Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kosten tocht naar Rome - Forum Wereldfietser

Kosten tocht naar Rome

Ik heb flink zitten zoeken naar antwoorden naar mijn vraag hoeveel het ongeveer kost om van Maastricht naar Rome te fietsen.
Ik heb wel een aantal antwoorden kunnen vinden op dit forum maar niet erg veel. Wie is er wel eens naar Rome gefietst en kan mij het een en ander vertellen over de kosten die daarbij kwamen kijken?

Ik heb het niet over fiets/kleding/overig materiaal maar over kosten die onderweg gemaakt worden, dus eten, camping, ed. Ik zal zelf gaan koken (zo veel mogelijk)

Het maakt natuurlijk ook uit hoe lang je erover doet. Dat weet ik nog niet zo goed; het wordt mijn eerste fietsreis. Zouden jullie dus bij de gemaakte kosten ook kunnen melden hoe lang jullie er over hebben gedaan die euro uit te geven :D

Bedankt!
Naar Rome weet ik niet, maar ik ben de Reitsma route gevolgd via Venetië tot aan Siena.

Na een dag fietsen en de tent opzetten, heb ik geen zin om nog boodschappen te doen (voor 1 persoon tegenwoordig sowieso lastig) en dan ook nog eens gaan koken. Bovendien is uit eten gaan in het buitenland (veel) goedkoper dan in Nederland. Af en toe moet je gewoon goed zoeken. Doe je gelijk een beetje aan stadse sight-seeing.

Ook het ontbijt en de lunch deed ik vrij luxe en terrasjes zijn er om op uit te rusten, niet om er voorbij te fietsen.

Gemiddeld gaf ik €100 per 3 à 4 dagen uit.
We zijn twee jaar geleden van Florence naar huis gefietst. Op deze pagina kun je zien wat we aan overnachtingen kwijt waren.
Reken voor het eten (als je zelf kookt) een tientje per dag. En als je soms op een terrasje wil zitten, dan komt dat er nog bij.

Persoonlijk vond ik het kamperen niet goedkoop. Ik had minder verwacht als twee fietser met een klein tentje.

Je kunt gaan budgetteren. Neem een budget per dag en probeer je eraan te houden. Als je wat overhoud, dan kun je een keer gek doen. Als je te kort komt, ga je wat minder op een terras.
Toen wij met z'n tweeën naar Rome fietsten hadden we ongeveer een budget in ons hoofd niet te veel over nagedacht maar wel opletten met de uitgaven in de supermarkt. Wij zijn toen uitgekomen op zo'n 1500 euro voor zes weken inclusief een week in Rome op de camping en 2x een hotelletje onderweg. Met dit budget hoef je de koffie niet over te slaan, zeker niet in Italië. Dit alles was trouwens in 2010. En zoals al eerder genoemd is het kamperen in Italië is niet goedkoop zeker als je kijkt naar wat je voor je geld krijgt reken maar op zo'n 15 tot 20 euro per nacht.
Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik denk dat ik op een budget van rond de 1500 ga mikken, dat zal in ieder geval voldoende moeten zijn, kan ik ook nog eens af en toe op een luie dag een restaurantje opzoeken.
Ben je als solo-fietser eigenlijk goedkoper uit qua camping kosten of betaal je altijd voor een tweepersoons plek?

Heb er zin an! Nu alleen hopen dat Italië nog bestaat komend voorjaar :|
ericbart schreef:Bedankt voor jullie antwoorden!
Ben je als solo-fietser eigenlijk goedkoper uit qua camping kosten of betaal je altijd voor een tweepersoons plek?
Dat verschilt per camping.

