Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanpassen zithouding op VSF Fahrradmanufaktur TX400 - Forum Wereldfietser

Aanpassen zithouding op VSF Fahrradmanufaktur TX400

Ik heb recent een proefritje gemaakt op een VSF Fahrradmanufaktur. De zithouding daarvan deed me erg denken aan mijn racefiets of een moutainbike. Erg diep, dus. Daarna reed ik op een Avaghon S28. Veel prettiger. Ik heb dus duidelijk een voorkeur voor een wat meer rechtopzittende zithouding. Toen zag ik de T300, een leuke trekkingfiets, maar misschien iets te weinig duurzaam uitgevoerd.

Nu vroeg ik mij af: is de zithouding van zo'n racefiets achtige stuurpen goed aan te passen in een meer comfortabele stand, zonder al te veel extra kosten? En wat betekent dat voor de rijeigenschappen van een fiets?
Een beetje aanpassen kan, maar dan houdt het wel weer op. De T400 is lang. Als je dat niet wilt kun je beter de Avaghon kopen.
Wim
Ik weet niets over de TX400. Mijn Pioneer had ook een veel te diepe zit. Ik heb er een riser op gezet en de kortste stem die ik kon vinden. Sindsdien heb ik er 4 fietsvakanties op gereden zonder een centje pijn.

Gerd
Ik zit redelijk rechtop op mijn T400 maar wel het stuur flink omhoog met de stuurben op max. Zadel en stuur op gelijke hoogte en zit niet diep, toch kan ik nog aardig wat snelheid halen. Maar zoals de vorige poster zegt, het is geen fiets ontworpen voor een opa-houding. Het zit precies tussen sportief en rechtop in wat een beetje lastig is maar dat biedt ook flexibiliteit
Ben ook nog wel bezig mijn juiste te "zit" te vinden op mijn nieuwe T400.
Ben er wel van overtuigt dat het zal lukken want met zadel en stuurpen heb ik veel flexibiliteit.
Wel moet mijn stuurbreedte ingekort worden. (zie ander lijntje)
Vandaag weer een fijn (test)ritje gemaakt.

Dirk
Ikzelf heb nu sinds twee weken ook mijn TX400 framemaat 57 op stal staan.
Heb er allerlei zaken opgebouwd waar ik verstand van heb. opbouw TX400
Nu dacht ik om stuur hoger te zetten ff een spacer (of twee) ertussen tot juiste hoogte bereikt is.... :| hier heb ik dus geen verstand van bij navraag fietsenmaker blijkt een ahead systeem toch wat anders in elkaar te steken.
Op site balhoofdmontage had ik het licht moeten zien maar ik tast nog in het duister ook fietsprofessor Marten met pagina http://www.m-gineering.nl/hoger.htmgeven nog niet de duidelijkheid die ik zoek.
Hoe kan ik mijn stuur hoger zetten. Een ander riser met een steilere hoek geeft denk ik niet genoeg centimeters. Ik zou ook graag variabel willen blijven met stuurhoogte werkt een "Airnimal Joey" net als een zadelpen met snelspansluiting?
Kan je eigenlijk niet een langere stuurpen in de vork plaatsen en hem dan langer afzagen :roll:
Kortom veel vragen hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven

Groeten een piekeraar onder de kerstboom (Eric)
Mijn vrouw heeft hetzelfde probleem met eenzelfde VSF T400 alleen framemaat 45cm

dit hebben we opgelost met een ahead stuurpen verhoger van Satori.

voorbeeld
eenvoudig te monteren
Humpert heeft een aantal interessante stuurpennen om A-headset systemen te verhogen.
Ik vind die verhogers eigenlijk toch maar een noodoplossing. Het wordt er niet stijver en steviger van, om van het aangezicht maar te zwijgen. Zelf vind ik dan een 45 graden riser stem eventueel in combinatie met een 2 inch riser bar beter en mooier. Het is ook een goede waarschuwing te zorgen dat de stuurbuis niet wordt afgezaagd voordat je het stuu rop de juiste hoogte hebt. Tot slot kun je je afvragen of je wel een fiets moet kopen waarvan de zit zo verschilt van wat je nodig hebt.
Wim
Dank zover voor oplossingen
@Wim ik had op een T400 model een proefrit gemaakt maar door leverproblemen bij VSF voor model 2012 met ander stuursysteem gekozen. Had niet verwacht dat houding zo extreem zou veranderen. Is TX400 nu niet geschikt voor langere mensen geworden? Stuurpen wordt op deze lengte afgeleverd, ik heb niets afgezaagd
En ja ik zoek nu naar een oplossing die toch stevig is, of het mooi oogt vind ik minder belangrijk.

