Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies gevraagd over fietsvakantie Amersfoort-west Engeland - Forum Wereldfietser

advies gevraagd over fietsvakantie Amersfoort-west Engeland

Beste iedereen,

Graag jullie advies over het volgende:
Mijn vriendin (23 jaar, fiets-onervaren) en ik (24 jaar, fiets-ervaren) willen in de zomer van 2012 naar zuid-west Engeland fietsen. Met wat Google-werk vond ik de Hart van Engeland route: http://www.fietseninengeland.nl/hart-van-engeland-route

Zelf heb ik, zoals gezegd enige fietservaring. Afgelopen zomer ben ik voor het eerst en met veel plezier samen met een vriend naar Venetië gefietst (Reitsma route). Dit was mede dankzij een volgwagen prima te doen. Dit jaar wil ik graag vanuit Amersfoort naar zuid-west Engeland fietsen, samen met mijn vriendin. We hebben echter geen volgwagen, dus het wordt wel wat lastiger.
Zij gaat fietsen op een mountainbike met wegbanden en ik pak de Koga Miyata Randonneur met 5 fietstassen voor alle bagage.
Ik heb wel enkele vragen, graag jullie advies:

- Getoonde Hart van Engeland route is slechts een voorbeeld. Is dit te vergelijken met bijv. de Reitsma route? Het idee van een Reitsma-boekje ondersteund door GPS beviel mij prima!
- Kunnen jullie advies geven over de overtocht? Ik neem aan dat met de boot het het makkelijkst gaat?
- Vijf fietstassen + eventueel 2 rugzakken...Is dat voldoende voor zo'n lange fietsreis?
- Met de trein en boot terug lijkt mij een erg leuk plan, is dat het ook? Is dit goed haalbaar en hoe moet dit geregeld worden?
- Kent zo'n route eigenlijk veel hoogteverschil waardoor de dagafstanden niet al te lang kunnen zijn?
- Zoals gezegd geen volgauto, dus ook nog kampeerspullen mee zal niet meevallen op 1 fiets. Hoe ga ik dit precies doen met de overnachtingen? En is het slim dit allemaal strak van tevoren in te plannen?
- Wat is het te verwachten weer in Engeland en in welk periode kunnen we het best vetrekken?
- Kunnen jullie nog meer tips/advies/ideeen geven voor deze fantastische uitdaging?

Mijn dank is groot.

Met vriendelijke groeten,

Dirk
Zo even wat opmerkingen in willekeurige volgorde:
- zo te zien is van de Hart van Engeland route een gids en een gps track beschikbaar, dus in dat opzicht is het gelijk aan de Reitsma-route, maar voor de rest...
- waarom doe je niet een bagagerekje achter op de mountainbike van je vriendin? dat scheelt jouw aanzienlijk bagage, of dan heb je in ieder geval wat meer speelruimte. Dan zou je haar 2 achtertassen kunnen geven, met jouw 2 voortassen en 2 achtertassen zou je prima uit moeten komen voor tent, slaapspullen, kookgerei en wat kleren
- hoogteverschil en km's: staat dit niet vermeld in het boekje? aantal km's per dag bepaal je gewoon zelf, lekker flexibel. Let op dat de hellingen in Engeland doorgaans wat steiler zijn dan op het vaste land :wink:
- het weer: moeilijk te voorspellen, kans op regen is er altijd in Engeland...gewoon gaan en je zult het meemaken 8)

tips: zoek eens op het forum op paklijsten, lichtgewicht, fietsen in engeland, heen terug naar engeland (met boot), heb je al op de landeninformatie/wiki gekeken?

