Heerenveen, 12 december 2011 - Accell Group N.V. maakt bekend dat overeenstemming is bereikt over de overname van alle aandelen in Van Nicholas, een high-end niche speler in titanium fietsen en frames. Het bedrijf, gevestigd in Numansdorp, zal onder de hoede van Accell Group’s dochteronderneming Koga komen. Koga zal haar kennis en logistieke expertise inzetten om de internationale groeipotentie van Van Nicholas voluit te benutten. De titanium fietsen en frames van Van Nicholas behouden hun eigen merknaam en identiteit. De overname wordt gefinancierd uit eigen middelen en zal direct bijdragen aan de winst per aandeel van Accell Group.
René Takens, CEO van Accell Group: ,,Van Nicholas bevindt zich in een fase waarin Koga ook verkeert: Groei in een aantrekkelijk high-end marktsegment. Koga zal invulling en sturing geven aan de uitrol van de internationale strategie van Van Nicholas. Bovendien halen we met deze overname waardevolle kennis in huis die we gericht kunnen inzetten in de r&d van de hele groep. Van Nicholas is een echte high-end niche speler die in korte tijd is gegroeid naar een omzet van enkele miljoenen euro’s met een zeer gezonde marge. Het bedrijf past uitstekend binnen onze portfolio en strategie.’’
Wouter Jager, Algemeen Directeur Koga: ,,Titanium is een van de mooiste materialen voor een hoogwaardig frame, maar het vraagt om specialistische kennis. Dat is exact wat Van Nicholas in huis heeft. Het merk heeft zich in korte tijd als een van de belangrijkste spelers in dit topsegment gemanifesteerd. De samenwerking tussen Koga en Van Nicholas biedt mooie synergievoordelen die internationale groei versneld mogelijk maken omdat onze doelgroep in het topsegment nu ook voor titanium kan kiezen in plaats van aluminium of carbon.’’
Jan-Willem Sintnicolaas, oprichter en eigenaar van Van Nicholas: ,,Ik ben erg blij met deze overname, ook omdat ik me weer volledig kan toeleggen op datgene waar ik echt goed in ben: Mooie titanium frames en fietsen ontwikkelen. De afgelopen jaren zijn we hard gegroeid en was ik veel tijd kwijt aan managementtaken. Met de overname is ook een langdurige binding van mij aan het merk verzekerd. Accell Group toont al jaren aan voorop te lopen in logistiek en merk- en marktontwikkeling van hoogwaardige fietsen. Met Koga is sprake van een perfecte fit.’’
Van Nicholas (http://www.vannicholas.com) is gespecialiseerd in de ontwikkeling, design en assemblage van uitsluitend titanium fietsen in de uitvoering van mountain bikes, racefietsen en tourfietsen. Na in 1999 gestart te zijn met titanium frames, werd in 2006 het merk en de onderneming Van Nicholas opgericht. Sindsdien is elke Van Nicholas-fiets handgemaakt in de werkplaats in Numansdorp. Het bijzondere aan titanium als materiaal waarmee wordt gewerkt, is dat titanium 30% sterker is dan staal, veel lichter en in tegenstelling tot aluminium en staal niet kan corroderen. In vergelijking met carbon is titanium ook veel ‘flexibeler’ waarmee er minder kans is op breuken.
/ / / / / / /
Profiel Accell Group
Accell Group richt zich internationaal op de midden- en hogere segmenten van de markt voor fietsen, fietsonderdelen & accessoires en fitnessapparatuur. De groep is in Europa marktleider op de fietsenmarkt. Kwaliteit, innovatie en herkenbare toegevoegde waarde zijn sleutelbegrippen in de marktbenadering. Naar de consument wordt dit vertaald met een breed en sterk merkenportfolio, een samenstelling van internationale topmerken en nationaal bekende merken, veelal met een lange traditie. Accell Group opereert dicht op de markt: de verkoop vindt, mede in verband met de hoge toegevoegde waarde en de vele innovaties, voornamelijk plaats via gespecialiseerde vakhandel.
De bekendste merken van Accell Group zijn Batavus, Koga, Sparta, Winora, Hai Bike, Ghost, Lapierre, Atala, Redline, Tunturi en XLC. Accell Group heeft productievestigingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Hongarije en Turkije. De aandelen Accell Group worden verhandeld op de officiële markt van NYSE Euronext te Amsterdam en zijn opgenomen in de Amsterdam Small Cap Index (AScX).
De omzet bedroeg in 2010 € 577,2 miljoen (2009: € 572,6 miljoen) en de nettowinst € 36,4 miljoen (2009: € 32,7 miljoen). De omzet is als volgt verdeeld over de kernmarkten: Nederland (39% van de omzet), Duitsland (25%) en Frankrijk (9%). Andere Europese landen, waaronder België, Denemarken, Finland, Oostenrijk, Spanje en de UK nemen 19% voor hun rekening. De overige 8% van de omzet komt uit landen buiten Europa, waaronder de Verenigde Staten en Canada.
