Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Solo tocht: fiets en tassen achterlaten? - Forum Wereldfietser

Solo tocht: fiets en tassen achterlaten?

Dag wereldfietsers,

Ik hoop om komende lente een trektocht te gaan maken per fiets maar had graag een willen horen hoe jullie het volgende aanpakken.
Als je in een supermarkt eten wil gaan halen, laten jullie dan gewoon je fiets met tassen buiten staan? (Veilig qua diefstal?)

Of als je eens een rondje wil gaan wandelen, of een kerk van de binnenkant wil gaan zien?
Hoe pakken jullie dit aan om zo veilig mogelijk je spullen te kunnen achterlaten?

Groetjes,

Seppe
Stuurtas met waardevolle spullen gaat mee.
Flutslotje gaat om de fiets tegen flutdieven.
In steden die ik niet vertrouw: niet.
{deze ervaringen uit het verleden geven geen garanties op de toekomst.}
Leon
Ik reis altijd alleen. Stuurtas met fototoestel gaat altijd mee naar binnen. Mijn fiets met de overige tassen blijft gewoon buiten staan. Fiets wel op slot en zo mogelijk ergens aan vast. Tassen niet op slot. Er is nog nooit iets uit gestolen.
Landen waar ik gefietst heb: Nederland, Belgie, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Polen, Roemenie, Hongarije, Slowakije, Oostenrijk, Griekenland, Australie, USA, Canada, Noorwegen, Filipijnen, Zuid Afrika.

Gerd
Wij laten de bagage gewoon op de fietsen zitten, de tas met de waardevolle spullen gaat uiteraard wel met ons mee. De fietsen gaan gewoon op slot en we hebben er een heel irritant alarm op zitten wat we in dit soort gevallen inschakelen. Dat levert voor de dief in elk geval een flink schrikeffect op wanneer hij of zij de fietsen beweegt begint het heel hard te loeien.

Ik moet er wel bij zeggen dat wij in een drukke stad niet zomaar de fietsen achterlaten om lopend de stad te gaan verkennen.

In een leuk dorpje willen wij nog wel eens een kerk binnenwandelen, maar bij de Dom in Keulen of iets dergelijks laten we de fietsen niet onbeheerd en volgepakt met bagage buiten staan. Dus dan gaan we of 1 voor 1 naar binnen of we zoeken eerst een slaapplek en gaan daarna lopend de stad verkennen.
Er is een groot verschil tussen de stad en het platteland. Meestal is er bij iets interessants om nader te bekijken wel een terrasje, kiosk, eet- of drinkstalletjes. Ga daar eerst wat eten of drinken en vraag daarna de mensen of ze je fiets in de gaten willen houden.
Seppe schreef:Als je in een supermarkt eten wil gaan halen, laten jullie dan gewoon je fiets met tassen buiten staan? (Veilig qua diefstal?)

Of als je eens een rondje wil gaan wandelen, of een kerk van de binnenkant wil gaan zien?
Hoe pakken jullie dit aan om zo veilig mogelijk je spullen te kunnen achterlaten?
Ik laat mijn fiets met de tassen en bagagerollen buiten staan en haal de stuurtas er af. De fiets kan ik gelukkig wel op slot zetten en op de tassen zit een heel dun staalkabeltje van Ortlieb die de snelle jat kan voorkomen. Als het even kan parkeer ik mijn fiets voor het raam of zo.

Ga ik iets bezichtigen dan kijk ik de dame van het loket heel lief aan, of als het een man is kijk ik hem vriendelijk aan en vraag ik meestal of zij een suggestie hebben om mijn mooie fiets te parkeren. Verrassend genoeg vind ik dan altijd een oplossing die mij gerust stelt. Ben zelfs een keer meegegaan op een catamarantocht op voorwaarde dat mijn fiets met bepakking op de catamaran meekon. De kapitein heeft mij nog geholpen met het tillen van de bagage.

Gebruik verder je gevoel met betrekking tot het risico op bepaalde plekken. Inderdaad veel verschil tussen platteland en stad zoals Bert al schreef.
Bob ten Have schreef:
Seppe schreef: Gebruik verder je gevoel met betrekking tot het risico op bepaalde plekken.
Inderdaad erg belangrijk. Ik ben niet wild op het laten staan van mijn bepakte fiets om iets te gaan bezichtigen, maar toen ik afgelopen zomer bij een klooster in Noord-Roemenië op een muurtje wat had zitten eten, vond ik dat het wel kon (is ook goed gegaan). Zoals gezegd, wel belangrijke items meenemen natuurlijk (plastic tasje met paspoort, geld, tickets, etc.) en fiets op slot. Ik heb mijn tassen niet met een staalkabeltje o.i.d. aan de fiets vast.
Leon schreef:{deze ervaringen uit het verleden geven geen garanties op de toekomst.}
Eén van mijn ervaringen uit het verleden brengt wat wijsheid voor de toekomst:
Normaal durf ik ook wel de fiets met tassen buiten te laten staan met een flutslotje. De stuurtas met belangrijke papieren en waardevolle spullen gaat dan mee naar binnen.
Maar in een Portugees dorpje is zo eens mijn fiets geript van gereedschap en metalen: zadeltasje leeggehaald, fietspomp en aluminium drinkbussen meegenomen, koplamp weg. Er was ook zichtbare schade aan het slot, waarschijnlijk hebben ze dat nog open proberen te knippen met de schaar van mijn multitool. Flutslotje bleek niet zo heel flut te zijn. En de tassen waren blijkbaar niet interessant.