succes!
Voor wat suggesties, zie: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
De makkelijkste en goedkoopste verbinding is met de trein naar Hoek van Holland, naar de boot naar Harwich, en dan fietsen maar. Ik zou ten noorden van Londen langs gaan. Dan kun je gelijk de eerste dagen infietsen voordat het klimmen begint. Voor diverse Engelse routes, zie de site van Sustrans. Terug met de trein op de fiets is geen feest, en duur.
Het bijzondere aan Engeland is dat het hier een daar echt stevig klimmen is. Dus zorg voor een licht verzet, en neem niet teveel bagage mee.
Bagage voor twee hoeft als je niet naar de andere kant van de wereld gaat niet meer te wegen dan iets van 25 kg (twee personen hebben samen minder bagage dan twee maal apart), en past als je je best doet prima in twee voortassen, twee achtertassen, plus de tent bovenop. Je vriendin moet dan een enkele keer een tasje achterop hebben voor de boodschappen, schat ik. Rugzakken zou ik niet gebruiken, als je het leuk wilt houden. Na een week wil ze misschien wel de voortassen van je overnemen en bij haar op de achterdrager nemen.
Er zijn in Engeland niet heel veel campings, en die er zijn zijn soms alleen voor caravans. Dat moet je dus echt wel inplannen, al zou ik niet tevoren boeken. Ik zou van die high visibility hesjes dragen. De wegen zijn in Engeland smal en soms druk en onoverzichtelijk. Veel Engelsen dragen zelf ook zulk spul, net als een helm.
Wim
Ik heb eind september de Hart van Engeland-route gedaan. Ik ben met de trein tot Calais gegaan en dan naar Dover overgestoken, dan de trein tot Londen. Ik had echter niet genoeg tijd om vanuit Harwich te vertrekken.

Ik had geluk met het weer, in het begin stralend weer en op het einde wat herfstweer.

Het eerste stuk is goed te fietsen maar naar het einde toe wordt het zwoegen. Van al men fietsvakanties heb ik hier de steilste hellingen meegemaakt, tot 30% De uitzichten zijn wel geweldig. Probeer zo min mogelijk gepakt te gaan, dan overleef je de hellingen beter ;)

In Penzance ben ik de dag voor vertrek naar het station gegaan om de nachttrein te boeken naar Londen, nog plaats genoeg. Wel buiten seizoen.

Ik heb ook nog een omweggetje gedaan om Stonehenge te zien. Dit was niet zo spectaculair als verwacht maar ik ben toch blij dat ik het gezien heb.

Ik heb ook GPS-Tracks en Waypoints met slaapplekken.

Als er nog vragen zijn...
Veel informatie staat in de gids van de Europafietsers die is uitgegeven bij Pirola.
De beschrijving van de gids gaat uit van de oversteek van Hoek van Holland naar Harwich. Kijk op: www.stenaline.nl Dit is vanuit Nederland ook verreweg de gemakkelijkste verbinding, want de boot vertrekt bij het treinstation Hoek van Holland Haven: dus gemakkelijk bereikbaar vanuit Amersfoort. Je kun natuurlijk ook fietsen vanaf Amersfoort via de LF9 naar Utrecht, vervolgens de LF4 naar Den haag en dan de LF1 naar Hoek van Holland.
De ferries vanuit Europoort en IJmuiden zijn veel verder weg van een sporrwegstation en deze ferries gaan ook nog eens naar het noorden van Engeland. Voor Zeebrugge en Calais moet je eerst helemaal daar naar toe.
Er gaan vanuit Penzance ook redelijk snelle dagtreinen terug naar Londen waarin de fiets meekan.

Pas in Penzance op voor piraten: er is een eeuwenoude piratenpub met een geheime tunnel naar de haven. Breng ook een bezoek aan het dorpje Mousehole.
Europafietsers en Pirola staan op de Fiets en Wandelbeurs op 11 en 12 februari in de Amsterdam-RAI: www.fietsenwandelbeurs.nl
bert sitters schreef:Veel informatie staat in de gids van de Europafietsers die is uitgegeven bij Pirola.
Bert toch 8)

Pirola klopt, maar het is geen gids van de Europafietsers maar van Eric van der Horst.
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Veel informatie staat in de gids van de Europafietsers die is uitgegeven bij Pirola.
Bert toch 8)

Pirola klopt, maar het is geen gids van de Europafietsers maar van Eric van der Horst.
Inderdaad: Pirola geeft ook gidsen uit zonder de Europafietsers, zoals ook de fietssgidsen van Luc Oteman.
Pirola en de Europafietsers staan wel gezamenlijk in één stand op de Fiets en Wandelbeurss.
bert sitters schreef:
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Veel informatie staat in de gids van de Europafietsers die is uitgegeven bij Pirola.
Bert toch 8)

