Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsje maken. - Forum Wereldfietser

Fietsje maken.

Beste forumleden,

toevallig dit gevonden:
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... build.html

nog een "dat heb ik nog liggen groep" erop en voila een randonneur pur sang!
Framemaat begint slechts vanaf 57.

dit kleinood kost omgerekend €1450

geen verlichting helaas,
of batterijverlichting


mvg
Bij "amazing deal", haak ik al af... Maar eigenlijk nog eerder want 57 gaat net niet passen :D.
benie schreef:en voila een randonneur pur sang!
Tja, wat is een randonneur pur sang?

Bij VO proberen ze wat mij betreft wel heel erg fietsen van >50 jaar geleden na te maken, maar wel leuk dat ze een frame hebben gemaakt voor die 610 remmen.

Volgens mij de ideale remmen als je 35mm banden+spatborden kwijt wil. Meen op de houtje-touwtje website van Dia Compe gezien te hebben dat ze nu ook aansoldeernokken leveren voor die remmen, dan heb je helemaal een goede en lichte rem.

Sjors
Maar eigenlijk nog eerder want 57 gaat net niet passen
57 zal mij wel te groot zijn.
Nu ja ik heb toch geen plannen om dit aan te schaffen, maar het concept leek me wel wat.
Hier:

start de maat v/h frame op 54
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... d-kit.html

kit zonder wielen, wat inhoudt je bv voorwiel met naafdynamo kan voorzien?
Wauw, wat een mooie fietsen. Helemaal in British racing green.

Alleen 650B wielen. Iedereen heeft het toch altijd over de wereldwijde verkrijgbaarheid van 26" wielen. Dat is dus jammer aan deze fiets. Of kun je er gewoon 26" wielen in zetten? Dan moet je zeker andere remmen monteren.

Wel erg mooi!
Diederik Thier schreef:Wauw, wat een mooie fietsen. Helemaal in British racing green.

Alleen 650B wielen. Iedereen heeft het toch altijd over de wereldwijde verkrijgbaarheid van 26" wielen. Dat is dus jammer aan deze fiets. Of kun je er gewoon 26" wielen in zetten? Dan moet je zeker andere remmen monteren.

Wel erg mooi!

650B= 584mm
26" = 559mm

Dus moeten de blokjes 12.5mm zakken ten opzichte van het draaipunt op het frame. Normaal zit het draaipunt bij cantilevers 25mm onder de velg, als je dat halveert klopt er niets meer van de hefboomverhoudingen
Hmm dat is jammer,

En met Vbrakes lukt het ook niet? Of kun je ook nog wel aan 650B banden komen ergens ver weg?

Hoe zit dat dan als je van een 700c wiel naar een 650B gaat. Ik las dat veel racefietsers dat doen als ze wat bredere bandjes willen monteren. Die hebben toch ook andere remmen nodig? Lukt dat wel, omdat het zij-optrekremmen zijn?
Bedankt voor het snelle antwoord BTW.
Een andere reden (naast de mogelijkheid tot bredere banden) is dat je met 650B wielen meer ruimte hebt om spatborden te monteren.

Het ‘probleem’ is dat de diameter van het wiel kleiner wordt en de velg lager komt te liggen. Je moet dus langere remhoeven installeren, v-brakes gaat volgens mij ook niet lukken (zo laag komen je remblokken niet, nokken missen waarschijnlijk, v-brakes combineren slecht met racegrepen).
Diederik Thier schreef:Hmm dat is jammer,

En met Vbrakes lukt het ook niet?
V-brakes of cantilevers maakt geen verschil, die monteer je op hetzelfde draaipunt.

Of kun je ook nog wel aan 650B banden komen ergens ver weg?
zweden, usa frankrijk of japan lijkt me geen probleem.
Hoe zit dat dan als je van een 700c wiel naar een 650B gaat. Ik las dat veel racefietsers dat doen als ze wat bredere bandjes willen monteren. Die hebben toch ook andere remmen nodig? Lukt dat wel, omdat het zij-optrekremmen zijn?
Bedankt voor het snelle antwoord BTW.
dan gebruik je een montagegat boven het wiel en moet je inderdaad zijtrek- of midden optrek remmen :wink: monteren met langere hoeven
In 650B zijn zeker geen crossbanden van 32 mm verkrijgbaar? Anders zou ik van mijn pekelracer misschien nog een crosser kunnen maken.
Pedalero schreef:In 650B zijn zeker geen crossbanden van 32 mm verkrijgbaar? Anders zou ik van mijn pekelracer misschien nog een crosser kunnen maken.
niet dat ik weet