Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurbuis diameters - Forum Wereldfietser

Stuurbuis diameters

Beste allemaal,

Ik kan op marktplaats een recht stuur met barends kopen voor mijn fiets. Ik heb zelf een oude stuurpen en het racestuur wat er in zit heeft op het dikke gedeelte een diameter van 25 mm. De mevrouw van het stuur mailde mij dat het stuur van haar 26 mm diameter heeft. Gaat dit passen in mijn stuurpen of Is dit een meetfout van mij of van haar zodat het sowieso gaat passen? Ik weet dat er ook oversized bestaat. Weet iemand hoe dik dit is? Dat zijn naar mijn weten de enige 2 gebruikelijke stuur diktes (oversized en "normaal") dus als oversized echt veel meer is dan 25mm dan is is de kans groot dat een van ons tweeën een meetfout heeft gemaakt en dat het stuur wel gewoon zal passen.

Met vriendelijke groeten,


Diederik
In enigszins gangbare maten is er 25,4 mm (1 inch) en 26 mm. 25,4 kom je tegen op mtb's en soms ook op racefietsen van vooral Japanse oorsprong. Rechte sturen zijn volgens mij bijna altijd 25,4 mm (of veel groter oversized). Op Europese racefietsen is 26 mm tot voor kort het meest gangbaar geweest, maar tegenwoordig is dat de 31,8 mm oversize maat. Een dikker stuur in een dunnere stuurpen stoppen is niet slim: de stuurpen kan ervan kapot of het stuur. Zelf zou ik overigens nooit een tweedehands stuur kopen. Je weet nooit wat ermee gebeurd is, en sturen kunnen echt breken.
Wim
afgezien van de dimensies, als je een racestuur door een mtb stuur vervangt wordt de zit een stuk korter. Een langere stuurpen is dus vaak prettig