Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noord Afrika (de revolutie route) - Forum Wereldfietser

Noord Afrika (de revolutie route)

Hallo allen,

Ik ben al wat langer geïnteresseerd in Noord Afrika, de wrede regimes hebben me tot nu toe echter weerhouden er heen te gaan. Maar nu er in Tunesië, Egypte en Libië veel positief veranderd is begint het weer te knagen.

Het is misschien nog wat vroeg, maar mijn eerste idee is om te starten in Algerije of Tunesië en dan door Libië naar Egypte te fietsen. Qua reisperiode denk ik aan Jan/feb/maart, in totaal een week of 8. Het is een route waarvan ik niet weet of het al mogelijk (veilig!?) is en die zeker niet alleen gefietst moet worden.

Is er iemand die ook plannen heeft in dit gebied en wil meedenken over de praktische haalbaarheid? ik ben vast niet de enige met dit idee???

Ik ben 25 jaar/gezond/redelijk goede conditie en heb 1 maal eerder een fietsvakantie gedaan.

Bram
Algerije zou wel eens het volgende land kunnen zijn.
Wim
..
Wij zijn in maart 2011 naar Egypte geweest, revolutie kijken. Ook op het Cairose Tahrirplein een massademonstratie meegemaakt. Leuk land, aardige mensen, goedkoop en hardstikke veilig. In januari gaan we weer.
Alleen lastig om je tentje neer te zetten, alles is propvol ook buiten de grote steden en de woestijn vonden we toch wat lastig om te befietsen. Maar de hotels zijn goedkoop, we betaalden 6 - 16 euro (voor 2 personen).
Bramc schreef:Hallo allen,

Ik ben al wat langer geïnteresseerd in Noord Afrika, de wrede regimes hebben me tot nu toe echter weerhouden er heen te gaan. Maar nu er in Tunesië, Egypte en Libië veel positief veranderd is begint het weer te knagen.

Het is misschien nog wat vroeg, maar mijn eerste idee is om te starten in Algerije of Tunesië en dan door Libië naar Egypte te fietsen. Qua reisperiode denk ik aan Jan/feb/maart, in totaal een week of 8. Het is een route waarvan ik niet weet of het al mogelijk (veilig!?) is en die zeker niet alleen gefietst moet worden.

Is er iemand die ook plannen heeft in dit gebied en wil meedenken over de praktische haalbaarheid? ik ben vast niet de enige met dit idee???

Ik ben 25 jaar/gezond/redelijk goede conditie en heb 1 maal eerder een fietsvakantie gedaan.

Bram

Wat een mooi idee (voor de toekomst als alles weer rustig is).
Ga dit draadje in de gaten houden. Veel voorbereidingsplezier Bram!
Hoi Bram,

dat lijkt me een uitdagende en interessante fietsreis. Ik kan me voorstellen dat je meer informatie wilt hebben. Wat betreft Algerije, hoe de toestand daar nu precies is weet ik niet maar a.s maandag vlieg ik naar Algiers om met mijn (deels Algerijnse) vrouw op familiebezoek te gaan. Ik zal eens aan hen vragen hoe de situatie daar nu is om te reizen. Naar ik aanneem ga je in Noord-Algerije fietsen richting Tunesie.

Van mijn Algerijnse schoonvader begreep ik dat het van tijd tot tijd onrustig is in het centrum van Algiers maar dat het leger er meteen bovenop zit. De enige ervaring die ik zelf heb is van zomer 2004, destijds waren delen van het land (ook rondom Algiers) onveilig. Veel checkpoints door het leger op kruispunten, het oude centrum van Algiers waar je beter niet kon komen en ten noorden van Blida deels zeer onveilig. Hopelijk is de situatie nu minder onveilig dan destijds, ik hou je op de hoogte,

Marcel
Hoi Bram,

hierbij wat informatie over de situatie in Algerije. Er zijn minder zware controles op de wegen rondom Algiers dan in 2004. Wel zijn er veel politie-checkpoints op deze wegen, men is nog steeds bedacht op terroristische aanslagen.

De enkele mensen die ik gesproken heb raden het ten zeerste af om met de fiets te reizen door Algerije. Er worden nog steeds aanslagen gepleegd, nu zijn deze normaal gericht op het leger/politie en de overheid en niet op burgers. Lokale mensen weten welke plaatsen onveilig zijn en die kun je beter ontwijken. En dan kan het gaan om (zeer) kleine locaties zoals een strand, een bepaald deel van een route, etc. Zo is mijn schoonbroer op vakantie geweest in het oosten van Algerije. Rondom het hotel was het veilig terwijl het afgeraden werd om het strand enkele kilometers verderop te bezoeken. Die plaats stond bekend als risicovol i.v.m aanslagen. Ten westen van Algiers staat een stukje kustweg ook als risicovol bekend, daar betreft het een stuk van enkele kilometers.

Het lijkt me een hele kunst om uit te zoeken waar je wel en niet veilig kunt reizen. Reizen in het donker wordt sowieso afgeraden evenals het reizen op secundaire wegen. Daarnaast bestaat de kans (bijv. in Kabylie) op ontvoering om op die manier geld te eisen. Het is overigens ook handig wanneer je Frans en/of Arabisch spreekt. In het algemeen respecteert men de verkeersregels er veel minder dan in Nederland en Frankrijk en dien je erg attent te rijden.

Veel succes met je voorbereidingen,

Marcel
Ik denk dat Algerije, Tunesië en Egypte op het ogenblik geen problemen hoeven op te leveren, Libië daarentegen lijkt me een beetje aan de vroege kant.

Ik heb een aantal mensen gesproken die in het voorjaar door Algerije hebben gefietst en de situatie daar verschilde niet echt van die van Tunesië. Zo te zien/horen is de toestand nu in Tunesië stabiel en dat geldt ook voor Egypte (ondanks terugkerende demonstraties).

Wij waren zo gelukkig om net vóór de revoluties uit te fietsen (tot aan Egypte, waar de revolutie ons inhaalde), en onze reisverslagen (ter inspiratie) zijn te lezen op onze website www.tour.tk.
excuses voor het niet reageren :oops: (ik had me net aangemeld voor het forum en dacht dat ik bij reacties een mailtje zou krijgen). Bedankt voor de informatie en tips!
Inmiddels een paar maanden verder zie ik Egypte als nog niet zitten (politiek nog niet stabiel, en bepaalde regio's erg onveilig, kans op escalatie zeker nog aanwezig, deels negatief reisadvies BuZa).

Voor Algerije en Libië geld ook nog dat "niet essentiële reizen worden ontraden" door BuZa. Verder vind ik het moeilijk om aan gedetailleerder info over deze landen te komen om een goede eigen afweging te kunnen maken.

Dat laat momenteel Marokko en Tunesië over als naar mijn mening veilige landen om doorheen te fietsen, dat rondje zal voorlopig nog niet lukken dus...helaas.

Ik houd me natuurlijk wel aanbevolen als iemand serieuze plannen heeft :D