Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opvolger Marathon XR band in 2012 (goed nieuws of slecht?) - Forum Wereldfietser

Opvolger Marathon XR band in 2012 (goed nieuws of slecht?)

Ik lees dat de Marathon XR wordt opgevolgd door een ander type:

http://www.schwalbe.de/gbl/en/produkte/ ... =Tour/City

De Schwalbe Mondial (profiel lijkt me minder), "dé nieuwe band voor wereldfietsen én e-bike ready" ... aparte combinatie......
Goed nieuws...
Sjeng Langslaper schreef:De Schwalbe Mondial (profiel lijkt me minder), "dé nieuwe band voor wereldfietsen én e-bike ready" ... aparte combinatie......
Ik was eigenlijk wel blij met dit nieuws. De Marathon Extreme (b)lijkt toch ook niet de degelijkheid van de Marathon XR te bezitten. Aangezien ik laaiend enthousiast ben over de Marathon XR, die helaas niet meer in productie is, ben ik hoopvol gestemd over de Mondial. De praktijk zal het natuurlijk moeten uitwijzen.
Ik begrijp er geen drol van waarom ze gestopt zijn met de productie van de XR. Ik heb achter een XR en die presteert uitstekend onder de belasting van mijn formidabele (over) gewicht. Gister een lekke band voor, wou de kans grijpen ook daar maar een XR op te leggen maar die hadden ze niet meer dus daar zit nu een Plus Tour op. Kijken wat die doet.

W.m.b. moeten ze geen vervanger zoeken maar gewoon die XR weer in productie nemen.

Zie het een beetje als de burgerking die hun Whopper uit het assortiment trekt.
Alpha Bootis schreef:Ik begrijp er geen drol van waarom ze gestopt zijn met de productie van de XR.
Dat is het "Peter Principle' van productontwikkeling: ieder product wordt net zo lang verbeterd tot het verprutst is
Voor de liefhebbers. Ik zie zojuist dat de XR nu in de aanbieding is bij Bike4Travel. Ik denk oude voorraad verkopen.

Normale 42-622 (van 34 voor 25)
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... 99b6399e61

Vouwband 42-622 (van 40 voor 30)
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... 3bacc49700

P.S.: ik heb geen aandelen
Ik begrijp dat de Extreme uit het assortiment gaat en dat hiervoor in de plaats de Mondial komt.
Voor de 26 " rijders, de maximale maat voor de Mondial is 55 / 559.
Dit betekent voor rijders met een Idworx Off Rohler dat zij geen 57 / 559 meer kunnen monteren.
Nu zal 2 mm niet veel uitmaken denk ik.
Overigens zou de Mondial wel iets zwaarder zijn dan de Extreme.
De praktijk zou moeten uitwijzen hoe de Mondial zich gaat gedragen.
Volgens Schwalbe zal dit zeker op XR nivo moeten liggen!
Frits
Frits schreef: Voor de 26 " rijders, de maximale maat voor de Mondial is 55 / 559.
Dit betekent voor rijders met een Idworx Off Rohler dat zij geen 57 / 559 meer kunnen monteren.
Ik heb een slot op mijn Idworx Off-Rohler zitten en ben daardoor helaas beperkt in de bandenbreedte tot zo'n 2 inch. Hoef ik gelukkig de afweging om toch maar een bredere te monteren en het slot er af te halen niet zelf te maken. :lol:
Zelf ben ik juist teleurgesteld dat de Extreme uit het programma is. Ik ben er erg tevreden mee voor ruwere tochten in Europa. Het is een veel snellere en lichtere band. Die extra levensduur heb ik nu weer net niet nodig. Zo is iedereen verschillend.
Wim
Ik ben er vooral verrassd, dat er geen goeden banden meer zijn breeder dan 47 mm. Ik heb nu XR in 50-622 op mijn fiets en ik zou geen ander banden willen. Bleekbaar vind Schwalbe er niets aan breede banden voor de wereldfietser.
Andreas schreef:Ik heb nu XR in 50-622 op mijn fiets en ik zou geen ander banden willen.
De XR is uit productie, dus ik wens je veel sterkte in de toekomst. :roll:
Ik weet niet waarom je voor een Marathon XR zou moeten kiezen (of de opvolger hiervan)
Ik fiets zelf nu al 10.000 km op een setje Supreme en onder alle denkbare omstandigheden.
Lekker soepele band, voldoende grip en weinig rolweerstand :D
Voor mij voorlopig geen andere band meer!

