Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op Pad test Koga WordTraveller 29 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Op Pad test Koga WordTraveller 29

Rutger schreef:
pedalman schreef:"Eigenlijk is het dus een '28,5-er"

-met een bandenmaat die al sinds de jaren '90 door Frank van Rijn c.s. gebruikt wordt.

Als Op Pad zijnde: 'would you bite the hand that feeds you?'
Waarom moet dat eigenlijk in inches en niet in centimeters?
fietsen zitten vol met inchmaten, wen er maar aan
centimeters zijn niet ISO, dus moet je liever niet gebruiken,
Twenty-niner is een duidelijk begrip, als je het over een 622-er hebt moet je nog steeds uitleggen wat je bedoeld
Raimundo schreef: Als jij er zo graag vanaf wilt, dan ben ik wel bereid je meer ruimte in je kast te bezorgen!
Ik vind de voorstandaard namelijk een reuze handig ding.
Is € 1,00 aannemelijk als hij al 5 jaar in de kast ligt? :wink:
Ik zal volgende week eens kijken of ik hem nog kan vinden :|
Michael W schreef:
Raimundo schreef: Als jij er zo graag vanaf wilt, dan ben ik wel bereid je meer ruimte in je kast te bezorgen!
Ik vind de voorstandaard namelijk een reuze handig ding.
Is € 1,00 aannemelijk als hij al 5 jaar in de kast ligt? :wink:
Ik zal volgende week eens kijken of ik hem nog kan vinden :|
Ik hoop dat 'm wel uitklapbaar is. :)

On topic: Dit zal best een prima fiets zijn om een mooie reis te maken, maar door dit soort onzin te gaan roepen haak ik snel af.
de traveler had helemaal af kunnen zijn met bredere achtervork en bredere voorvork, zodat er gewoon echte brede banden onder kunnen. Nog even rekening houden met voldoende ruimte tussen band en spatbord en voila een mooi fietsje was geboren. Iemand enig idee waarom Koga deze fiets niet gewoon tot een echte 29'er heeft afgemaakt?
Leon ik begreep dat je op zoek bent naar een nieuwe fiets, misschien is de Surly Pugsley iets voor je.
Deze kant en klare vakantie(expeditie)fiets staat in Bike&Treking nr. 5 (sorry ik weet niet zo één twee drie hoe ik de foto moet plaatsen).
Frits
nvt
Frits schreef:Surly Pugsley
Hij hoeft niet per se zo lelijk te zijn :roll:
Leon schreef:
Frits schreef:Surly Pugsley
Hij hoeft niet per se zo lelijk te zijn :roll:
Pugsleys zijn niet lelijk, maar wel apart. Voor de gemiddelde fietsvakantie zijn ze niet handig, maar het zijn wel apparaten die bij iedereen een Big Smile [tm] veroorzaken, maar dan moet je er wel op fietsen
Waarom zit er geen vering op die Koga? Een geveerde voorvork of minstens een verende zadelpen. Echt een marketing misser op deze marketing fiets. Misschien komt het wel op de e-bike uitvoering van deze 29" wereldfiets.
Ik heb gewoon Bontrager 52mm-banden (en iets breder lukt ook nog) op m'n 10 jaar oude Gary Fisher 29'er (met voorvering en drageroogjes achter). Over technische stukken kun je trouwens vrij snel met 29", behalve het hele kort-bochtenwerk.
De 10 jaar oude naven zijn ook disc-compatible (waarom heeft die Koga geen schijfremmen...?).
Frits schreef:Leon ik begreep dat je op zoek bent naar een nieuwe fiets, misschien is de Surly Pugsley iets voor je...
Frits
Je mag de mijne wel even proberen...
Leon schreef:
Frits schreef:Surly Pugsley
Hij hoeft niet per se zo lelijk te zijn :roll:
...in mooi grijs. :wink:
Leon schreef:
Rutger schreef:Waarom moet dat eigenlijk in inches en niet in centimeters?
Dan zouden mensen er achter komen dat er iets niet klopt. :wink:
Leon