Pirola klopt, maar het is geen gids van de Europafietsers maar van Eric van der Horst.
Inderdaad: Pirola geeft ook gidsen uit zonder de Europafietsers, zoals eveneens de fietssgidsen van Luc Oteman.
Pirola en de Europafietsers staan wel gezamenlijk in één stand op de Fiets en Wandelbeurs.
dirkbouwman schreef:Kunnen jullie advies geven over de overtocht? Ik neem aan dat met de boot het het makkelijkst gaat?
Wij zijn met de boot van Hoek van Holland naar Harwich gegaan. Gaat prima, in het hoogseizoen wel tijdig boeken. En neem wat sjorbandjes oid mee want op de nieuwe boten moeten de fietsen aan het stuur hangen en als dat niet lekker past heb je tenminste iets mee om ze aan een paal oid te binden.
Wim schreef:Ik zou ten noorden van Londen langs gaan.
De hart van Engelandroute gaat dwars door Londen en dat vond ik echt een leuk stuk! Niet missen dus.
Tot Bath is de route vrij vlak, veel langs kanalen maar daarna kom je aan het klimmen en goed ook. De klimmen zijn meestal kort maar venijnig.
Wim schreef:Er zijn in Engeland niet heel veel campings, en die er zijn zijn soms alleen voor caravans. Dat moet je dus echt wel inplannen, al zou ik niet tevoren boeken.
Je moet de campings inderdaad een beetje plannen maar de campings langs de route zijn zeker geen caravan-campings waar men geen tentkampeerders wil (wat je vaak hoort). Wij waren echt blij verrast door de leuke campings.

En monteer een achterrekje op de mountainbike zoals Anneke al heeft aangegeven, maakt de verdeling van de bagage een stuk beter, want je zult wel pittig moeten klimmen in Exmoor, Dartmoor en Cornwall.
bert sitters schreef: De beschrijving van de gids gaat uit van de oversteek van Hoek van Holland naar Harwich. [...] de boot vertrekt bij het treinstation Hoek van Holland Haven: dus gemakkelijk bereikbaar vanuit Amersfoort.
Nou... Je moet wel overstappen op Rotterdam CS en dat lijkt me met de zich voortslepende verbouwing geen sinecure. :? Volgens mij zijn liften en trapgoten zorgvuldig weggelaten uit de tijdelijke voorzieningen.

Carl
Carl schreef:
bert sitters schreef: Nou... Je moet wel overstappen op Rotterdam CS en dat lijkt me met de zich voortslepende verbouwing geen sinecure. :? Volgens mij zijn liften en trapgoten zorgvuldig weggelaten uit de tijdelijke voorzieningen.
Carl
Nee hoor, je kan nog steeds elk perron bereiken met een (goederen)lift. Maar als je die lift niet weet zijn, is het wel even zoeken.

Renaat
bert sitters schreef:Veel informatie staat in de gids van de Europafietsers die is uitgegeven bij Pirola.
Meer informatie op de site van Europafietsers:
http://europafietsers.nl/web/spaken/hart-eng/route.htm
Revanho schreef:
Carl schreef: Nou... Je moet wel overstappen op Rotterdam CS en dat lijkt me met de zich voortslepende verbouwing geen sinecure. :? Volgens mij zijn liften en trapgoten zorgvuldig weggelaten uit de tijdelijke voorzieningen.
Carl
Nee hoor, je kan nog steeds elk perron bereiken met een (goederen)lift. Maar als je die lift niet weet zijn, is het wel even zoeken.
:oops: Blijkbaar... Ik kom er regelmatig, maar heb er nooit een lift gezien. Goed gecamoufleerd. :) Dank je voor je verbetering.

Carl
Heel grote goederenliften aan de oostzijde van het perron. Beneden kom je dan in een aparte diensttunnel uit. Ik ben er niet recent geweest.
Wim
Wim schreef:Heel grote goederenliften aan de oostzijde van het perron. Beneden kom je dan in een aparte diensttunnel uit. Ik ben er niet recent geweest.
Wim
Ik ben er vandaag nog geweest, en de toestand is nog hetzelfde.

