Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorse spoorwegen (NSB) - Forum Wereldfietser

Noorse spoorwegen (NSB)

Spoorwegmaatschappij: Noorse spoorwegen NSB
Traject: Bodø-Trondheim-Oslo
Jaar: 2001
Vervoerstarief fiets: ca € 13 per fiets; ticket €130 (enkele reis) (10% van de ticketprijs)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Fiets ging mee in bagagewagon. Tassen eraf en fiets (uiteraard) op slot.
Fiets tevoren aangemeld?: nee, gewoon ticket plus fietskaartje gekocht op het station van Bodø.
Ervaringen: Prima. Ruim bemeten slaapstoelen in een vrij lege coupé. De fiets kan probleemloos mee in de bagagewagon. Het eerste deel van de treinreis voert langs een fraai onherbergzaam traject over de Saltfjellet parallel aan de E6. De volgende ochtend in Trondheim een overstap op de trein naar Oslo. Geen problemen met het vervoer van de ligfiets, die weer in de bagagewagon mee kan (zelf laden en lossen). Aankomst rond 15u in Oslo. Zie verder de website van NSB voor meer info over het vervoer van fietsen in de trein.
Spoorwegmaatschappij: Noorse spoorwegen NSB
Traject: Mo i Rana-Trondheim-Oslo (overstappen in Trondheim)
Datum: 10 augustus 2011
Vervoerstarief fiets: NOK 175 voor tandem (prijs van 1 fiets); NOK 1780 voor 2 personen
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Op de trein van Mo i Rana naar Trondheim werd de tandem in de bagagewagon gezet. Tassen moesten we bij ons houden, maar de conducteur was wel zo vriendelijk om onze topzak met tent erin (groot onhandig ding) mee in de bagagawagon te nemen.
Op de slaaptrein van Trondheim naar Oslo moest de tandem in het normale fietsenhok met haken om gewone fietsen op te hangen ... Gelukkig deed de conducteur niet zo moeilijk en na samen wat te puzzelen en mbv enkele fietsrekkers kon de tandem gewoon in de wagon blijven staan.
Fiets tevoren aangemeld?: Tickets voor ons zelf uit het automaat gehaald in Mo i Rana. Voor de tandem hebben we een ticketje gekocht aan de balie (de bediende zei dat dit moest omdat hij een plaats moest reserveren voor onze tandem). Maar een echte "boeking" is niet nodig, want het kopen van onze tickets en het ticket voor de tandem hebben we gedaan een uurtje voor de trein arriveerde.
Ervaringen: Trein vertrok om 15u30 in Mo i Rana en komt aan om 22u10 in Trondheim. Vandaar de nachttrein om 23u05 naar Oslo waar je aankomt om 6u45.
Zoals ik al eerder zei is reserveren niet nodig, op tijd naar het station gaan is voldoende. Reserveren kan financieel wel interessant zijn. Dezelfde reis was een week later namelijk NOK 1000 goedkoper (maar een week langer in Mo i Rana zou ons veel meer gekost hebben ! :) )
Voor de fietsers die ooit met een tandem hetzelfde spoortraject afleggen: zet een beetje druk op de stationsbedienden als ze niet zeker weten of een tandem meekan. Na een tijdje zal hij de telefoon wel nemen, rondbellen en tot het besluit komen dat dit perfect mogelijk is :wink:
Gregory schreef:Spoorwegmaatschappij: Noorse spoorwegen NSB
Reserveren kan financieel wel interessant zijn. Dezelfde reis was een week later namelijk NOK 1000 goedkoper (maar een week langer in Mo i Rana zou ons veel meer gekost hebben ! :) )
Indien je je vakantie langer van te voren plant kan je vrijwel altijd 3 maanden van te voren reserveren en een "miniprix" ticket bemachtigen.
Dit jaar(juni) Oslo - Bodo (lofoten) - Oslo met 2 personen voor 4x 199 NKr., is 4x 26 euro is 104 euro, met dekentje en ogenmasker en oordopjes want deels nachttrein (de zon ging helemaal niet onder) ritje van 28 uur.
Dit was zonder fietsen, maar wel een hele mooie prijs voor een hele mooie treinreis.
Aan de service van de Noorse spoorwegen valt niets af te dingen.
Inderdaad, die minipris zijn een stuk goedkoper. Zoals ik al zei, was het zelf mogelijk om een minipris tot een week op voorhand te krijgen.

Die dekentjes, oordopjes en ooglapjes was ik al vergeten, dat is pas service. Die fleecedekentjes zijn zelfs ideaal om naar de zonsondergang te kijken op het winderige dek van de boot Oslo-Kopenhagen. :)

En over de service van de Noorse spoorwegen valt er inderdaad niet te klagen. Voor de mensen die de zin "zet een beetje druk op de stationsbedienden als ze niet zeker weten of een tandem meekan" zouden interpreteren dat ze daar niet behulpzaam zijn, de volgende toelichting:
Het ging om een loketbediende in Mo i Rana (55+, waarmee ik de oudere en meer ervaren medefietsers onder ons zeker niet wil beledigen :wink: ). Hij wist dat de tandem meekon op de trein Mo i Rana-Trondheim, maar was het niet zeker voor het traject Trondheim-Oslo. Hij zei dan ook: "Ik weet het niet, dat zal je in Trondheim zien" Maar wij moesten dit zeker weten. We maakten hem dit dan ook duidelijk en toen nam hij de telefoon en voor we het wisten was er een plaatsje gereserveerd voor onze tandem voor de prijs van 1 fiets. :)
Verder werden we goed geholpen door de verschillende treinbegeleiders met in en uitladen van onze tandem, dus geen klagen over de service.

Nog iets dat mij ook opviel: de conducteur fluit niet altijd voor de trein vertrekt. Dit mocht een medepassagierster persoonlijk ondervinden. Spijtig genoeg was ze afgestapt om haar hond uit te laten, toen ze dit doorhad. :) Het was toen een bui-achtige dag, haar handtas, jas, GSM ed lag nog op haar stoel en het was de laatste trein van de dag ... Gelukkig ontfermde een medepassagier en de treinconducteur (goede service! :D ) zich over haar spullen.

Gregory