Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietstocht (ideeën gevraagd) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eerste fietstocht (ideeën gevraagd)

Wim schreef: Voor de rest vind ik dat het in het drukke Europa veel voordelen heeft om een uitgewerkte route te rijden.
Ik denk dat je zeker een mooiere route om te fietsen krijgt en ook minder om fietst. Hierdoor weet je ook wat je te wachten staat en vaak zij de routes heel mooi geplant, Ook kom je zeker meer mensen tegen wat heel leuk is! Echter... het is persoonlijk wat je leuk vind, het avontuur van totaal niet weten waar je komt of toch meer zekerheid (niet dat dat niet avontuurlijk is). Ik heb zeker geen spijt van mijn keuze, maar ik kan ook niet zeggen dat het me de reis makkelijker gemaakt heeft maar misschien des te leerzamer!
Hallo beste Tukker van bijna 17 jaar,

leuk dat je zin hebt in fietsen! Ik ben een Twentse van 54 jaar en begon ook ooit met tochten fietsen rond mijn 18e. Eerst rondjes familie in Twente, daarna rondje Ijsselmeer, of op en neer naar Terschelling. Dan in weekenden op en neer naar vriend in Groningen, daarna vanuit Alkmaar waar ik woonde naar Twente. Nu woon ik in Limburg en ging in het begin vaker van Venlo naar Keulen, waar vriend toen woonde. Daarna tochtjes langs de Rijn, de Ahr en de Moezel. Allemaal op mijn Gazelle omafiets.
Toen mijn zus ging trouwen met een Oostenrijker ben ik op de fiets naar haar bruiloft gegaan. Gespaard voor een Koga Myata. Ook vanuit Praag ooit terug gefietst. Duitsland ga je mooi vinden vanaf de fiets.
Je kunt veel aanleidingen vinden om mooie tochten op de fiets te maken.
Overal waar je nog niet was is het interessant.
Dit jaar ga ik vanaf 1 april 3 maanden fietsen. Retourtje zuidwestpunt Portugal. In juli ben ik terug. Zoek je een slaapplaats langs de Maas in Noord-Limburg op weg naar het zuiden, dan ben je van harte welkom voor een gratis overnachting in de tuin of op zolder. Op jouw verzoek kan ik je mijn e-mailadres geven.
Denk voor overnachten ook aan Dachgeber, couchsurfing, Vrienden op de Fiets.
Veel plezier en bedenk: wie dut mij wat, wie dut mij wat . . . .Ineke Overbeek
Luxemburg is leuk, heel mooi land om te fietsen, goede wegen over het algemeen, aardige mensen. Ik ben vorige zomer (eind aug) in een kleine week van Maastricht naar Luxemburg gefietst, gewoon de trein naar Maastricht, daar bij de VVV een kaart van Belgie(Ardennen) en een aparte kaart van Luxemburg kaart gekocht, en gaan maar!
1ste dag geslapen in Theux(vlak bij Spa), tweede dag door geknald naar Troisvierges via Francorchaps (Tussen Spa en Francorchamps (langs een vliegveld) vond ik het behoorlijk klimmen, ik kreeg zelfs een aanmoediging toegeschreeuwd door een oude Belg vanuit zijn raam, en ik werd ingehaald door een heleboel racefietsers...niet de beste heloling voor een volgeladen vakantiefiets!!!!), Stavelot, Gouvy en dan de grens over bij Hautbellain. Mooie camping in Troisvierges, ruime plek op het trekkersveldje naast een riviertje, kreeg een half uur douchetijd ipv de normale 5 minuten op m'n token, omdat ik op de fiets was, en zelfs een kerskaart van gekregen, absolute aanrader!
Daarna wat rustiger aan gedaan in Luxemburg, in Esch sur Sure geslapen, daarna in Mersch(geloof ik), en vandaar uit naar Luxemburg stad met de trein gegaan, en via Luik naar Maastricht weer naar Hilversum. Eigenlijk een dag of twee eerder dan gepland, maar m'n knie was wat overbelast geraakt helaas...
