Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rijd een gemiddelde trekkingfiets... - Forum Wereldfietser

Rijd een gemiddelde trekkingfiets...

lichter/zwaarder dan een mountainbike?

Vanwege het mooie weer ben ik zondagmiddag op mijn mountainbike gestapt en heb ik mijn eerste rondje (ong. 40km) van het jaar gereden. Eigenlijk was het een dag dat ik op een trekking/toer fiets had willen gaan omdat ik door de regen van de laatste tijd niet de bossen in gegaan ben. Mijn idee om zo'n fiets er bij aan te schaffen speelt nog steeds omdat ik dan ook mijn fotospullen mee wil nemen.

Onderweg vroeg ik me af of een mooie trekkingfiets zoals een santos travelmaster of koga signature met bv XT afmontage eigenlijk lichter of zwaarder rijd dan mijn mountainbike die met SRAM XO af gemonteerd is. Gemiddeld rij ik daar zo'n 22 km/h mee.

Haal je met zo'n fiets ook makkelijk 20+ km/h zonder zware bagage?

Iemand enig idee?
twdi schreef:lichter/zwaarder dan een mountainbike?

Vanwege het mooie weer ben ik zondagmiddag op mijn mountainbike gestapt en heb ik mijn eerste rondje (ong. 40km) van het jaar gereden. Eigenlijk was het een dag dat ik op een trekking/toer fiets had willen gaan omdat ik door de regen van de laatste tijd niet de bossen in gegaan ben. Mijn idee om zo'n fiets er bij aan te schaffen speelt nog steeds omdat ik dan ook mijn fotospullen mee wil nemen.

Onderweg vroeg ik me af of een mooie trekkingfiets zoals een santos travelmaster of koga signature met bv XT afmontage eigenlijk lichter of zwaarder rijd dan mijn mountainbike die met SRAM XO af gemonteerd is. Gemiddeld rij ik daar zo'n 22 km/h mee.

Haal je met zo'n fiets ook makkelijk 20+ km/h zonder zware bagage?

Iemand enig idee?
Begin december 2011 (vorig jaar dus) zoefde ik met mijn Van Herwerden Roadmaster (28 inch, Schwalbe banden) met Shimano Ultegra over de Spaanse kustweg naar Malaga. Vaak reed ik tussen de 25 en 33 km per uur. De kleine hellingen kon ik zelfs met macht op het buitenblad nemen. O ja ik had rond de 22 kilogram aan bepakking bij me.
Op een MTB heb je misschien een iets diepere houding van op een trekkingfiets, dat zou een klein voordeel opleveren voor de MTB. Als de trekkingfiets spatborden en andere overbodigheden heeft is dat ook een voordeel voor de MTB. (maar die kun je er af halen of niet kopen)
Dat valt echter fors in het niet tegen het effect van de banden. Banden op MTB's lopen meestal vooral op asfalt veel zwaarder dan wegbanden. Daarbij moet je het effect van de druk in de banden ook meewegen, want dat is bepaald niet verwaarloosbaar; dus als je een MTB met redelijk zachte banden vergelijkt met een wegtrekkingfiets met knetterharde banden dan is die MTB niet vooruit te branden op de weg.
Maar daar blijft het wel bij. Als je de fietsen vergelijkt met dezelfde banden dan is het verschil echt klein. Welke type onderdelen er op zitten is ook onbelangrijk; of ze mooi schoon en gesmeerd zijn in plaats van versleten, droog en vol vuil speelt bij alle typen aandrijving; bij naafversnellingen natuurlijk een stuk minder.

Dus: koop eens een paar mooie wegbanden voor je MTB, pomp ze hard op en kijk of je fiets dan lekker rijdt op de weg. Snel is het in ieder geval.

Leon
Je vraag is niet erg concreet, dus je zult waarschijnlijk veel verschillende antwoorden krijgen, die allemaal wel een beetje kloppen.
De gemiddelde trekkingfiets zal op asfalt wel lichter lopen dan de gemiddelde MTB. Een gemiddelde van boven de 22 kmh is natuurlijk voor een hele hoop mensen haalbaar, zeker als je geen bagage hebt. In NL haal ik op mijn Easy Rohler makkelijk 25-30 kmh, in het buitenland met bagage ca. 20 kmh.
wimmo17 schreef:Je vraag is niet erg concreet, dus je zult waarschijnlijk veel verschillende antwoorden krijgen, die allemaal wel een beetje kloppen.
De gemiddelde trekkingfiets zal op asfalt wel lichter lopen dan de gemiddelde MTB. Een gemiddelde van boven de 22 kmh is natuurlijk voor een hele hoop mensen haalbaar, zeker als je geen bagage hebt. In NL haal ik op mijn Easy Rohler makkelijk 25-30 kmh, in het buitenland met bagage ca. 20 kmh.
dat klopt natuurlijk wel, maar als je op een MTB 22 gemiddeld wil rijden voor een langere tijd moet je best doorbikkelen. Je bent dan meer met trainen/sporten bezig, dan met lekker rustig toeren.
Dat hangt van de berijder af.

Ik ben het eens met Leon: de banden zijn de bepalende factor.
of je er 5kg aan accessoires aanhangt kan ook nog het eea uitmaken; maar inderdaad maken banden en spanning daarin het grootste verschil; ik scheur offroad alles wat ook maar enigsinds lijkt op een mtb voorbij op een stalen fietsje met 28(25 in het echt)mm banden met 6 en 7 bar druk, alleen moet ik het toch laten afweten als het terrein wat al te ruig/modderig wordt ;-), rijdt verder prima overigens.
Donderdagmiddag kreeg ik de teller op 50. Zonder trappen ging ik al 13 per uur. :lol: :lol: :lol:
Het is toch zo, voor elke kg aan gewicht moet je 4 Watt meer vermogen leveren.
multiwgb schreef: Het is toch zo, voor elke kg aan gewicht moet je 4 Watt meer vermogen leveren.
Als ik mijn best zou doen zou ik wel een set variabelen kunnen uitrekenen waarvoor dit geldt, maar meestal zal het niet zo zijn ;)
ga binnenkort maar eens proefrijden. Dan kan ik het wel beter vergelijken.

4 watt is dat hetzelfde als 4 pilsjes?:)
Misschien levert het je wel bonuswattages op als je bergaf gaat ;-)
Ging niet goed. Mag weg.
m-gineering schreef:Als ik mijn best zou doen zou ik wel een set variabelen kunnen uitrekenen waarvoor dit geldt, maar meestal zal het niet zo zijn ;)
Schroom niet, doen. Ja welke smiley zet je daar nou achter.
één van deze: :D, :lol:, :P, óf :!: :!: :!: (alleen geldig bij drie of meer)
O sorry. Het gaat hier om een gemiddelde fiets en dus niet over die trekkingfiets van mij ....
Maar serieus: ik heb ook een Santos / Van Herwerden trekkingfiets 26' en met banden met slickprofiel (1,5 inch) en hard oppompen scheelt het ook een slok op een borrel. Voor jou misschien een oplossing? En zo hard hoef je nu toch ook weer niet op een fietsvakantie???
Ik heb geen problemen met mijn MTB hoor, in tegen deel.
Vroeg me gewoon af hoe een trekkingfiets rijdt in vergelijk met mijn MTB.

Die laatste doe ik toch niet weg als ik nieuwe trekking koop