Luxemburg is leuk, heel mooi land om te fietsen, goede wegen over het algemeen, aardige mensen. Ik ben vorige zomer (eind aug) in een kleine week van Maastricht naar Luxemburg gefietst, gewoon de trein naar Maastricht, daar bij de VVV een kaart van Belgie(Ardennen) en een aparte kaart van Luxemburg kaart gekocht, en gaan maar!
1ste dag geslapen in Theux(vlak bij Spa), tweede dag door geknald naar Troisvierges via Francorchaps (Tussen Spa en Francorchamps (langs een vliegveld) vond ik het behoorlijk klimmen, ik kreeg zelfs een aanmoediging toegeschreeuwd door een oude Belg vanuit zijn raam, en ik werd ingehaald door een heleboel racefietsers...niet de beste heloling voor een volgeladen vakantiefiets!!!!), Stavelot, Gouvy en dan de grens over bij Hautbellain. Mooie camping in Troisvierges, ruime plek op het trekkersveldje naast een riviertje, kreeg een half uur douchetijd ipv de normale 5 minuten op m'n token, omdat ik op de fiets was, en zelfs een kerskaart van gekregen, absolute aanrader!
Daarna wat rustiger aan gedaan in Luxemburg, in Esch sur Sure geslapen, daarna in Mersch(geloof ik), en vandaar uit naar Luxemburg stad met de trein gegaan, en via Luik naar Maastricht weer naar Hilversum. Eigenlijk een dag of twee eerder dan gepland, maar m'n knie was wat overbelast geraakt helaas...
Pas op, volgens de kaart lag er een camping in Walferdingen, of Bofferdange (geloof ik) vlak voor Luxemburg(de laatste camping voor je echt bij de stad komt in elk geval), maar die is bovenaan een flink steile heuvel(en een lange klim), en is in feite alleen voor stacaravans, behoorlijk verwaarloosd, geen kampwinkeltje of cafetaria, en er zijn geen winkels in de buurt, tenzij je weer de berg op en af gaat! Ik had er wel mogen staan waarschijnlijk, zei een caravangast, maar de beheerder was er op dat moment niet, en ik wilde wel 's avonds wat warm eten, dus ben omgekeerd, en een stuk terug gereden voor een mooie camping, met een goed restaurant. ik ben alleen even de naam kwijt....
Vanaf ongeveer Ettelbruck loopt er een fantastisch nieuw apart fietspad langs de spoorlijn, je moet even er naar zoeken, maar als je de spoorlijn blijft volgen, moet je het vinden. Vrijwel vlak, goed asfalt, veilig van het autoverkeer gescheiden. Ik ben niet Luxemburg stad ingefietsts, had vanaf Mersch de trein gepakt. Fietsen zijn trouwens gratis in Luxemburg in de trein. Tussen Luik en Maastricht rijdt een heel oud, vies treintje met een apart fietsencompartiment, en veel pasagiers lijken vooral op zoek te zijn naar een coffeshop, dus ik hield m'n bagage goed in het oog, verder best te doen.