Goed, erg veel schade heb ik er niet aan gehad, maar toch lastig. De volgende plek om deze spullen weer in te slaan was zeker twee dagen fietsen.
Zoals de meesten hier: Altijd, Altijd papieren op je lichaam hebben.

Fiets laat ik gewoon staan, wel op slot met een gewoon axxa 'achterwiel'slot.

s Nachts met de ketting ook aan een boom of zo.

Wel een goed idé om de fiets pal voor een paar drukke terassen neer te zetten.
Niet op een 'rustig plekje' dus.

Eventuele dieven gaan er dan waarscijnlijk vanuit dat de eigenaar, U dus, op het genoemde terasje zit en de fiets gewoon in de gaten houdt.

Ik heb ook weinig zin me hier erg veel zorgen over te maken, als er ooit eens iets gestolen wordt van de fiets, is dat gewoon vervangbaar.
Tja, weinig zorgen maken is wel heel gemakkelijk gezegd hé. Je zal daar maar staan met je fiets en bagage gestolen ...

ok materiaal is vervangbaar maar maak maar eens de optelsom wat een volledige uitrusting kost
Wij nemen ook steeds ons stuurtasje (met geld en papieren ed) mee als we iets bezichtigen of inkopen doen. Vervolgens leggen we onze tandemachterwiel vast met onze abus granite aan het kader (veel succes voor de dieven die onze tandem + bagage =+/- 50-60kg zouden inladen in een busje om thuis het slot open te breken :D ). En dieven die toch onze fietstassen zouden stelen, tja veel meer dan vooral niet meer zo fris ruikende kledij en slaapgerief zit er niet in :wink: (hoewel het natuurlijk je gerief is).
's Nachts zetten we al onze tassen in de (voor)tent en proberen we de tandem nog extra vast te hangen aan de buitenwereld met een lang kabelslot.
Je buikgevoel gebruiken kan nooit geen kwaad. Laat je bagage niet alleen achter, als je er geen goed gevoel bij hebt! Wij lossen dit dan op door 1 voor 1 binnen te gaan. Als je alleen bent, is dit technisch gezien wel niet zo eenvoudig :wink: . Gebruik maken van de hulpvaardigheid van goede medemens kan dan een oplossing zijn (zoals bijvoorbeeld Bert en Bob al aangaven).

Gregory
nvt
Ik heb al 42 jaar solo gefietst in veel landen, ook buiten Europa en in het Midden-Oosten. Alleen de stuurtas met kostbaarheden ging mee, de fiets met overige bagage zoveel mogelijk verstoppen. In de supermarkt zo snel mogelijk rondkijken wat je nodig hebt en dan het pand direkt verlaten. Nog nooit iets gestolen! Gelukkig heeft Engeland nog van die gezellige kleine winkeltjes waar je je fiets buiten in het zicht kon parkeren. Daar kocht ik broodjes, melk en lekkere Cadbury repen. Foto 28 mei 2011. Dat is al heel wat anders dan zo'n mega supermarkt in Frankrijk (foto 24 aug. 2002), waar ik mijn fiets ook heb geparkeerd, zie onderste foto.

Afbeelding

Afbeelding
Iedereen bedankt voor de vele antwoorden! Deze hebben me werkelijk geholpen bij de voorbereiding van mijn fietsreis :)
Waardevolle spullen gaan altijd mee. En fiets altijd op slot, waar mogelijk ergens aan vast. Maar de rest laat ik gewoon op de fiets. Afgelopen zomer vaak geprobeerd om vroeg een camping plaats te vinden en dan laat ik de bagage in mijn tent, en neem alleen stuurtas mee voor stad/kerk bezichtiging. (hoor ook horror verhalen over leeg gestolen tenten... maar als we zo gaan denken kan je jezelf beter thuis opsluiten achter de geraniums)
Moet wel toegeven dat ik misschien teveel op de goede wil van mensen vertrouw maar tot nu toe tijdens vakanties nog nooit iets kwijtgeraakt/ gestolen Ook niet in de grote steden in europa. Dat is thuis in de stad wel anders. Ben na een avondje in de bar of bioscoop altijd weer benieuwd of mijn "kroegfiets" er nog staat.
Dat het ook goed fout kan gaan, laat het verhaal hieronder zien, dat ik een maand geleden van een fietser ontving. Hij raakte zijn fiets kwijt in Portsmouth, naar eigen zeggen een gevolg van het handelen tegen zijn principes in: 'Ik wilde in Portsmouth het Mary Rose museum bezoeken.
Bij het museum kon ik mijn fiets niet bewaakt stallen. Maar, vlakbij was een café waar ik de bagage kon achterlaten. Voor de fiets was daar echter geen plaats. Die zou ik ‘’veilig’’ maar niet bewaakt binnen in het station Portsmouth Harbour kunnen stallen. Dat was tegenover het café. Zo gezegd, zo gedaan. Al had ik er eerlijk gezegd niet echt een goed gevoel bij. Ik laat mijn fiets nooit zo lang onbewaakt ergens staan.
De fiets had ik met een kabelslot vastgezet aan een nietje. Er stonden daar meer fietsen.
Helaas was bij terugkomst de fiets foetsie. Blijkbaar het niet al te dikke staaldraad kabelslot of het slot zelf geforceerd.

