door
Leon » do 29 sep, 2011 10:29
klaasprins schreef:Toch voeg ik toe dat ik zojuist met stickerverwijderaar (dat volgens het opschrift petroleum bevat) Middelen op petroleumbasis zullen kunststof niet oplossen lijkt me.
Jij bent volgens mij om de tuin geleid door de
consumenteninformatie volgens EU-norm op de verpakking.
Stickerverwijderaar, in mijn geval die van HG, is dan wel een goedje op petroleumbasis, maar de werkzame stof is niet het petroleum, maar de aromatische koolwaterstoffen die er ook in zitten. Er staat niet voor niets een eng kruis op de verpakking. Die aromaten zijn bedoeld om de lijmresten van de stickers op te lossen.
Maar echt kwaad op de standaard Ortliebtassen kan het niet omdat ik het net zelf geprobeerd heb. Op de hele tas kon ik geen onderdeel vinden waar ik direct enige mate van aantasting kon opmerken. Een garantie dat er op lange termijn niets gebeurt is dit natuurlijk nog niet, maar die kans acht ik klein.
Met olieachtige middelen zoals pindakaas moet je overigens ook oppassen op rubber. Het tast het na verloop van tijd aan. Verwijderen gaat meestal het slechtst op de meest relevante plekken: de spleten.
Wasbenzine lijkt me eerste keus. Het werkt snel, is niet heel ongezond als je er geen uren per dag mee werkt en verdwijnt vanzelf voor 100%.
Leon