MA0029 ... naslagwerk#
eenzame schreef:Het tijdschrift "fiets" bracht vorig jaar een heel goed werkplaatshandboek uit
om zelf je fiets te onderhouden en herstellen.
En ik denk dat er elk jaar een uitgebracht wordt.
Een echte aanrader.http://www.bike2build.nl/product/MA0029 ... naslagwerk#
op basis van de ene te lezen pagina gelukkig niet meer te bestellen!

Bij Parktools op de site staan heel veel procedures netjes uitgelegd, maar je kan het ook allemaal in boekvorm bestellen
De makke van merken als Koga is dat de inkoopafdeling en de marketing de baas zijn, en dus aan die Hollowtech II troep (en sommige andere bagger) niet te ontkomen is. Voor mij (naast de hoge prijzen) een goede reden een blokje om te gaan. In dit geval is het denk ik op termijn de beste oplossing over te stappen op andere cranks met een vierkante as. Wil je nooit meer gedoe, vraag dan Marten om een set Sugino XD cranks (het kan ook duurder), met een SKF trapas. Dat kost samen minder dan de troep die op je Koga gemonteerd zat, en gaat vele malen langer mee. De Parktools website laat je inderdaad prima zien hoe je dat moet monteren.
Wim