Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geschiktheid Gazelle Champion Mondial 1977 voor vakantie - Forum Wereldfietser

Geschiktheid Gazelle Champion Mondial 1977 voor vakantie

Momenteel ben ik een oude gazelle champion mondial AB opnieuw aan het opbouwen, en dacht erover om er een vakantiefiets van te maken voor vakanties met niet al te zware bepakking, iets wat vroeger geloof ik niet ongebruikelijk was.

De vraag is hoe denken mensen nu over de geschiktheid van zo'n frame (reynolds 531, butted), kan dit echt niet meer vandaag de dag, of kan je ermee op vakantie zonder aan alle kanten te zwabberen. Ik ben benieuwd naar de meningen hierover!
Hoi,

Ik ben afgelopen zomervakantie met een vriend op fiets vakantie geweest. Ik had zelf geen fiets, dus mocht ik zijn vakantiefiets lenen: een Santos uit 2009. Hij had namelijk op de zolder van zijn ouders zijn vaders oude vakantiefiets: een Champion mondiaal uit 1971 gevonden. Wat hij leuker vond om mee te fietsen. We hebben die ook nog voorzien van lowriders voordat we op stap gingen, dat behoort dus zelfs ook nog tot de mogelijkheden. We hebben nog wat geruild van fiets tijdens de vakantie, en de Gazelle was misschien nog wel een lekkerdere fiets dan de Santos.
Geen probleem dus om als vakantiefiets te gebruiken. We hadden allebei 4 tassen bij ons, dus je hoeft niet eens super lichtgewicht te blijven. Bouw de Gazelle op als vakantie fiets, en hij zal het je in dank af nemen dat hij nog eens naar buiten mag ;)
Michaj schreef:Momenteel ben ik een oude gazelle champion mondial AB opnieuw aan het opbouwen, en dacht erover om er een vakantiefiets van te maken voor vakanties met niet al te zware bepakking, iets wat vroeger geloof ik niet ongebruikelijk was.

De vraag is hoe denken mensen nu over de geschiktheid van zo'n frame (reynolds 531, butted), kan dit echt niet meer vandaag de dag, of kan je ermee op vakantie zonder aan alle kanten te zwabberen. Ik ben benieuwd naar de meningen hierover!
Champion Mondials zijn fijne fietsen, en met het goede type kun je ook nu nog prima uit de voeten. Het goede type is echter de A, en niet de AB zonder de spatbordoogjes en voor de compacte 39-47mm hoge remmen.

Je kunt er natuurlijk 650B velgen inhangen, en er nokjes aan laten solderen, maar een A zoeken is misschien de betere keuze.

Als noodoplossing kun je een tubus fly aan de driehoekjes in de padden fabrieken, maar dan blijven de smalle banden. Verzet aanpassen is natuurlijk altijd nodig
Mijn A uit 1976 heeft een aangelast derailleurnok, op zich ook best vervelend.

Qua verzet heb ik gewoon mijn binnenblad (46t :shock: ) naar buiten verplaatst en er een TA 38 bij gezet. In combinatie met de 15-23 durf ik nog net naar de Ardennen, maar niet als er ook bagage bij komt.

Ik weet niet waarom Marten dit niet aangeeft, maar mijn Tubus Fly zit vast met een adapter op de plek van de QuickRelease. Dat gaat prima bij mijn aluminium racer en kan volgens mij ook op een AB.
Allen, bedankt voor de tips. Ik ga er geloof ik iets mee doen wat van alles een beetje is. Ik heb inmiddels een Gazelle champion mondial A frame (mooi bronskleurig) op de kop getikt (met oogjes voor spatborden dus) en inmiddels helemaal uit elkaar genomen. Deze ga ik als lichte toerfiets met 650 B wielen opbouwen.

