Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouw crosser naar "light vakantie fiets" - Forum Wereldfietser

Ombouw crosser naar "light vakantie fiets"

Eerst en vooral: gelukkig nieuwjaar en veel (vakantie)fietsplezier in 2012.

Omdat ik slechts ene keer per jaar met de fiets erop uit trek voor meerdere dagen en dan nog in de ons omringende landen speel ik met de gedachte om mijn Koga WT weg te doen (al twijfel ik nog)en te vervangen door dit:

http://www.ridley-bikes.com/pd/gb/nl-be ... ross/x-bow

-is voorzien van oogjes om bagagedrager, spatborden te plaatsen.
-er kan eenzelfde voorvork worden geplaatst met oogjes voor voordrager
-ik heb alle mogelijkheid tot wijzigen van huidige verzetten naar iets wat me beter ligt.
-nieuwe Shimano 105 met weggewerkte waslijnen
, dus montage stuurtas is mogelijk zonder gehannes met waslijnen

Om te toeren door NL en overnachten "vrienden op de Fiets" , JH hotel ed is deze fiets zeker bruikbaar.
Als er wordt gekampeerd kan karretje uitkomst bieden, alsook een voor de gelegenheid gemonteerde voordrager.

Lange reizen zit er toch niet in, deze fiets zou me ook beter bevallen voor dagtochtjes.

Of om het anders te zeggen: "iets" dat lichter loopt dan de Koga WT, maar ook kan worden ingezet om jaarlijks reisje te maken. Dit hoofdzakelijk op verharde wegen,asfalt.
mvg
Misschien is dit wat voor je... Heeft alle benodigde bevestigingspunten..



http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/cro ... oix-de-fer
Gerco schreef:Misschien is dit wat voor je... Heeft alle benodigde bevestigingspunten..



http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/cro ... oix-de-fer
Daar kunnen zo te zien ook lowriders aan, die oogjes zie ik bij de Ridley nog niet zitten. Ik vraag me wel af hoe zo'n race-achtig frame rijdt als je er een hele kampeerbepakking aan hangt.
Zoiets gaat op zich prima hoor. Volgens mij moet ik er ook nog wel wat onverhard mee kunnen met andere banden:
Afbeelding
Als je lowriders nodig hebt moet je geen lichte fiets zoeken. Off the peg kun je inderdaad denken aan een cyclocross fiets. Zelf heb ik net tweedehands zo'n cross fiets gekocht, maar die dingen hebben wel hun beperkingen: in principe geen oogjes voor spatborden en drager, en bij de echte zelfs geen nokken voor bidons. Bovendien is de aandrijving niet ideaal: normaal goeddeels een weggroep met een veel te zwaar verzet voor touren. Moderne crossers hebben bovendien lichte alu frames en carbon voorvorken.
Klassieke brevet fietsen met 57 mm remmen zijn ook redelijk geschikt omdat de frames ruimte hebben voor 32 mm banden met spatborden, er oogjes en nokken op zitten, en de geometrie comfortabel is.
Eigenlijk vind ik 32 mm toch nog wat smal. Op mijn crosser heb ik nu 35mm Panaracer Pasela (de versie zonder lekbeschrming) en dat is wat mij betreft ideaal.
Een laatste duur alternatief is een lichte 650B fiets met lichte snelle 42 mm Grandbois Hetre banden.
Wim
Fijn al die reacties!

Verzet bij een crosser valt nog mee. 46/36 en een casette die begint vanaf 13of 14. en eindigt bij 28.
De Ridley heeft oogjes om bagagedrager aan te bevestigen er kan een voorvrok worden bsteld met oogjes voor lowrider.Om te kampeerspullen mee te nemen denk ik aan een karretje.

Gerco:
knappe fiets, al zijn schijfremmen mijn ding niet.
Stevens heeft ook zo'n crosser voorzien van oogjes.
http://www.stevensbikes.de/2012/index.p ... lang=nl_NL
de comapct zou ik vervangen door 46/36

Al zullen deze crossers dit nooit een vakantiefiets zijn zoals een WT, dat weet ik.
benie schreef:Fijn al die reacties!

Verzet bij een crosser valt nog mee. 46/36 en een casette die begint vanaf 13of 14. en eindigt bij 28.
De Ridley heeft oogjes om bagagedrager aan te bevestigen er kan een voorvrok worden bsteld met oogjes voor lowrider.Om te kampeerspullen mee te nemen denk ik aan een karretje.