Mij lijkt die koga overigens best een prima fiets. Ik zou er natuurlijk wel direct een andere trapas in willen (met noodzakelijk bijbehorend cranckstel), de alu bidons eraf gooien, de voorstandaard aan de hoogste bieder verkopen of in de metaalbak gooien, me afvragen of die quick-releasehendel toch niet al te quick releaset, het pompje in de tas stoppen omdat het ontzetend goor wordt daaronder de onderbuis en er natuurlijk mijn eigen zadel op willen.
Behalve het cranckstel verwacht ik dus geen echte klachten.
Dat ik hem niet koop ondanks dat ik op zoek ben naar een nieuwe fiets heeft ongetwijfeld met de prijs te maken die ik niet wil weten.
Aangezien ik mij zelf goed aan het orienteren ben, zou je of iemand mij willen uitleggen wat er mis is met de trapas van deze fiets? Bedankt!
Maarten123 schreef:
Aangezien ik mij zelf goed aan het orienteren ben, zou je of iemand mij willen uitleggen wat er mis is met de trapas van deze fiets? Bedankt!
Gewoon op dit forum zoeken op Hollowtech of XT of buitenboordlager en je vindt de redenen.

Renaat
waarom geen hollowtech is ook mooi te zien in dit filmpje vanaf 6.33min
Bron
Oke bedankt allebei. Dus hollowtech levert simpelweg problemen op en is daarbij vaak ook nog duur. (Hoe zag je trouwens dat de fiets in het filmpje hollowtech heeft?). En het zijn dus het cranckstel + bracket dat je niet van hollowtech moet nemen?

Revanho: ik dacht dat XT juist het beste van het beste is?
Maarten123 schreef:(Hoe zag je trouwens dat de fiets in het filmpje hollowtech heeft?).
hoe zie je het verschil tussen een prei en een sinaasappel?

oefenstof: http://www.m-gineering.nl/trapas.htm
En het zijn dus het cranckstel + bracket dat je niet van hollowtech moet nemen?
preciezer: het wordt afgeraden een crankstel met buitenboordlagers te nemen, hoe de fabrikanten hun versie dan ook mogen noemen
Revanho: ik dacht dat XT juist het beste van het beste is?
helaas, je bent 20 jaar te laat :roll:
Maarten123 schreef: ik dacht dat XT juist het beste van het beste is?
Het hangt er maar van af. Kies uit: betaalbaar, licht in gewicht, duurzaam, betrouwbaar/onderhoudsarm, ...
De combinatie van al deze eigenschappen is zeldzaam. Met XT ligt de nadruk zeker niet op duurzaamheid en onderhoudsarm, terwijl dit voor veel fietsreizigers essentieel is.

Renaat
Als ik dit zo lees ben ik met mijn Deore hollowtech II as dus behoorlijk in de aap gelogeerd?

Of doen zich dit soort mankementen als in dat filmpje zich niet zo snel voor als je een maandje door frankrijk fietst?
Jugendt schreef:Als ik dit zo lees ben ik met mijn Deore hollowtech II as dus behoorlijk in de aap gelogeerd?

Of doen zich dit soort mankementen als in dat filmpje zich niet zo snel voor als je een maandje door frankrijk fietst?
Als je een beetje pech met vocht en pauzes hebt gaan de lagers minder lang mee dan de ketting. Als je niet zo secuur op je spullen bent rij je dan gewoon door, want de lagers draaien dan nog wel (slecht). Maar als ze niet perfect draaien gaan de binnenringen van het lager wandelen over het asoppervlak van de crank, en slijten daar groeven in. Vanuit die groeven kan makkelijk scheurvorming optreden
m-gineering schreef:
Jugendt schreef:Als ik dit zo lees ben ik met mijn Deore hollowtech II as dus behoorlijk in de aap gelogeerd?

Of doen zich dit soort mankementen als in dat filmpje zich niet zo snel voor als je een maandje door frankrijk fietst?
Als je een beetje pech met vocht en pauzes hebt gaan de lagers minder lang mee dan de ketting. Als je niet zo secuur op je spullen bent rij je dan gewoon door, want de lagers draaien dan nog wel (slecht). Maar als ze niet perfect draaien gaan de binnenringen van het lager wandelen over het asoppervlak van de crank, en slijten daar groeven in. Vanuit die groeven kan makkelijk scheurvorming optreden
Hmm... zijn er specifieke "symptomen" waaraan ik dit kan herkennen? Ik gebruik mijn fiets eigenlijk altijd, ook in regen en op vieze wegen.

Verder nog tips wat ik wél in mn fiets moet schroeven? en wat moet dat dan kosten als ik géén nieuwe groepenset en dat soort grappen wil.