Eric
Ikzelf heb nu sinds twee weken ook mijn TX400 framemaat 57 op stal staan.
Als ik de foto's goed interpreteer is het zadel aanzienlijk hoger dan het stuur. Dan lijkt me dat iets verkeerd is gegaan met het aanmeten van de fiets.
Zelf vind ik het beste om het zadel even hoog te hebben als het stuur, zowel bij mountainbiken als met fietsreizen.
Bij grotere maten krijg je gemakkelijker een uitgebalanceerde fiets als je kiest voor 28 inch wielen.
nvt
Voor de racefiets in iedergeval wel. Degen die hem zoekt kan hem komen afhalen.
voor het aheadsysteem is dit wel een extreme riser
http://bbbcycling.com/bike-parts/stems/BHS-27/
Afbeelding

Koga gebruikt ook dit soort pennetjes.

Zelf vind ik ze niet mooi en op de lange duur wat kwetsbaarder (speling op scharnierend gedeelte). Zorg dan liever voor een kortere bovenbuis en langere balhoofdbuis. Daarnaast houd ik meer van een sportieve houding. Zadel hoger dan het stuur is voor mij een must om enige kracht op de pedalen te ontwikkelen. Als ik het stuur heel hoog zet, dan kom ik met het lichaamszwaartepunt dusdanig naar achteren te zitten dat het niet meer lekker kracht zet. Heb dan het gevoel dat ik teveel op het zadel zit in plaats van op mijn pedalen. Mijn onderrug en polsen zijn aan deze houding gewend (vanuit het wielrennen, het is dus te trainen), maar kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen prettig is. Wellicht ook niet nodig als je langzame toerfietser bent.
@multiwgb

Hoe werkt die extender van BBB precies? Moet je hiervoor de ster in je vorkbuis eruit halen. Dan de extender monteren. En die ster terug plaatsen in de buis van de extender?

Zit deze goed vast in je vorkbuis ook al heb je geen draadvork? Want het ziet er een beetje het zelfde uit als een normaal stuur. Maar ik dacht dat er bij een normaal stuur groeven in de vorkbuis zaten zodat dat wigje zich goed vast kan zetten. En dat zit in een vorkbuis van een ahead systeem niet.

Sorry wilde je eigenlijk een pb sturen maar dat mocht ik nog niet als nieuw lid zijnde ;)
Klopt die ster moet eruit. Het klemt hetzelfde als het ouderwetse systeem. In die pen zit een lange bout, in de kop van die bout zit een zeskant voor een inbus met daarin de schroefdraad voor de bout van het deksel om de headset mee te kunnen stellen.

Dat afhalen gaat niet meer lukken. Ik kom nu tot de ontdekking dat de deksel ontbreekt.
Er blijkt ook hier nog steeds veel verwarring over het verschil tussen een traditioneel balhoofdstel en een ahead systeem. Zie http://www.m-gineering.nl/techdex.htm onder het kopje balhoofdstel. De simpelste manier om het verschil te zien is dat tradtioneel de stuurpen met wig in de binnenhalfdhoofdbuis gaat, terwijl bij ahead de binnenbalhoofdbuis boven het lager uitsteekt en je er daar dan aan de buitenkant een pen omheen bevestigt. Omdat je met die pen (en de inbusbout bovenop) ook het lager vastzet kun je het stuur niet zomaar hoger zetten. Een traditioneel balhoofd zet je vast met een moer die past op een schroefdraad op de binnenbalhoofdbuis. Het is dus niet zo dat die binnenbalhoofdbuis met een schroefdraad op de vork gemonteerd zit. Die bevestiging is gelast of gesoldeerd.
Wim