Pas op, volgens de kaart lag er een camping in Walferdingen, of Bofferdange (geloof ik) vlak voor Luxemburg(de laatste camping voor je echt bij de stad komt in elk geval), maar die is bovenaan een flink steile heuvel(en een lange klim), en is in feite alleen voor stacaravans, behoorlijk verwaarloosd, geen kampwinkeltje of cafetaria, en er zijn geen winkels in de buurt, tenzij je weer de berg op en af gaat! Ik had er wel mogen staan waarschijnlijk, zei een caravangast, maar de beheerder was er op dat moment niet, en ik wilde wel 's avonds wat warm eten, dus ben omgekeerd, en een stuk terug gereden voor een mooie camping, met een goed restaurant. ik ben alleen even de naam kwijt....
Vanaf ongeveer Ettelbruck loopt er een fantastisch nieuw apart fietspad langs de spoorlijn, je moet even er naar zoeken, maar als je de spoorlijn blijft volgen, moet je het vinden. Vrijwel vlak, goed asfalt, veilig van het autoverkeer gescheiden. Ik ben niet Luxemburg stad ingefietsts, had vanaf Mersch de trein gepakt. Fietsen zijn trouwens gratis in Luxemburg in de trein. Tussen Luik en Maastricht rijdt een heel oud, vies treintje met een apart fietsencompartiment, en veel pasagiers lijken vooral op zoek te zijn naar een coffeshop, dus ik hield m'n bagage goed in het oog, verder best te doen.
captain_fabulous schreef: .
Leuk zo'n verhaal van nog iemand die naar Luxemburg is geweest! eerste deel (ik ben begonnen in tubbergen maar wel via maastricht) het zelfde, waarschijnlijk op de zelfde camping in theux gestaan ( wat een klim opeens als je al een hele dag heb gefietst en eigenlijk niet meer wil:P) en de 2e dag ook denk ik het zelfde, (bij spa de berg op, col du rosier?) langs watervallen van coo ofzo. alleen daarna ben ik een andere weg gegaan (zoals hierboven stond).
Verder niet zoveel te melden maar vond even leuk om te reageren!
Eelcofietst schreef:theux ... spa ... watervallen van coo
Een meer oostelijke route door de Hoge Venen is wel heel wat fraaier. Er zijn daar ook fietsknooppunten. Goede info daarover middels een kaartje is op internet niet echt te vinden, ze proberen het geheimzinnig te houden daar. Er zijn campings in Malmédy en in Kalterhergerberg, dat niet voorniets zo heet. Vóór de Hoge Venen heb je natuurlijk camping Hammerbrücke, die mag je zelf googelen :D
Leon
Leon schreef:
Eelcofietst schreef:theux ... spa ... watervallen van coo
Een meer oostelijke route door de Hoge Venen is wel heel wat fraaier. Er zijn daar ook fietsknooppunten. Goede info daarover middels een kaartje is op internet niet echt te vinden, ze proberen het geheimzinnig te houden daar.
Staan die knooppunten en daarmee de route niet in de OpenStreetMap en/of de OpenFietsMap? M.n. die laatste maakt het mogelijk om met behulp van Garmin Basecamp een route uit te zetten, ongeacht of je een GPS gebruikt of niet.
Voor de hoge venen staan de knooppunten in de open fiets kaart. Ze staan er slechts gedeeltelijk in. Misschien is iemand hier nog mee bezig om ze in te voeren en is op een nieuwere versie het alweer verder op de kaart gezet.

Bij Jalhay (ri. stuwdam) is er ook nog een leuke camping met Rochefort 8 in het café.
rbregt schreef:OpenStreetMap
Ik heb even gekeken: op detailniveau in de Hoge Venen klopt van deze kaart niet veel : onverharde en ook geasfalteerde fietsbare wegen en paden waar je je met veel moeite met lieslaarzen een weg kunt banen zijn identiek aangegeven en veel verbanden tussen de paden zijn onjuist ingetekend. Kortom: hier is iemand met veel fantasie aan het werk geweest.