Wat betreft kosten: ga voor 1 persoon uit van ongeveer een tientje per nacht aan camping. Als je steeds zelf kookt zul je niet veel meer kwijt zijn aan eten dan thuis, lijkt me. Tenzij je op vakantie gruwelijk veel meer eet dan thuis.
Pedalero schreef:Als je steeds zelf kookt zul je niet veel meer kwijt zijn aan eten dan thuis, lijkt me. Tenzij je op vakantie gruwelijk veel meer eet dan thuis.
Je mag er toch wel op rekenen dat je flink meer eet, of je spreekt de onderhuidse voorraaden vanzelf aan.
Leon
Op fietsvakantie eten en drinken we zeker duurder dan thuis. Alleen al omdat je vaak in kleinere winkels boodschappen doet en Nederland qua boodschappen gewoon goedkoop is. Maar de grootste kosten zitten bij ons in overnachtingen en horeca bestedingen..

Als wij met z'n tweeën op pad gaan in Europa dan zijn we meestal ongeveer €50/dag kwijt. Dan zitten we regelmatig op een terrasje, eten af en toe buiten de deur en kopen relatief duur in (kleine winkels, lekkere dingen). Ben ik alleen dan zou ik rekenen op ongeveer € 30/dag

Maar ga je wildkamperen, sober eten en drinken dan moet € 10/dag pp ook wel lukken..

Gr.
Eric
Pedalero schreef:
ericbart schreef:Bedankt voor jullie antwoorden!
Ben je als solo-fietser eigenlijk goedkoper uit qua camping kosten of betaal je altijd voor een tweepersoons plek?
Dat verschilt per camping.

Wat betreft kosten: ga voor 1 persoon uit van ongeveer een tientje per nacht aan camping. Als je steeds zelf kookt zul je niet veel meer kwijt zijn aan eten dan thuis, lijkt me. Tenzij je op vakantie gruwelijk veel meer eet dan thuis.
Een solo-fietser is in verhouding vaak duurder uit, dan andere kampeerders. Je betaalt inderdaad voor de plek, daarnaast in de regel per persoon. Veel campings hebben echter een tarif forfait, waarbij je een vast bedrag betaalt dat uitgaat van twee volwassenen, twee kinderen en een automobiel.


Ik denk dat je in Zwitersland en Italie voor een camping gemiddeld aanzienlijk meer kwijt bent dan een tientje per nacht.

Op reis heb je geen koelkast bij je en je neemt het liefst niet te veel meer op je fiets, dus moet je vooral kleine hoeveelheden inslaan en kleine verpakkingen zijn vaak duurder dan de verpakkingen thuis. Verder ga je op vakantie toch gemakkelijker uit eten. De camping was verder dan je had ingeschat. Bij de camping is een restaurant en het dorp met de winkel is toch nog een stukje verder. Dan is de keuze snel gemaakt. Een terrasje onderweg is ook verleidelijk. Italiaans ijs is natuurlijk ontzettend lekker.
Leon schreef:
Pedalero schreef:Als je steeds zelf kookt zul je niet veel meer kwijt zijn aan eten dan thuis, lijkt me. Tenzij je op vakantie gruwelijk veel meer eet dan thuis.
Je mag er toch wel op rekenen dat je flink meer eet, of je spreekt de onderhuidse voorraaden vanzelf aan.
Leon
Hangt natuurlijk ook af van hoeveel je thuis fietst. Maar inderdaad, als ik er over nadenk eet ik wel meer. Voor mij zijn dat met name extra hapklare tussendoortjes op de fiets (Snickers en zo) en meer pasta bij het avondeten. Misschien kan ik dat al betalen van de kosten die ik bespaar omdat ik de bezorging van de krant laat stopzetten als ik op pad ben en het gas, water, stroom dat ik dan thuis niet gebruik. Als ik er over nadenk is op vakantie gaan misschien wel goedkoper dan thuisblijven! :wink:

Ik vind de inschatting hoeveel extra ik nou eet trouwens lastig: op vakantie eet ik noodzakelijkerwijs andere dingen, want in Italië kan ik geen brood van de Jumbo kopen. Is een flute en een broodje met jam nou meer of minder dan vier Nederlandsche boterhammen en mijn bordje havermoutpap?