Bron: http://www.accell-group.com/nl/nieuwsbe ... id=1317103
René Takens, CEO van Accell Group: ,,Van Nicholas bevindt zich in een fase waarin Koga ook verkeert: Groei in een aantrekkelijk high-end marktsegment. Koga zal invulling en sturing geven aan de uitrol van de internationale strategie van Van Nicholas. Bovendien halen we met deze overname waardevolle kennis in huis die we gericht kunnen inzetten in de r&d van de hele groep. Van Nicholas is een echte high-end niche speler die in korte tijd is gegroeid naar een omzet van enkele miljoenen euro’s met een zeer gezonde marge. Het bedrijf past uitstekend binnen onze portfolio en strategie.’’
Wouter Jager, Algemeen Directeur Koga: ,,Titanium is een van de mooiste materialen voor een hoogwaardig frame, maar het vraagt om specialistische kennis. Dat is exact wat Van Nicholas in huis heeft. Het merk heeft zich in korte tijd als een van de belangrijkste spelers in dit topsegment gemanifesteerd. De samenwerking tussen Koga en Van Nicholas biedt mooie synergievoordelen die internationale groei versneld mogelijk maken omdat onze doelgroep in het topsegment nu ook voor titanium kan kiezen in plaats van aluminium of carbon.’’
Jan-Willem Sintnicolaas, oprichter en eigenaar van Van Nicholas: ,,Ik ben erg blij met deze overname, ook omdat ik me weer volledig kan toeleggen op datgene waar ik echt goed in ben: Mooie titanium frames en fietsen ontwikkelen. De afgelopen jaren zijn we hard gegroeid en was ik veel tijd kwijt aan managementtaken. Met de overname is ook een langdurige binding van mij aan het merk verzekerd. Accell Group toont al jaren aan voorop te lopen in logistiek en merk- en marktontwikkeling van hoogwaardige fietsen. Met Koga is sprake van een perfecte fit.’’
Van Nicholas (http://www.vannicholas.com) is gespecialiseerd in de ontwikkeling, design en assemblage van uitsluitend titanium fietsen in de uitvoering van mountain bikes, racefietsen en tourfietsen. Na in 1999 gestart te zijn met titanium frames, werd in 2006 het merk en de onderneming Van Nicholas opgericht. Sindsdien is elke Van Nicholas-fiets handgemaakt in de werkplaats in Numansdorp. Het bijzondere aan titanium als materiaal waarmee wordt gewerkt, is dat titanium 30% sterker is dan staal, veel lichter en in tegenstelling tot aluminium en staal niet kan corroderen. In vergelijking met carbon is titanium ook veel ‘flexibeler’ waarmee er minder kans is op breuken.
/ / / / / / /
Profiel Accell Group
Accell Group richt zich internationaal op de midden- en hogere segmenten van de markt voor fietsen, fietsonderdelen & accessoires en fitnessapparatuur. De groep is in Europa marktleider op de fietsenmarkt. Kwaliteit, innovatie en herkenbare toegevoegde waarde zijn sleutelbegrippen in de marktbenadering. Naar de consument wordt dit vertaald met een breed en sterk merkenportfolio, een samenstelling van internationale topmerken en nationaal bekende merken, veelal met een lange traditie. Accell Group opereert dicht op de markt: de verkoop vindt, mede in verband met de hoge toegevoegde waarde en de vele innovaties, voornamelijk plaats via gespecialiseerde vakhandel.
De bekendste merken van Accell Group zijn Batavus, Koga, Sparta, Winora, Hai Bike, Ghost, Lapierre, Atala, Redline, Tunturi en XLC. Accell Group heeft productievestigingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Hongarije en Turkije. De aandelen Accell Group worden verhandeld op de officiële markt van NYSE Euronext te Amsterdam en zijn opgenomen in de Amsterdam Small Cap Index (AScX).
De omzet bedroeg in 2010 € 577,2 miljoen (2009: € 572,6 miljoen) en de nettowinst € 36,4 miljoen (2009: € 32,7 miljoen). De omzet is als volgt verdeeld over de kernmarkten: Nederland (39% van de omzet), Duitsland (25%) en Frankrijk (9%). Andere Europese landen, waaronder België, Denemarken, Finland, Oostenrijk, Spanje en de UK nemen 19% voor hun rekening. De overige 8% van de omzet komt uit landen buiten Europa, waaronder de Verenigde Staten en Canada.
Bron: http://www.accell-group.com/nl/nieuwsbe ... id=1317103