Gerco:
knappe fiets, al zijn schijfremmen mijn ding niet.
Stevens heeft ook zo'n crosser voorzien van oogjes.
http://www.stevensbikes.de/2012/index.p ... lang=nl_NL
de comapct zou ik vervangen door 46/36

Al zullen deze crossers dit nooit een vakantiefiets zijn zoals een WT, dat weet ik.
Als je het bij lichtgewicht en asfalt houdt, breedst mogelijke bandjes monteert en zelf alle boutjes een keer losvast (loctite) hebt gedraaid, kan er toch weinig mis gaan. De voordragers kun je wel thuis laten. Gewoon je tentje inruilen voor een bivibag en geen potten, pannen, borden en branders mee. Pas op met gebruik van trailers in de bergen, de beklimmingen zijn zwaar (denk aan je knieeen) en de afdalingen zijn snel (shimmien van de trailer is levensgevaarlijk). Anders eerst eens oefenen op de holterberg, veluwe, zuid-limburg, teutenburgerwald, de ardennen, eiffel, luxemburg, sauerland, harz....
De wendbaarheid van een crosser is heel fijn. Zelf rijd ik met het volgende rond:
http://www.ridley-bikes.com/pd/gb/nl-be ... ross%20men

Omgebouwd met spatborden, tubus bagagedragers Logo en Tara als Lowrider. Ik ben ook onverhard onderweg.
Je kan zelfs een rondje IJsland fietsen met je crosser:
Afbeelding
Deze foto is genomen in de Westfjorden. Daar is het merendeel van de wegen niet voorzien van asfalt en de steenslaglaag is nogal grof. Later hebben we ook nog de F208 gefietst met 20 rivierdoorsteken. In 1600km is er alleen een spaak gebroken en daardoor is uiteindelijk het derraileuroog afgebroken. Verder geen enkel probleem. Bagage capaciteit was ook voldoende. En voordat iemand daar naar vraagt: Ortlieb heeft geen XXL tassen, ze zaten gewoon een beetje vol. De gewichtverdeling is op deze manier niet ideaal, een kleine stuurtas zou dat kunnen verbeteren. Bij een vakantie in warmere streken zal er minder bagage meegaan en wordt het ook beter. Als je van te voren weet dat je met z'n tweeën gaat fietsen kan er natuurlijk ook nog bespaard worden op tent en kookspullen en past alles in de tassen. Het verzet (compact voor en 28t achter) bleek voldoende voor de heuvels in IJsland, slechts een enkele keer was er een klein stukje iets te stijl (>12%).
cornelese schreef:In 1600km is er alleen een spaak gebroken en daardoor is uiteindelijk het derraileuroog afgebroken. Verder geen enkel probleem.
Een afgebroken derailleurpad lijkt me anders al genoeg om je vakantie goed te verknallen.
Pedalero schreef:
cornelese schreef:In 1600km is er alleen een spaak gebroken en daardoor is uiteindelijk het derraileuroog afgebroken. Verder geen enkel probleem.
Een afgebroken derailleurpad lijkt me anders al genoeg om je vakantie goed te verknallen.
idd, lang leve rohloff wat dat betreft, nooit meer misschakelen, nooit meer gebroken ketting, geen derailleur meer in de spaken, etc.

een beetje scheef derailleuroog (door valpartij, doosvervoer, vaststekende ketting, botsing, p.o. onder kracht schakelen, etc) en schakelen met een derailleur is een grote ergernis.
Pedalero schreef:Een afgebroken derailleurpad lijkt me anders al genoeg om je vakantie goed te verknallen.
Dat ligt eraan waar het gebeurt en of je een reserve bij je hebt.

Dit was Harriet's eerste fietsvakantie en de winkel waar ze twee weken voor vertrek de fiets had gekocht had haar wel een paar reserve kabels en spaken meegegeven maar geen extra derailleurpad.

Maar we hadden geluk dat we nog maar 4 kilometer moesten naar Höfn. Daar Hebben we de volgende dag een fietsenwinkel in Reijkjavik laten bellen en zij hebben een pad afgegeven bij het eerste vliegtuig dat naar Höfn vloog. 's Avonds hebben we de boel gerepareerd en de volgende dag konden we weer verder. Totale kosten: 3000 ISK ofwel 19 euro.
Totale kosten: 3000 ISK ofwel 19 euro.
Voor dat bedrag kun jede vakantie niet laten "stranden".
Ik merk aan de reacties dat er wel een en ander mogelijk is met een crosser!
Al zijn het geen pure vakantie fietsen,
Elk kiest de fiets die het best bij het gbruik past.
Lange, verre reizen zitten er voor mij niet in.
Hoogstens een week of twee.