Eigenlijk let ik er helemaal niet op, maar ik heb nou niet het idee dat boodschappen in Duitsland, België, Frankrijk en Italië echt duurder zijn dan in Nederland. In die landen kom je ook vaak genoeg langs grote supermarkten om niet bij (duurdere) kleine winkeltjes langs te hoeven gaan.

Of je bezwijkt voor de verleidingen van een campingrestaurant hangt natuurlijk ook van je budget af. Als je het kunt veroorloven, zul je het sneller doen.

Van een vakantie naar Venetië (Via Claudia Augusta) is me het getal van 10 euro per overnachting bijgebleven, ook in Italië. Maar dat is ook alweer vier jaar geleden, dus dat kan best veranderd zijn.
Pedalero schreef:Eigenlijk let ik er helemaal niet op, maar ik heb nou niet het idee dat boodschappen in Duitsland, België, Frankrijk en Italië echt duurder zijn dan in Nederland. In die landen kom je ook vaak genoeg langs grote supermarkten om niet bij (duurdere) kleine winkeltjes langs te hoeven gaan.
Anderzijds heb ik goud geld over voor elk uur dat ik op de mooiste dagen van het jaar niet in de omgeving van grote supermarkten hoef door te brengen.
Leon
Het is heel persoonlijk maar ik vind het heerlijk om onderweg de lokale specialiteiten te ontdekken en te eten/drinken natuurlijk. Bij een lokale boer/producent een overheerlijk geitenkaasje proeven en dat in de zon bij de lunch eten met een echte tomaat (en niet zo'n supermarkt watertomaat) en een verse baguette, dat is genieten. Ook vind je op kleine markten vaak de mooiste en heerlijkste groenten, fruit en lokale specialiteiten voor relatief weinig geld.

In Caustelnaudary (langs de canal du Midi) maken ze de heerlijke cassoulet (lokale specialiteit). Op een kleine boerencamping daar in de buurt maken ze die nog zelf en brengen ze hem ook nog naar je tent. Een koele witte wijn (PicPoul de Pinet) kun je proberen in de omgeving van Pinet en een prachtige rode Saint Chinan natuurlijk in Saint Chinan. Lunchen is in Frankrijk vaak goedkoper dan 's avonds en in vergelijking met Nederland is een diner meestal (veel) goedkoper en beter van kwaliteit. Dit geldt touwens ook voor Duitsland. Vaak kom je in kleine dorpjes verrassend goede restaurants of bistro's tegen. Nou ja het is duurder dan zelf koken, we wisselen zelf koken en uit eten regelmatig af. Voor ons is vakantie ook een culinaire ontdekking.
Hallo Cuisiner,
Het is erg begrijpelijk, maar we dwalen af van het onderwerp :wink:
Leon
Voor 30-40 euro per dag kun je prima langere fietstochten maken, inclusief de duurdere campings en af en toe een keer buiten de deur eten.
Met 1500 euro kom je dus zeker in Rome, tenzij je minder dan 50 km per dag doet :wink: .
De terugreis kost echter ook geld en bus, trein of vliegtuig zijn lastig ver vooruit te plannen en dan relatief duur. In zo'n situatie boek ik soms lang van te voren twee of drie vluchten met Ryan Air tegen een laag tarief. Dat is meestal veel goedkoper dan op het laatste moment aan de balie iets proberen te regelen.
Dank je. Ik zat inderdaad ook aan 1500 € te denken als bedrag waar ik het sowieso mee red. Ik denk dat ik met de trein terug ga. Draagt wel bij aan de romantiek. :) Verrek, toch wel duur zo'n fietsvakantie...
Hou je er rekening mee dat je op een iets langere vakantie ook flink wat bespaart aan kosten die je thuis niet maakt? Dat geldt vooral voor eten: als je onderweg voor een normaal bedrag inkoopt tel je dat dan onder vakantiekosten?
Leon