door
Gerco » za 10 dec, 2011 09:59
Vorig jaar een fietsframe opgebouwd en daarvoor een Rohloff aangeschaft..
Ik heb hier echt geen kosten/baten analyse op los gelaten..
- Vond het een mooi stukje techniek
- Het beperkte onderhoud sprak me aan
Ik had de financiele middelen en was bereid de prijs ervoor te betalen..
Nu tijdens het gebruik van een aantal vakanties wordt dat alleen maar bevestigd. Veel routes over zandpaden gereden. De laatste vakantie, door de vele regen, vooral modderpaden. Geen werk met reinigen. Af en toe een doekje over de ketting, voor het ergste vuil en een drupje olie op de ketting. Erg makkelijk!!
Voorheen had ik veel meer werk om in dergelijke omstandigheden het derailleursysteem lekker soepel schakelend te houden..
Het bij stilstand kunnen schakelen is ook erg makkelijk... Vind het altijd weer even wennen als ik weer terug op mijn derailleurfietsen stap. Het door velen genoemde lawaai vind ik persoonlijk erg meevallen...
Voor mijn MTB gebruik ik echter gewoon een derailleur.. Werkt ook prima. Maar ik heb wel het gemak van een waterslang en borstels thuis, om het allemaal weer schoon te maken. Op vakantie moet ik dat ontberen en dan is de Rohloff ideaal..
Ook moeten er diverse zaken wat regelmatiger vervangen worden als je constant in modderige omstandigheden fietst..
De Rohloff was origineel ook voor dergelijke omstandigheden ontwikkelt en dan zul je dus ook de meeste voordelen ondervinden. Zowel in gemak, door het beperkte onderhoud. Als wel door de relatief wat lagere kosten omdat er wat minder delen snel verslijten door de zware omstandigheden van zand en modder.
Het zal dus erg van de gebruiksomstandigheden afhangen of je veel voordeel haalt uit de aanschaf van een Rohloff.
Rijdt je voornamelijk op verharde wegen en zorg je dat het derailleursysteem redelijk schoon blijft, nee, dan zal een Rohloff niet veel voordeel opleveren..
Er zijn plus en minpunten voor beiden.. Overweeg ze en neem dan een beslissing..
Als je zelf plezier hebt van je materiaal en achter je aanschaf staat, dan heb je het goed gedaan. Ieder zijn keuze..