Renaat
Wij, mijn man (65jr) en ik (51jr), hebben de hartvanEngeland route Juni 2011 gefietst. We zijn vanuit Brabant naar Hoek van Holland gefietst en hebben daar de nachtboot genomen. Het was goed slapen op de boot. We vertrokken op Hemelvaartsdag met prachtig weer en na 2 dagen was het gedaan met het mooie weer. Wij hebben, ondanks het mindere goede weer en regelmatig regen toch een hele leuke vakantie gehad. Onze fietsen( Koga miyata Randonneur) waren beide bepakt met 2 voor en 2 achtertassen en een stuurtas. Op de pakkendrager had de ene de tent en de andere de slaapzakken. Dat jij alle bagage op je fiets wilt nemen is wel erg gemakkelijk voor jouw vriendin, maar voor jezelf erg zwaar. Het is een prachtige tocht en het boekje van Eric van der Horst is erg duidelijk. (wel even de update op zijn website bekijken voordat je gaat). Ik vond het een pittige tocht vooral door de bagage. De eerste helft was goed te doen, maar de tweede helft was pittig. Het stuk tot aan Londen is niet zo heel veel aan,maar het was echt kicken om door Londen te fietsen. Ook de parken van Londen zijn erg mooi om doorheen te fietsen. Wel vaak op en af stappen ivm de stoplichten en oversteken. Engeland heeft veel korte steile klimmen. Als we het niet konden fietsen, was het omhoog duwen ook geen pretje, want ook dat is met zware fietsen niet gemakkelijk.
Onderschat de jaagpaden niet. Dit zijn paden met hout/gravel en het fietsen gaat daar niet zo snel. Ook hier moet je vaak op en afstappen ivm de hekken die er zijn aan het begin en einde van ieder pad. Wij hadden dagen dat we wel 100km wilden fietsen, maar dat ging gewoon niet, omdat het door dit alles niet snel ging. Onze remblokken waren na 500km helemaal weg door de combinatie regen/zand en gravel.
De Campings die er zijn zijn mooi en schoon en niet duur. Aangezien wij veel regen hadden en het niet zo warm was hebben we maar 3x gekampeerd en hebben verder gebruik gemaakt van B&B's en jeugdherbergen. Dit was erg prijzig, vooral de B&B's.
De laatste 80km hebben we de trein gepakt, omdat het wederom slecht weer was. Toen we in Penzance waren zijn we zonder bagage naar Lands End gefietst en dat was zoveel gemakkelijker.
Wij vonden het een hele mooie fietstocht, maar meer een tocht om te fietsen zonder bagage op je fiets, of in ieder geval zonder kampeerspullen, want iedere kilo telt.
De treinreis terug hadden we al langere tijd vooraf gereserveerd, want overdag zijn er beperkte fietsplaatsen op de trein en het is dan ook wat goedkoper.

Mijn advies zou zijn om beide bagage op de fietsen te nemen en als je vriendin geen ervaring heeft, misschien eerst een andere route te fietsen, want de Engelandroute is zwaarder dan de fietsroute naar Venetie.
Dag Dirk, een andere insteek voor je vraag: Engeland kan prachtig zijn met een lekker zonnetje (ik heb ooit een hittegolf meegemaakt in Engeland), maar ook midden in de zomer kil en nat. (waarop mijn vriendin zei dat dit de laatste keer was dat ze met zo'n "piep" fiets, zo'n "piep" vent, naar zo'n "piep" land ging*)
*we zijn nog bij elkaar, maar het was naadje.
Om je vriendin (en/of wellicht jouzelf) blijvend enthousiast te houden voor fietsvakanties kun je ook overwegen om eerst lekker in Zuid-Frankrijk te fietsen.
Bijna altijd mooi weer, bijna overal kun je kamperen, betaalbaar en bijna overal lekker eten onder de platanen met een heerlijk glaasje/ flesje wijn.
Mocht je toch naar Engeland gaan: gewoon gaan en geniet van wat er op je afkomt. Teveel voorbereiden haalt ook een groot deel van de verrassingen en uitdagingen weg.
Veel plezier
Erik