De vraag is nu: waar kan ik deze vinden? Want vroeger had m-gineering deze, maar inmiddels van de webpagina verdwenen. Wordt het dan uit het buitenland bestellen?
Leuk draadje. Hou je ons met foto's op de hoogte van je vorderingen?
Michaj schreef:
De vraag is nu: waar kan ik deze vinden? Want vroeger had m-gineering deze, maar inmiddels van de webpagina verdwenen.
ben me niet bewust er iets afgemikt te hebben, de velgen hebben er volgens mij nog nooit opgestaan :oops:
650B banden staan gewoon op Marten's site. Bijvoorbeeld Grandbois velgen kan hij vast ook wel aan komen. De laatste paar keer was hijzelf bij het rondje Groningen op een 650B fiets.
Ik vraag me overigens wel af of 650B gaat lukken in deze fiets. Naar ik begrijp hebben de remmen 49-57 mm drop. Tel daar de 19 mm extra bij op vanwege de kleinere velg, en er vallen veel remmen af: je hebt 68-76 mm remmen nodig.
Wim
Wim schreef:650B banden staan gewoon op Marten's site. Bijvoorbeeld Grandbois velgen kan hij vast ook wel aan komen. De laatste paar keer was hijzelf bij het rondje Groningen op een 650B fiets.
Ik vraag me overigens wel af of 650B gaat lukken in deze fiets. Naar ik begrijp hebben de remmen 49-57 mm drop. Tel daar de 19 mm extra bij op vanwege de kleinere velg, en er vallen veel remmen af: je hebt 68-76 mm remmen nodig.
Wim
hmmm, dat wordt even nameten wat betreft die remmen. Foto's van het frame ga ik binnenkort maken, eerst wat mooie spulletjes bij elkaar sprokkelen :)
De Tektro R 556 heeft een bereik van 55-73mm. 73-19=54mm In principe moeten de remschoenen op dit moment dus nog 57-54=3mm boven het laagste punt staan. Dan zou het net kunnen. Hier nog wat specificaties van diverse oude en nieuwe remmen: http://ruedatropical.com/2009/01/mafac- ... ake-specs/
Wim
Tijd om een oud topic nieuw leven in te blazen: Na enkele maanden de fiets als fixie gebruikt te hebben weer aan het werk gegaan. Tektro's + 650B velgen passen net, nu is het de vraag of 42 mm Grandboisbanden net wel of net niet gaan passen. Breedte van de achtervork op het kritieke punt lijkt 46 mm te zijn, dus het zou net/wel net niet moeten passen.... spannend

Nog wel een nijpender vraag: is de achtervork (120mm spacing) uit te buigen naar 130 mm. Met een gewone rembrug is dit geen probleem heb ik begrepen, maar kan dit wel met een vlinderbrug aangezien dat ding een stuk groter oppervlak in beslag neemt? Het zou jammer zijn om het frame zo te verzieken...
En... Is het ooit nog gelukt er een 130mm achternaaf in te krijgen? Ik loop nu met hetzelfde frame tegen hetzelfde probleem aan!
Jens schreef:En... Is het ooit nog gelukt er een 130mm achternaaf in te krijgen? Ik loop nu met hetzelfde frame tegen hetzelfde probleem aan!
Is zonder al te veel problemen gelukt. Succes!
Zonder problemen? Ik heb hier nog een Batavus Champion uit begin jaren 80 die ik van modern materieel wil voorzien. Doch ook hier slechts 120mm ruimte.
Dus ik hoor zeer graag hoe je er een 130 mm naaf in gekregen hebt.

Groet,
Ruud
ruudvp schreef:Zonder problemen? Ik heb hier nog een Batavus Champion uit begin jaren 80 die ik van modern materieel wil voorzien. Doch ook hier slechts 120mm ruimte.
Dus ik hoor zeer graag hoe je er een 130 mm naaf in gekregen hebt.

Groet,
Ruud
Afbeelding

http://www.m-gineering.nl/avorkricht.htm
Afbeelding

Afbeelding

De fiets is nog niet helemaal af (nog spatborden, mooie stuurtas en rekje voor de tas), maar we rijden. En hoe! De Grandbois hertres (42-584) rijden prima, maar moeten niet verder groeien, wat het is kiele kiele bij de seatstays. Ik moet er ook geen slag in rijden, want dan is het over. Bij het vervangen miss de Ourson nemen. Maar het rijdt, en goed :)
Mooi project!
nu nog een paar Curana Clite spatborden en het is helemaal af!
Wow.

Maatje dunnere banden zou mooier staan, maar hij ziet er schitterend uit.

.tsooJ
Prachtig, en als het blijft passen zou ik niet smaller gaan. Als dat toch moet, dan is er de GB Lierre.
Wim
Wim schreef:Prachtig, en als het blijft passen zou ik niet smaller gaan. Als dat toch moet, dan is er de GB Lierre.
Wim
Het past, er is een milimeter ruimte aan beide kanten en dat is niet veel. Ik ga sowieso de banden eerst eens op rijden en dan kijk ik verder :)