Jan
De XR of de nieuwe Mondial lijken me alleen relevant voor de hardcore wereldfietser die lange tochten maakt in soms dun bevolkte gebieden en met slecht wegdek. Supremes, Duremes en de Extremes hebben/hadden een beperktere levensduur, maar zijn/waren wel lichter en rolllen beter. Wie een lange tocht gaat maken kan soms ook een reserveband meer meenemen dan anders (dat maakt in totaal gewicht niet uit). Als je dan verschillende typen meeneemt kun je op een lange tocht het profiel nog aanpassen aan de omstandigheden.
Wim
Andreas schreef:Ik ben er vooral verrassd, dat er geen goeden banden meer zijn breeder dan 47 mm. Ik heb nu XR in 50-622 op mijn fiets en ik zou geen ander banden willen. Bleekbaar vind Schwalbe er niets aan breede banden voor de wereldfietser.
Ik gebruik zelf ballonbanden van Schwalbe. Heb nu 50mm maar je hebt ze ook in 60mm. Alleen een paar herftblaadjes en de val is zo gemaakt. Maar in de zomer een ideale band met ontzettend weinig rolweerstand en erg veel comfort (vering)

Nu ben ik verbaasd dat de opvolger van de XR gewoon meer draagkracht ondersteunt (dit is aanzienlijk verbeterd, was het vroeger niet 115kg nu 135kg). Het profiel lijkt minder grof, misschien toch maar eens proberen. De XR's had ik er na 1 dag al afgehaald, zoveel lawaai en ik had het gevoel dat ik niet vooruit kwam.
Leon schreef:
Andreas schreef:Ik heb nu XR in 50-622 op mijn fiets en ik zou geen ander banden willen.
De XR is uit productie, dus ik wens je veel sterkte in de toekomst. :roll:
Dat wist ik all, en toen ik hoorde dat de XR niet meer leverbaar was, heb ik nog in totaal drie XR 50-622 op eBay gekocht. Geen idee of dat slim was omdat banden over de tijd niet beter worden.
Maar als ik nu zie dat er geen "tour" banden meer zijn in 50 mm dan ben ik blij dat ik nog iets heb als reserve.
Mijn redenen om alltijd weer zoiets als een XR the kiezen: ik heb een stalen frame in 71 cm, ik zou zelf nooit lichter worden dan kleine 100 kg, ik wil bij het kiezen van een route niet beperkt zijn door de oppervlakte van de wegen en ik neem er best wat spullen mee. Op mijn tour rond Oostzee afgelopen jaar was mijn beladen fiets aan het einde van de reis 60 kg :-) Ik heb behoorlijk slechte wegen gefietst en geen lekke band gehad. Genoeg redenen om geen "lichter" band te probeeren.
Groeten - andreas
De Mondial wordt in ieder geval in 47-622 geleverd, breder dan de breedste 28" Extreme, als ik me goed herinner. Volgens de inch aanduiding 1,75 bij de 47-622 zal die 47 mm overigens niet breder zijn dan 44 mm, maar toch, gaat in ieder geval wel in de goede richting. Wel waardeloos dat de Mondial weer zwaarder moet zijn dan voorgangers.

Is er in het 29'er segment dan geen geschikte 1,9/2,0 inch band te vinden?
Bedenk wel dat dit allemaal nominale breedtes zijn. Ik heb net op mijn stadsfiets een Conti Wintercontact II gemonteerd die nominaal 37 mm is, maar op deze velgen slechts 31 mm. Op diezelfde velgen is een Panaracer Pasela TG van nominaal 32 mm nog net iets breder (maar wel lager). Een tijd lang waren banden in werkelijkheid heel veel smaller, maar de laatste tijd lijkt het verschil vaak weer iets kleiner. Dus het zou zo maa rkunne dat de nieuwe banden die nominaal smaller zijn in werkellijkheid net zo breed zijn als de oude. Je zou ze wat, toch?
Wim
Dat is inderdaad irritant; continental lijkt er een handje van te hebben; top touring 2000 banden van 37mm zijn in werkelijkheid ook flink smaller.
Tja, zonder heel rare velg/band combinaties meet ik:
Conti GP 4000s 622-23: 24mm in het echt
Conti TT 559-47: 43mm
Panaracer Pasela 622-35: 35mm
Kenda (atb-band, type even geen idee) 26x1,95"=559-50: 47mm

Sjors
Sjors schreef:Tja, zonder heel rare velg/band combinaties meet ik:
Conti GP 4000s 622-23: 24mm in het echt
Ik heb me laten vertellen dat Continental dat doelbewust doet om wielrenners voor te bereiden op 25 mm banden waarop over een paar jaar iedereen schijnt te gaan rijden (minder rolweerstand, betere stabiliteit). Klinkt wat vaag zo, maar dat is wat ik me ervan herinner.