Additionally, paste this code immediately after the opening tag: links - Forum Wereldfietser

links

hallo

zou het mogelijk zijn om links in berichten automatisch in een nieuwtabblad te openen? ik heb nogal de slechte gewoonte om iets wat ik gelezen heb te sluiten en dan moet ik weer beginnen zoeken om terug te gaan naar de post waar ik uit kwam.

groensels
tyrr
Tyrr schreef:hallo

zou het mogelijk zijn om links in berichten automatisch in een nieuwtabblad te openen? ik heb nogal de slechte gewoonte om iets wat ik gelezen heb te sluiten en dan moet ik weer beginnen zoeken om terug te gaan naar de post waar ik uit kwam.

groensels
tyrr
rechter muisklik?
Of midden muisklik om link in een nieuwe tab te openen? Is standaard voor veel browsers geloof ik.
Shift toets en dan op de link klikken.
Tyrr schreef:zou het mogelijk zijn om links in berichten automatisch in een nieuwtabblad te openen?
Helemaal mee eens :wink:
En het juiste (meestal dan ;)) antwoord is: ctrl+(left-)click voor het (snel) openen van een link in een nieuw tabblad (shift voor nieuw venster).

En het is niet voor niets dat dit browser-functionaliteit is en dat een website niets heeft te zeggen over die functionaliteit :!:

vroegaààah toen je browser nog geen tabbladen had en je met yahoo en altavista zocht
geen idee of het op fora mogelijk is, maar op mijn eigen website, kan ik zelfs met mijn beperkt kennis zoiets fixen. target: _blank

ik weet het niet zeker, maar als dit forum in een soort van standaard gebouwd is, kan het zijn dat dit gewoon niet mogelijk is voor de beheerder(s) om dat te doen. dat van die shift of ctrl kende ik niet. :wink:
Het is al eens eerder aan de orde geweest, maar op de meeste websites en zeker op fora is het inmiddels de standaard om een link in een nieuw tabblad te openen. Het forum van de Wereldfietser houdt zich niet aan dat gebruik en dat is lastig. Steeds als ik het forum lees, overkomt het me wel een keer dat ik een link vanuit de Wereldfietser afsluit en vervolgens het Wereldfietser-forum kwijt ben. Ik zou dus een oproep willen doen om dit gebruik over te nemen.
Tyrr schreef:geen idee of het op fora mogelijk is, maar op mijn eigen website, kan ik zelfs met mijn beperkt kennis zoiets fixen. target: _blank

ik weet het niet zeker, maar als dit forum in een soort van standaard gebouwd is, kan het zijn dat dit gewoon niet mogelijk is voor de beheerder(s) om dat te doen. dat van die shift of ctrl kende ik niet. :wink:
Dat werkt inderdaad, wil niet zeggen dat het een juiste/goede oplossing is, sterker nog; er is een hele goede reden waarom niemand dit tegenwoordig nog doet; en je hebt toch een prima oplossing binnen je browser? Ik durf zelfs te wedden dat er browsers zijn waar je het standaard zo kunt instellen.
In firefox kan je dit wel forceren :
Go to Tools > Options > Tabs > Links and make sure 'Load external links into a ' is set to New Tab.
Via css3 zijn er wel wat mogelijkheden ingebouwd om tabs te sturen: http://www.w3.org/TR/2004/WD-css3-hyperlinks-20040224/

De html target=_blank truuk, is volgens mij niet helemaal koosjer.
Matthie9000 schreef:Dat werkt inderdaad, wil niet zeggen dat het een juiste/goede oplossing is, sterker nog; er is een hele goede reden waarom niemand dit tegenwoordig nog doet; en je hebt toch een prima oplossing binnen je browser? Ik durf zelfs te wedden dat er browsers zijn waar je het standaard zo kunt instellen.
Hoe bedoel je dat niemand het doet? Fora met bij elkaar een paar miljoen leden als Tweakers.net, Ziggo gebruikersforum, Sitedeals, Weerwoord en Fok! doen het wèl (links in nieuw tabblad), om nog maar niet te spreken van Facebook en Google Zoeken (mits zo ingesteld).
peter de rijk schreef:
Matthie9000 schreef:Dat werkt inderdaad, wil niet zeggen dat het een juiste/goede oplossing is, sterker nog; er is een hele goede reden waarom niemand dit tegenwoordig nog doet; en je hebt toch een prima oplossing binnen je browser? Ik durf zelfs te wedden dat er browsers zijn waar je het standaard zo kunt instellen.
Hoe bedoel je dat niemand het doet? Fora met bij elkaar een paar miljoen leden als Tweakers.net, Ziggo gebruikersforum, Sitedeals, Weerwoord en Fok! doen het wèl (links in nieuw tabblad), om nog maar niet te spreken van Facebook.
Ik had het over taget="_blank", overigens doen geen van die websites dat (standaard) zonder dat je het zo instelt; als er al popups zijn betreft het modale vensters. Persoonlijk vind ik dat een website helemaal niks te zeggen moet hebben of een link in een nieuw venster of tabblad geopend moet worden; dat moet client-side geregeld worden; maar goed het internet staat natuurlijk vol met foute voorbeelden ;-).
EnriceV schreef:Via css3 zijn er wel wat mogelijkheden ingebouwd om tabs te sturen: http://www.w3.org/TR/2004/WD-css3-hyperlinks-20040224/

