Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietskar achter ligfiets - Forum Wereldfietser

fietskar achter ligfiets

Hallo

Ik ben het forum wat aan het doorzoeken geweest, maar heb niet echt iets gevonden waarmee ik mijn vraag mee kan beantwoorden.

Ik ben van plan om een ligfiets te kopen. Ik zou deze voor vanalles en nog wat willen gebruiken, maar onderandere om met de jeugdbeweging op kamp te gaan. met JNM zijn er erg vaak kampen en er moet nogal wat materiaal mee vaak. Daarom was ik aan een fietskar aan het denken (kwestie dat een zeis of bosmaaier daar iets makkelijker op gaan :twisted: ) Nu vraag ik mij af wat het beste is. een 1 wieler of een 2 wieler. Ik heb thuis nog 2 wielen voor een kar liggen, dus als ik iemand kan vinden die handig genoeg is, zou ik mij een kar kunnen laten maken op maat. Echter, ik heb een andere 2wieler kar helemaal kapot gereden achter mijn stadsfiets door er gewoon een brug (met bocht) mee af te komen. net iets te vaak op zijn kant gegaan...
Gezien de hogere snelheid vrees ik dat dit bij een ligfiets niet echt gaat verbeteren.

Is dit een reel probleem bij ligfietsen? of lag het eerder aan de kleine, volle banden die erop lagen en de bevestiging onder het zadel. De kar die ik eventueel zou laten maken kan dus ook aan de wielas bevestigd worden. Heb ook op andere plaatsen al wat gelezen en de 1wielers hebben blijkbaar hun voor-en nadelen, maar dat zijn meestal dingen die vrij specifiek voor bukfietsen gelden en waar ik niet van kan beoordelen in hoevere ze ook voor ligfietsen van toepassing zijn.


groentjes
tyrr
Hoi Tyrr,

ligfiets + kar gaat prima. En met veel bagage zal de snelheid het probleem ook niet zijn :) Ik geloof niet dat een ligger nu erg veel sneller gaat dan een 'bukker'.


Zelf prefereer ik een 1-wiel-kar, omdat die minder weerstand geeft dan een 2-wiel en netjes achter je fiets aanrijdt.
Succes met je overwegingen! Paulien
Tyrr schreef:(kwestie dat een zeis of bosmaaier daar iets makkelijker op gaan :twisted: )
Dan zul je wel een lange kar nodig hebben, of veel rode lintjes.
Want staand vervoeren lijkt me geen succes :lol:

Peter
koop eerst die ligfiets'.ga er mee aan de slag.je zult verstelt staan van de voor delen(en na delen)
als je in groepsverband op pad gaat zul je er achterkomen dat het niet altijd gelijk opgaat bukker/ligfiets.snelheid/tegenwind/klimmen en zand of vuil in de bocht.een kar er achter maakt dat nog verschil nog groter.
succes er mee
Hoe hoog stond die 2wielkar op zijn wielen. Als je het zwaartepunt van een kar naar beneden kan krijgen zal deze moeilijker om te krijgen zijn.
Wat afbeeldingen gezien via Google fietskarren en dan zie je dat de bodem van de meeste karren op gelijke hoogte ligt met de as van het wiel.
Ik heb ervaring met zowel een eenwielige fietskar (omgebouwde bobyak naar 20") en meerdere tweewielige fietskarren (surfkar met bekende koppeling op de zadelbuisbout, en een radical cyclone) achter een tweewielige ligfiets (fuenda calypso onderstuur).

Een eenwielige fietskar zou ik alleen doen als je eigenlijk nooit gekke vormen qua lading wilt vervoeren. Het grote voordeel van eenwielers is dat ze je spoor volgen klopt in de praktijk echt en rijd ook geweldig. Vooral bospaden en smalle doorsteekjes neem je gewoon op snelheid omdat als je er zelf doorheen past, die kar ook wel achter je aan blijft komen. Het vrijwel nooit door hobbels/gaten in het wegdek rijden omdat je er omheen kunt sturen geeft ook een prettig gevoel. Toch heeft een eenwieler een heel groot nadeel. Ze zijn van zichzelf niet stabiel, beladen moet dus met beleid gebeuren en vreemde ladingen die het zwaartepunt op een zijkant hebben zijn een ramp om mee te rijden. Niet alleen rijd het niet prettig maar uiteindelijk zul je ook de achtervork krom trekken wat ook niet de bedoeling is.