Kortom, duur leergeld betaald. Nou ja, van de reisverzekering krijg ik nog wat.
De diefstal gemeld bij de spoorwegpolitie. Er zijn camerabeelden. Die zouden nog worden bekeken. Daar heb ik echter niets meer van gehoord. Binnenkort mail ik de contactpersoon daar nog over. Ze gaven me echter weinig hoop dat de fiets nog terug zou komen.
In ieder geval ook Rohloff ingeseind en hen het serienummer van de naaf gemaild. Ze houden het in de gaten.
Geen idee of het vaker voorkomt bij dit station.
'

Zelf durf ik mijn bepakte fiets meestal wel voor een winkel te laten staan. Wel vastgezet met twee zware sloten, bij voorkeur ook nog vast aan een paal. De stuurtas neem ik altijd mee, maar de andere tassen niet. Ik hoop dan maar dat mijn fiets met bepakking wat minder duur lijkt dan hij is, en dat een fiets die uit Kiel Windeweer komt in het buitenland minder gewild is dan eentje uit Heerenveen, Nieuw Vennep of Wachtberg. Toch heb ik ook wel eens voor een winkel gestaan waar ik het niet aandurfde om mijn fiets achter te laten. Ik citeer uit dit topic: 'Het is zondagochtend. In een buitenwijk van Saint-Quentin vind ik een supermarkt die open is. Ik sta op het punt de winkel in te gaan, maar dan stopt een bestelwagen pal naast de plek waar ik mijn fiets met twee sloten heb vastgezet. Er stappen enkele sjofele mannen uit. Vermoedelijk mensen uit de buurt die hier boodschappen komen doen, maar mijn onderbuikgevoel zegt dat het criminelen uit Oost-Europa zijn, die dat busje met gestolen fietsen gaan vullen. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, maar het voelt niet goed om hier mijn bepakte fiets te laten staan. Met een slijptol zouden ze deze razendsnel loskrijgen en in het busje kunnen laden zonder dat het opvalt. Dus fiets ik naar de binnenstad, waar ik een buurtsuper vind zonder groot parkeerterrein, in een straat waar veel mensen lopen. Ik zet mijn fiets er pal naast de ingang, zodat hij vanuit de winkel te zien is.'
Ik probeer zo veel mogelijk mijn fiets in de supermarkt te stallen, bij de kassa's. Wel op slot maar ik hoop dat de locatie dan ook preventief werkt. Wel zo snel mogelijk boodschappen doen.
Hallo,
Ik plaats mijn fiets bij een supermarkt goed in het zicht van veel mensen en doe net alsof het heeeeel gewoon is om je volbepakte fiets te parkeren om even boodschappen te doen. Werkt in Italie, Frankrijk, Australie en Nieuw-Zeeland prima!
Groet, Petra.
Ik heb de afgelopen weken de fiets regelmatig voor zo een gigantische franse supermarkt neergezet. Daar zijn altijd wel palen of bankjes pal voor de ingang of pal naast de winkelwagentjes. Meestal liggen de fietsenrekken mij te afgelegen. Hoe opvallender, hoe beter. Ik zet hem vast met een lang BBB draadslot (die ook als waslijnverlenger werkt). Ik heb alleen klikpedalen, dus dat is ook nog wat gedoe. Ik hoorde ook nog de tip om hem in de lichtste of zwaarste versnelling achter te laten.

Mijn handvatten van de achtertassen zitten onder het tentje en het zonnepaneeltje zit weer geknoopt aan de tentzak. Je kan ook het gespje over je handvatten doen, waardoor je ze al weer net ff wat moeilijker afpakt. Maak het ze dus niet te makkelijk, maar jezelf ook niet te moeilijk. En gewoon vaak vragen op iemand op een terras of een winkelier hem even in de gaten wil houden.
In Parijs heb ik m'n fiets wel eens binnen in een postkantoor geparkeerd, er was een grote hal. Het stond achter Gare du Nord.
In Siena (Italië) fietste ik eenvoudig door de deur van ‘Palazzo Publiccio’ zó naar binnen en ik bevond me dan op de oude binnenplaats. Daar deed ik mijn Giant op slot, dan de 505 treden van de 'campanile' beklimmen voor het prachtige uitzicht. Overigens zonder bagage, die lag in de jeugdherberg.
Tijdens een bezoek aan de kathedraal van Tours (Frankrijk) mocht mijn fiets binnen in de kerk staan.
Bij de kabelbaan naar de Citadel van Dinant (Belgique) kon mijn fiets in de machinekamer staan.
En ik kan nog wel meer opnoemen....