De html target=_blank truuk, is volgens mij niet helemaal koosjer.
In html4 transitional valideert zo'n target=_blank-pagina gewoon dus dat lijkt me geen probleem.
peter de rijk schreef:
EnriceV schreef:Via css3 zijn er wel wat mogelijkheden ingebouwd om tabs te sturen: http://www.w3.org/TR/2004/WD-css3-hyperlinks-20040224/

De html target=_blank truuk, is volgens mij niet helemaal koosjer.
In html4 transitional valideert zo'n target=_blank-pagina gewoon dus dat lijkt me geen probleem.
html4 transitional is dan ook een ‘standaard’ die zo'n beetje alles wat (voor serieuze website ontwikkeling) stiekem heel erg fout is om te doen gewoon toe laat; het is niet voor niets dat w3c niet zo heel veel meer te zeggen heeft over html5 ;) Valideer maar eens in xhtml 1 strict; en schrik niet.
Matthie9000 schreef:html4 transitional is zeg maar ook een ‘standaard’ die zo'n beetje alles wat (voor professionele website ontwikkeling) stiekem fout is om te doen gewoon toe laat; het is niet voor niets dat w3c niet zo heel veel meer te zeggen heeft over html5 ;) Valideer maar eens in xhtml 1 strict; en schrik niet.
Oké, point taken, ik ben geen pro, maar dan zou ik willen voorstellen om te onderzoeken of het op het Wereldfietser-forum mogelijk is de gebruiker de keuze te geven een link automatisch in een nieuwe tab te openen, zoals al die andere fora doen.
Dat laatste neem ik mee voor het nieuwe forum. Voor het huidige forum is de keuze gemaakt met onderbouwde redenen, die sommigen blijkbaar niet bevalt.
peter de rijk schreef:Het is al eens eerder aan de orde geweest, maar op de meeste websites en zeker op fora is het inmiddels de standaard om een link in een nieuw tabblad te openen. Het forum van de Wereldfietser houdt zich niet aan dat gebruik en dat is lastig. Steeds als ik het forum lees, overkomt het me wel een keer dat ik een link vanuit de Wereldfietser afsluit en vervolgens het Wereldfietser-forum kwijt ben. Ik zou dus een oproep willen doen om dit gebruik over te nemen.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Vind het ook nogal onhandig dat je alleen bij dit forum er aan moet denken dat een externe link niet in een nieuwe tab opent.
Ik ben geen forum techneut, maar kan me niet voorstellen dat dit niet een simpele optie is. En ook heb ik geen integraal internet onderzoek gedaan, maar van alle fora die ik ken is dit het enige dat zo werkt.
doubletravel schreef:
peter de rijk schreef:Het is al eens eerder aan de orde geweest, maar op de meeste websites en zeker op fora is het inmiddels de standaard om een link in een nieuw tabblad te openen. Het forum van de Wereldfietser houdt zich niet aan dat gebruik en dat is lastig. Steeds als ik het forum lees, overkomt het me wel een keer dat ik een link vanuit de Wereldfietser afsluit en vervolgens het Wereldfietser-forum kwijt ben. Ik zou dus een oproep willen doen om dit gebruik over te nemen.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Vind het ook nogal onhandig dat je alleen bij dit forum er aan moet denken dat een externe link niet in een nieuwe tab opent.
Ik ben geen forum techneut, maar kan me niet voorstellen dat dit niet een simpele optie is. En ook heb ik geen integraal internet onderzoek gedaan, maar van alle fora die ik ken is dit het enige dat zo werkt.
Voor programmeur van forum software is het waarschijnlijk simpel om in te bouwen. Echter voor beheerder van de software (wat wereldfietser is) is het onmogelijk als het programma de functionaliteit niet heeft.

Het openen in nieuwe tabbladen is vrij nieuw (laatste 2 jaren is het populair) en ik verwacht dat dit forum wat draait op phpBB dit gewoon niet ondersteunt.

Het enige wat de beheerder van deze website kan doen is een nieuw forum op de server installeren. Het kan zijn dat een nieuwere versie van phpBB het wel ondersteunt, maar zelfs een update installeren kan problemen veroorzaken en moet niet zo maar gedaan worden (het kan zijn dat al gecontroleerd is of het mogelijk is en dat het niet kan).
Ik blijf het liefst gewoon lekker control-klikken. Ik doe de hele dag niet anders, ook buiten WF.
Het is een (hele) slechte gewoonte. De ruimte waarover een webpagina wat te zeggen heeft, is het window (tab) waarin de gebruiker deze bekijkt. Openen van andere vensters of tabbladen treed buiten deze grenzen, en dat is domweg niet de bedoeling.

Het is godgeklaagd dat dit soort onzin nog steeds mogelijk is onder de (X)HTML standaards en het DOM. Gauw afschaffen. Wie nieuwe tabs wil, went zich maar aan om modifier keys te gebruiken of z'n browserinstellingen aan te passen.

.tsooJ