Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw crosser naar "light vakantie fiets" - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ombouw crosser naar "light vakantie fiets"

Ik had zelf ook aan de Cross Check gedacht, maar kon hem laatst niet vinden op de Surly site. De Cross Check heeft inderdaad alles wat je voor zo'n fiets zoekt, plus een heel redelijke prijs. Koop hem als complete fiets als je de vermoedelijk scherpste prijs wilt hebben. Koop hem als frame als je zelf de afmontage wilt bepalen, en handgebouwde wielen wilt hebben.
Wim
Vergeet ook http://www.singularcycles.com niet. Wel alleen schijfremmen.
Het probleem met schijfremmen is dat dat alleen kan met een heel stijve vork, en dat rijdt niet zo lekker. De prachtige Singular Osprey lijkt mij meer in de goede richting, al is dat een fiets voor wat smallere banden. Voor mij te smal, maar geen probleem denk ik als je wat lichter bent. Een Osprey met geometrie voor Tektro R556 remmen zou ideaal zijn.
Wim
Ik dacht dat Surley te verkrijgen is bij "La Maison du Velo" in Brussel.
Verder weet ik van geen dealer in België.

Cross Check is een mooie fiets alleszins!
Misschien heb ik het gemist, maar waarvoor ga je de fiets gebruiken, afgezien van vakantietrips?
Dagtochten en vakantietrips.
Voor het dagelijks gebruik heb ik een Koga CityLite met Nexus 8.
benie schreef:Ik dacht dat Surly te verkrijgen is bij ...
Als je 'm als frame gaat opbouwen: hier. Een complete fiets doet 1.249,= euro adviesprijs. Wees eens nukkig...

Salsa heeft idd ook erg mooie fietsen, prijsklasse hoger. Daarentegen is Surly lekker eigenwijs, vind ik wel wat hebben. 8)
Wees eens nukkig...
Wat er mogelijk is met die Surley:
http://forums.bicycletutor.com/thread-1363.html
Pedalero schreef:Vergeet ook http://www.singularcycles.com niet. Wel alleen schijfremmen.
Sam heeft ook modellen zonder schijfremmen.
Krijg zelf één van de dagen mijn nieuwe Gryphon binnen. Deze zal opgebouwd worden met Rohloff en als lichte trekkingfiets gebruikt worden met frame- en zadeltas.
Rec schreef: Sam heeft ook modellen zonder schijfremmen.
Krijg zelf één van de dagen mijn nieuwe Gryphon binnen. Deze zal opgebouwd worden met Rohloff en als lichte trekkingfiets gebruikt worden met frame- en zadeltas.
Ik ben erg benieuwd naar deze opbouw!!

Plaats wat foto's als de Gryphon zo ver is!!

Gerco.
Zal ik zeker doen :wink:
Ik heb mezelf een Soma Double Cross opgebouwd. Ik heb hem opgebouwd als een 'echte crosser' maar gebruik hem vooral voor lange 'duurtrainingen'. De fiets zit, rijdt en stuurt heerlijk en die kan je eventueel ook perfect opbouwen voor kortere vakanties mee te rijden. Super fiets en ziet er ook nog eens fantastisch uit. (vind ik persoonlijk)
Ik ben op zoek naar een stalen fiets met racebocht, ruimte voor spatborden, drager, ruimte voor wat bredere banden, .... In de eerste plaats om comfortabel lange afstanden te fietsen (racen is niet de bedoeling, maar ik zou toch graag een fiets hebben waar ik nog een groep wielertoeristen mee kan volgen). Maar ook om eventueel later met lichte bagage op vakantie te kunnen. Daarnaast zit ik ook nog met een beperkt studentenbudget.

Een paar fietsen die aan mijn vereisten lijken te beantwoorden en allemaal min of meer in dezelfde prijsklasse: Dawes Century (maar niet in B/Nl te verkrijgen?), Salsa Caseroll (maar ook enkel als frame en niet als complete fiets hier te vinden?), de fietsen van Soma (ook enkel als frame te vinden), Kona Honky Tonk (In verhouding met de andere fietsen erg scherp geprijsd: +/- 900 euro, maar is goedkoop hier uiteindelijk duurkoop?), ....

De meest lovende reviews lees ik over de surly cross check. Deze fiets lijkt te zijn wat ik zoek: snel en comfortabel genoeg om zonder bagage lange afstanden te rijder zonder het gevoel te hebben dat je met een tank rijdt (lichter en sportiever dan de LHT). Heeft iemand ervaring met deze fiets? http://surlybikes.com/bikes/cross_check Weet iemand of hij in België als complete fiets te verkrijgen is? En zijn de standaard gemonteerde onderdelen van goede kwaliteit? De verkoopprijs is zo'n 1150 euro, een frame kost ongeveer 450 euro. Zou ik voor dat prijsverschil een frame kunnen kopen en zelf van (betere) onderdelen voorzien?
De standaard onderdelen zijn eigenlijk heel goed gekozen (inclusief maatafhankelijke cranks, remhandles etc), en het resultaat is erg scherp geprijsd. Het zou me verbazen als je het goedkoper kunt. Surly is het huismerk van Quality Bicycle Parts, en dat is de grootste amerikaanse groothandel van fietsonderdelen. Bedenk eens wat dat aan inkoopkracht betekent....
De Cross Check zal niet de snelste zijn van de hier genoemde fietsen, maar wel de meest geschikte voor vakantiegebruik, vanwege het comfortabele stalen frame, en de ruimte voor bredere banden dan op andere crossfietsen. Zet er extra lange Gilles Berthoud spatborden op, en een Tubus Fly achterdrager en je bent klaar. Monteer voor vakantie 37 mm Panaracer Pasela TG banden (met Tourguard lekbescherming) en eventueel voor snelle onbeladen tochten afhankelijk van je gewicht 32 of 35 mm Pasela's zonder lekbescherming. Laat de winkel de spaken nog een keer naspannen, want dit zijn machinaal gemaakte wielen, en niet handgebouwd.
Wim
En zijn de onderdelen van de Surly Cross Check in die mate beter om het prijsverschil met de Kona Honky Tonk te verklaren? http://www.konaworld.com/road.cfm?content=honky_tonk#1
Het kwaliteitsverschil in de afmontage is best groot. Bovendien is er flink verschil in het frame. Die Kona kan geen bredere banden dan 30-32 mm herbergen en dat is smal voor een vakantiefiets. Dat is dus een kwestie van het beoogde gebruik.
Wim
Heeft iemand ook een idee waar je de Surly als complete fiets kan kopen in België?
ThomasM schreef:Heeft iemand ook een idee waar je de Surly als complete fiets kan kopen in België?
Op de site van Surly staat een dealer locator. Er zijn dealers in o.a. Gent, Antwerpen en Brussel.

Naar ik begreep van een fietsenhandelaar besteedt Kona een groter deel van de afmontage uit. Dit zou hun fietsen goedkoper maken. Welke fiets je ook koopt, als het een standaardmodel is doe je er goed aan om na te vragen of de verkoper de afmontage heeft gecontroleerd.