Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kindje aan stuur? - Forum Wereldfietser

Kindje aan stuur?

Wie heeft er ervaring met het maken van lange fietstochten met een klein kindje (12mnd)? Ik zet hem graag in een kinderstoeltje aan mijn stuur, maar zoek nog naar een kussentje (systeem) waar hij zijn hoofd op kan leggen en slapen. Inventieve oplossingen of een meelevende mening? heel graag!
Of is kindje in kar achter de fiest toch nog torenhoge favoriet?

Hallo,

Zelf vind ik het onverstandig om lange tochten te maken met een kindje van deze leeftijd in een zitje. Een kind van twaalf maanden heeft dan meer steun nodig dan een fietszitje kan bieden.
Voor ons is de fietskar favoriet. Als je een kar ?n een zitje hebt, is het natuurlijk helemaal ideaal. Bijkomend voordeel van een fietskar is dat je kind veel beter beschut is tegen zon, regen of kou.

Misschien heb je iets aan onze fietservaringen:
http://home.tiscali.nl/~baartmns/fietsvakanties

Veel fietsplezier!
Sandra

Zelfde antwoord.

Lange tochten mogen het niet worden, tenzij het kan met slapen in de fietskar - al is de positie niet ideaal voor een tukje. Een kindje moet zijn wereld al kruipend en stappend verkennen, uren wakker maar moeten stilzitten (stoeltje of kar) is niet evident.

Als je het wat kan mikken, fietsen met een dutje laten samenvallen, is dat beter.

Ik verkies ook die fietskar trouwens, al hebben ze minder contact met mama of papa. 12 maanden pas en al uren stil en stevig moeten rechtzitten, neus in de wind ...

Kijk eens op de site http://www.fietsenmetkinderen.info. Misschien dat daar wat tips staan.....

Wat moet ik me voorstellen bij een lange fietstocht? Is dat 20 30 50 100 150 km?

Met twaalf maanden kun je leuk met een kind fietsen, en in een stoeltje voorop is echt heel gezellig en sociaal. Maar het is helaas nog geen leeftijd voor lange tochten, of je nu een zitje gebruikt of een kar. Fiets niet elke dag, hou lange pauzes, en beperk het normaal gesproken tot 30-40 km. Veel hangt van het kind af, maar ik zou het echt kalm aan doen. Volgend jaar is de situatie gewoon heel anders, en zelfs al over een paar maanden is alles veel makkelijker. Steun voor het hoofdje is belangrijk, maar ook trillingen vormen een probleem. Monteer dus eventueel wat dikkere banden op je fiets of op de kar (voor dat laatste is er zelfs al een Schwalbe Big Apple). En vergeet de helm niet: onze kinderen hebben elk wel een seen smak gemaakt waarbij hun helm erg goed van pas kwam., net als de zijdelingse bescherming van het moderne stoeltje.
Een beetje geduld, maar het wordt de komende jaren vast heel leuk.
Wim
Dat is duidelijk. Dank jullie voor reacties. Het worden korte fietstochtjes van max 50 km denk ik.
Wie kent er een goed en niet te duur adres waar de kar te huren is?
Graag hoor ik van jullie ervaringsdeskundigen!