De tweewielige surfkar die ik had heb ik alleen aan een normale stadsfiets gereden. Kort en goed gezegd. Door de koppeling en de hoge positie van de surfplank was het karretje flink topzwaar, waardoor rijden ermee geen pretje was.

De tweewielige radical cyclone die ik heb is een heerlijke fietskar. De koppeling (vlakbij) de achteras maakt dat het zwaartepunt van de kar laag blijft waardoor de kar stabiel op de weg ligt. De twee wielen zorgen ervoor dat de kar redelijk stabiel blijft, zelfs als je veel zwaar materiaal links van het midden legt en rechts alleen maar licht spul. Wel is het prettiger rijden als je zorgt dat de "disseldruk" niet te hoog oploopt, dus het gewicht in de lengte richting min of meer evenwichtig over de denkbeeldige as tussen beide wielen plaatsen. Maar mocht je om welke reden dan ook een keer veel "disseldruk" hebben dan is er nog steeds gewoon netjes mee te rijden in tegen stelling tot een eenwieler.

Verder word het in eerdere reacties al aan gestipt, gemengd rijden (ligfietsen/normale fietsen) is minder vanzelf sprekend dan je denkt. Als ligfietser rijd je toch anders dan iemand op een normale fiets en met namelijk op langere ritten kan dat verschil hinderlijk zijn.
Ook het rijden met een fietskar is een kunstje opzichzelf dus probeer hiermee van te voren te oefenen, en bedenk dat je als kartrekker waarschijnlijk achteraan de groep wilt rijden omdat er niemand pal achter je kan rijden. (Daar hangt immers de kar al ;) ) Ook het naast elkaar rijden met een kar achter je is iets wat je moet oefenen, want veel mensen hebben (onterecht) het gevoel dat een kar naar binnen snijd tijdens een bocht.

PS waar kom je vandaan, wellicht is er iemand bij je in de buurt waar je een proefritje kunt maken.
Hallo


ik woon in Mol (belgie). als we op kamp groot materiaal meenemen, is dat meestal over relatief kleine afstanden (<1km) en is de groep vaak nogal lang gerekt (zijnde richting die ene km :roll: )
bosmaaier in het harnas meenemen, wat op een bukfiets nog wel kan, of over de schouder, lijkt me met een ligfiets niet zo simpel.

lange ritten verwacht ik niet meteen in groep te maken. de ligfiets is vooral om mijn eigen actieradius te vergroten aangezien ik nu met mijn huidige fiets 20km echt wel een maximum is om op 1 dag heen en terug te doen en zelfs dat al ver is naar mijn goesting. ik zou dit willen kunnen verdubbelen. ik heb nl ook last van op een zadel zitten en toen ik een ligfiets ben gaan testen in Antwerpen, had ik daar na bijna 6u rijden geen last van.


maar voor lompe ladingen (waar ik het vooral voor zou willen gebruiken) dus beter een 2 wieler (waarschijnlijk zelfbouw) en dan wat opletten op moeilijkere stukken zoals smalle paadjes, hobbelige dingen en groepen.

al bedankt aan iedereen en nieuwe ideëen zijn steeds welkom natuurlijk ;)
Ervaring met een tweewielige kinderkar achter mijn ligfiets. Ook volgeladen met kind en boodschappen (of kampeerspullen) superstabiel. Ik heb hem in 4 jaar nooit omgekregen, vriend 1 keer toen hij een stoeprandje meepikte. Ook met hogere snelheid erg stabiel.

Nu zit kind op z'n eigen fietsje achter met met een follow me. Dus wel vast aan mijn as maar een heel stuk minder stabiel dan de kar. Geen idee of dit te vergelijken is met een 1wielige kar, jouw lading zal vast minder wiebelen.
Achter de bukfiets is dit veel stabieler.