De fiets van Cornelese is flink beladen zo te zien...
Spannend hoor, al denk ik dat deze fiets meer heeft moeten dragen dan eigenlijk de bedoeling is.
Het is wel opmerkelijk dat er op de Nederlandse markt eigenlijk niet of nauwelijks snelle vakantiefietsen voor het lichtere werk worden aangeboden. Wat je wilt is een soort semi racefiets met een rustige comfortabele geometrie, laadcapaciteit tot maximaal 15 kg, ruimte voor 35-37 mm banden, lichter verzet, spatborden en een achterdrager. Het totale gewicht van de fiets zelf mag daarbij niet veel meer dan 12 kg worden.
In de VS levert Rivendell een goed voorbeeld van zo'n fiets: de A. Homer Hilsen: http://www.rivbike.com/product-p/f-hilsen.htm
In Nederland weet ik niets. Een crossfiets komt in de buurt, maar heeft toch meer een wedstijd geometrie, en ontbeert vaak ook de nokjes etc. m-gineering heeft laatst wel een serie fietsen gebouwd met 57 mm remmen, voor maximaal 32 mm banden, maar eigenlijk is er (ook) behoefte aan een frame dat een stapje verder gaat, met Tektro R556 remmen met maximaal 73 mm drop, voor banden tot 37 mm, met spatborden, en bagagecapaciteit tot 12-15 kg. Grote framematen met 28 inch wielen en licht oversized vrij dunwandige buis, de kleinere met standaard diameter dunwandige buis, en de hele kleine zelfs met 26 inch wielen.
Zo'n fiets zou ik willen met een 130 mm achternaaf en een extracompact double crankset zoals de Sugino DX (32t op het middenblad zodat je hem als double kunt gebruiken).
Wim
Wim schreef:Spannend hoor, al denk ik dat deze fiets meer heeft moeten dragen dan eigenlijk de bedoeling is.
Dat valt wel mee hoor. De eigenaresse van de fiets weegt zelf hoogstens 55kg en haar bagage is ook niet zo zwaar. Ze is gewend met de rugzak rond te trekken en neemt dus niet te veel mee. Er zaten wel wat meer kleren in de tassen dan normaal gesproken in de rugzak mee gaan. Haar kampeerspullen zijn iets zwaarder dan de mijne maar ik had slechts 14kg bagage.

Frank
Wim, die crosser komt toch al tamelijk in de buurt van hetgeen ik voor ogen had.
Er zijn oogjes voorzien, voorvork met oogjes voor drager kan ook.
Al zou ik daar toch geen zware spullen in wegbergen (doe je sowiso al niet vooraan)

Twee ful size Ortliebs moet die fiets toch aan kunnen en als die tassen vol zitten heb toch al aardig wat mee.
De nieuwe Shimano 105 met weggewerkte waslijnen biedt mogelijkheden voor mijn Ortlieb stuurtas.
Kamperen, doe ik graag: wellicht kan karretje dan uitkomst bieden, naar het echte gebergte trek ik toch niet.

Qua bagage is deze fiets een heuse afslankoefening, tijdens mijn weekje Franse Ardennen en Verdun vorig jaar zijn de volgepropte voortassen amper open geweest....

En zo'n wijd gebouwd cross-frame heeft mogelijkheden voor flinke banden.
Dit zou de WT moeten vervangen.

mvg
De eigenaresse van de fiets weegt zelf hoogstens 55kg
Ik zet 65 kilo op de weegschaal :roll:
Ik heb de Surly Cross Check nog niet langs zien komen: staal, veelzijdig en sinds afgelopen jaar met lowrider-bevestiging op de vork. Info hier. Volgens mij ook niet zo kort gebouwd als een 'echt' crossframe. Ook ruimte voor 42mm banden, zonder spatbord.
[quote="benie"

En zo'n wijd gebouwd cross-frame heeft mogelijkheden voor flinke banden.
Dit zou de WT moeten vervangen.

mvg[/quote]
Volgens mij zijn de meeste crossfietsen voor max. 35 mm banden gebouwd, zonder spatborden.

De Surly Cross Check zou inderdaad geen gekke keuze zijn. Met spatborden past er nog iets van 40 mm in, zonder 45 mm. En alle oogjes zijn aanwezig. Als je 65 kg bent, zul je ook geen schoenmaat 45 hebben, waardoor de achtervork lang genoeg zal zijn om niet met hak-tas problemen te zitten.

Maar ik mis een beetje waarvoor je de fiets buiten vakantietripjes om (het grootste deel van het gebruik begrijp ik uit je posting) wilt gebruiken. Niet dat het veel uitmaakt, bedenk ik me: de Cross Check wordt zowel voor forensen gebruikt als voor het raggen door de bagger. Enig mogelijk nadeel: is wat aan de zware kant (opgebouwd ca. 11 kg vs ca. 9 kg (?) voor de gemiddelde crosser). Maar ik vraag me af of je daar in het platte Nederland veel van merkt.
Wellicht nog twee leuke mogelijkheden:

http://salsacycles.com/bikes/vaya/

De Vaya heeft oogjes voor dragers voor en achter... Ruimte voor 42 mm banden..

http://salsacycles.com/bikes/casseroll/

De Casseroll heeft mogelijkheden voor het monteren van een drager achter en standaard een leuke drager voor bijgeleverd.. Ruimte voor 38 mm banden..