Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pers fiets as vervangen! - Forum Wereldfietser

Pers fiets as vervangen!

Hallo allemaal,

Als eerste bedankt dat ik jullie even mijn vraag mag stellen als nieuweling hier!

Ik fiets (ATB/Wielren) al heel mijn leven en onderhoud mijn fiets(en) ook altijd zelf. Nu vraagt mijn vriendin laatst aan mijn of ik haar (oude stap en werk) fiets kan maken, er was iets met haar trapas. Ik denk "geen probleem die bestel en vervang ik wel even" Niet dus. Kijk en huiver!

De as
Afbeelding

De fiets
Afbeelding

Mijn vragen:

-Dit zijn geperste assen toch? die je normaal gesproken met een pers met vervangen of met een hamer er uit moet slaan en nieuwe er in moet tikken?

-kan ik hier ook een onderhoudsvrije as in plaatsen? ook al zit er geen schroefdraad op de as van de fiets? misschien een as waar schroefdraad op zit en dan als het ware klemmend vast komt te zitten?

-weten jullie waar ik deze onderdelen eventueel kan bestellen? Ik kan op de normale onderdelen sites niet veel vinden over dit soort oude trapassen!


Iig bedankt voor het lezen en als u een idee heeft hoor ik het graag.
Met vriendelijke groeten,
Lesley
Je hebt in ieder geval iets met twee groefkogellagers die geheel uit elkaar gedonderd zijn. Hoe de buitenringen in het frame zitten kan ik op de foto niet zien. Of ze zitten direct in het frame geperst, of -en daar lijkt het op- ze zitten in een of andere bus

Krab de boel eens schoon, en kijk of de bus metaal of plastic is. Zie ik daar inkepingen in de buitenring?, dat zou dan toch op schroefdraad wijzen. Een afgeschreven schroevendraaier achter de lagerringen en ze uit het frame meppen is ook een goede start
en de as zelf zet ik in de bankschoef, het midden van de as. want de ring van het lager over de as kun je er ook aftikken. en dan een paar verse sks 6003 lagers erin en de boel loopt wellicht weer.