Coclusie: leuk demoproject om te laten zien wat er mogelijk zou zijn als je goede data had.
Leon

ps er staan ook geen knooppunten op.
Eelcofietst schreef:
captain_fabulous schreef: .
waarschijnlijk op de zelfde camping in theux gestaan ( wat een klim opeens als je al een hele dag heb gefietst en eigenlijk niet meer wil:P)
Cool!
Het dorp door, en bij de rotonde rechtsaf en dan omhoog, Camping du S.I.Theux? Rue Tilot op na de rotonde? Ik kwam vanaf Pepinster het dorp in. Geen slechte camping, wel erg gericht op stacaravans, maar ik kreeg een ruim staplekje, dus dat was prima geregeld.
Vond dat de hele week wel opvallend, alle campings leken altijd op het hoogste punt te liggen van het dorp :|
en de 2e dag ook denk ik het zelfde, (bij spa de berg op, col du rosier?) langs watervallen van coo ofzo.
Ik nam de N62, Rue de la Sauveniere langs het vliegveld...maar dat was ook al aardig stijl. Toen ook TroisPoints,Grand Haleux, Vielsalm...vond het wel geinig langs Grand Haleux te rijden, heb daar vorig jaar als vrijwilliger gestaan bij de Luik Bastenaken Luik van le Champion bij de kerk, als verkeersregelaar. In het slechtste zomerweer dat je je kon bedenken, in juni!
Da's niet slecht! Misschien moet ik de volgende keer eens een portable tovenaar mee op reis nemen :wink:
Leon
Leon schreef:Da's niet slecht! Misschien moet ik de volgende keer eens een portable tovenaar mee op reis nemen :wink:
Leon
Kan je meteen die wegen daar beter in kaart brengen op osm (zou ook nu al kunnen zonder gps maar met de nodige kennis van de omgeving) ipv kritiek leveren. Dan kunnen we er allemaal van profiteren. Gewoon een account aanmaken op de 'bewerken' tab van http://www.openstreetmap.org en beginnen maar 8)
De tovenaar schreef:
Leon schreef:Da's niet slecht! Misschien moet ik de volgende keer eens een portable tovenaar mee op reis nemen :wink:
Leon
Kan je meteen die wegen daar beter in kaart brengen op osm (zou ook nu al kunnen zonder gps maar met de nodige kennis van de omgeving) ipv kritiek leveren. Dan kunnen we er allemaal van profiteren. Gewoon een account aanmaken op de 'bewerken' tab van http://www.openstreetmap.org en beginnen maar 8)
Het probleem op OSM is vooral dat er wegen op staan die er niet zijn. Kun je die ook verwijderen of degraderen in status? Of wordt dit dan snel weer teruggecorrigeerd net zoals dat gebeurt als je iets zinloos uit de fietswiki verwijderd?
Leon
Leon schreef:Het probleem op OSM is vooral dat er wegen op staan die er niet zijn. Kun je die ook verwijderen of degraderen in status? Of wordt dit dan snel weer teruggecorrigeerd net zoals dat gebeurt als je iets zinloos uit de fietswiki verwijderd?
Leon
Ja, dat kan zeker en dat wordt niet vaak teruggecorrigeerd, als je zeker weet dat die weg er niet ligt. Er kan natuurlijk wel een meningsverschil ontstaan over de kwaliteit van het wegdek, bijv. als je vind dat het wegdek erg slecht is en een ander dat niet vindt, of subtiele verschillen als 'path' 'footway' of 'track' maar dat zijn bijzaken. Je kan natuurlijk ook eerst overleggen met de vorige mapper waarom die dat zo heeft ingevoerd, maar dat hoeft niet. Kan best zijn dat die mbv luchtfotos de wegen heeft ingetekend als 'unclassified' en dan kan jij er verbeteringen in aanbrengen door er een voetpad, track (=onverharde weg) of fietspad van te maken als dat beter aan de werkelijkheid voldoet. Zie verder http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Map_Features voor een handleiding van wegtypes