Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervanging van Rohloff? - Forum Wereldfietser

Vervanging van Rohloff?

Leuk staaltje techniek. In plaats van de Rohloff?

18 versnellingen; zou je dan in combinatie met de Rohloff naaf een bereik hebben van 1000%?

Zie link.
Ben wel benieuwd naar details.
Niet compatibel met bestaande frames natuurlijk... Maar goed om 'out of the box' ideeën te zien.

Ik geloof ook al eens een fiets gezien te hebben waar een Rohloff niet als naaf diende maar tussen de trapas en achternaaf zat, hoger in het frame (voor serieus off road of sneeuw).

Afwijken van de standaarden helpt natuurlijk niet als je in 'the middle of nowhere' vervangende onderdelen nodig hebt...
Lasse schreef: Afwijken van de standaarden helpt natuurlijk niet als je in 'the middle of nowhere' vervangende onderdelen nodig hebt...
Dat is inderdaad een heel mooi systeem. Nadeel ervan zal zijn dat het nieuw is en niet in de bestaande fiets ingebouwd kan worden.

Als je in the middle of nowhere iets nodig hebt van een rohloff zal je die ook niet zo snel vinden natuurlijk.

Afwachten wat de ontwikkelingen zijn.
rvdh schreef:
Als je in the middle of nowhere iets nodig hebt van een rohloff zal je die ook niet zo snel vinden natuurlijk.
Als Rohloff de telefoon niet opneemt kun je altijd nog met een gewoon wiel als singlespeed verder
Ja, en thuisgekomen de rohloff ombouwen tot luxe mechanisch polshorloge :D.
Ik ben wel benieuwd naar het gewicht van de versnellingsbak en de levensduur. De trapas of de trapaslagers is bij veel fietsen een onderdeel dat nog al eens vervangen moet worden, ben benieuwd hoe dat bij deze oplossing gaat, want dan zit je toch direct in de versnellingsbak te rommelen. Mocht het een serieus alternatief voor een Rohloff zijn, dan kan ik dat alleen maar toe juichen!

Ik lees overigens op de website van de fabrikant (Universal Transmissions GmbH) alleen wat over de G-Boxx 2 en dat is een versnellingsbak met 7 versnellingen die 4400 g weegt... http://www.g-boxx.com/e-g-boxx2.html , zou de hier gebruikte G-Boxx 1 dan een opvolger zijn met meer versnellingen?
Hmmm, zat bij de verkeerde te kijken, kennelijk is dit een andere versnellingsbak met 18 versnellingen en een stuk lichter:

Eine echte Neuheit in Sachen Fahrradschaltung präsentierten auf der Radmesse Eurobike 2010 die jungen Stuttgarter Ingenieure Christoph Lermen und Michael Schmitz. Ihr 18-Gänge-Antrieb sitzt im Tretlagerbereich.

Vier Jahre lang haben die beiden Tüftler, die bei Porsche als Werksstudenten tätig waren, an ihrem neuartigen Schaltgetriebe schon gearbeitet, bevor sie es nun der Öffentlichkeit präsentierten. Im Laufe des nächsten Jahres soll es in die Serienproduktion gehen.

Die 18 Gänge des Pinion P-1 Systems kommen dadurch zustande, dass ein sechsstufiges und ein dreistufiges Getriebe in Serie geschaltet werden. So erhält man 18 in gleichmäßigen Abstufungen von 11,5 Prozent abgestimmte Gänge – also keine Überschneidungen – und eine Übersetzungsbandbreite von 634 Prozent.

Die Nabenschaltung wird über einen Drehgriff-Schalter bedient. Das Pinion P-1 hat derzeit ein Gewicht von knapp 2,6 Kilogramm, soll aber bis zur Sereienfertigung noch so einige Gramm abspecken können. Es ist ein wenig schwerer als eine Rohloff Speedhub und wird auch im Preis leicht über der 14-Gang-Nabe liegen. Anders als die Rohloff bringt das P1-System aber das Getriebegewicht nach vorne in die Radmitte. Während Rohloff-Bikes immer eine gewisse Hecklastigkeit aufweisen, werden sich Fahrräder mit der 18-Gänge-Box im Fahrbetrieb wohl eher wie »herkömmliche« Modelle anfühlen. Für die Pinion-Schaltung sind aber am Rahmen im Tretlagerbereich größere Modifikationen erforderlich, um den nötigen Platz für das System zu schaffen.

Gegenüber Kettenschaltungen verspricht das Pionion einige klare Vorteile. So ist die Konstruktion sehr wartungsfrei und erweist sich als relativ unempfindlich gegenüber Umwelteinflüssen wie Schmutz, Wasser, Schlamm, Sand, Ästen. Ein lange Lebensdauer scheint so garantiert, zumals es auch keine abstehenden Schaltungsbauteile gibt, die abgerissen oder verbogen werden können. Zudem ist das Getriebe kompakt: Gepaart mit einem kleinen Kettenrad, ergibt sich eine gute Bodenfreiheit. Auch Schalten im Stand und Hochschalten unter Last sind möglich, Herunterschalten ist unter Teillast möglich.

»Neben zahlreichen Feldtests mit mehreren Getrieben war die bislang schwerste Bewährungsprobe die erfolgreiche Himalaya-Überquerung im Sommer 2010«, heißt es auf der Homepage der Erfinder, die ihre erste Idee zum P-1-System auf eine Serviette aufmalten.
Lampo schreef:
Ik lees overigens op de website van de fabrikant (Universal Transmissions GmbH)
je kijkt verkeerd: http://www.pinion.eu
Zie mijn bericht boven, had het al door :wink: . Die Pinion heeft wel een aantal voordelen t.ov. de G-boxx: veel lichter en bijna 3 maal zoveel versnellingen. Maar het blijft jammer dat je het niet in een bestaand frame kunt plaatsen. Ben benieuwd of we dit binnenkort op een vakantiefiets gaan zien, die Rohloff was in eerste instantie ook met name bedoeld voor mountainbikes als ik me niet vergis.
Zal een prachtig staaltje van techniek zijn, maar belangrijk blijft de plaats waar je wenst te schakelen. In de trapas met heel veel koppel of met veel minder koppel in de achteras.

Op de trapas zullen de tandwielen, door een groter moment, veel zwaarder moeten worden uitgevoerd. Schakelen op het aandrijvende kettingwiel, zal in de lage versnellingen leiden tot grote trekkrachten op de ketting en versnelde slijtage.

Het systeem is erg oud en jaren beproefd. De versnellingsnaaf is behouden gebleven.

http://www.rijwiel.net/phoenixn.htm

Piet.
Wel zitten zoeken, maar overduidelijk niet goed genoeg.
Pinion-aandrijving inmiddels leverbaar bij tout terrain .
Zal me benieuwen of er meer merken mee komen op de eurobike 2012