Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangen van balhoofdstel - Forum Wereldfietser

Vervangen van balhoofdstel

Gezien de staat van het balhoofdstel op mijn koga traveller en vooral het feit dat er ondanks veelvuldig afstellen speling op het balhoofdstel zit die bovendien erger lijkt te worden bij fietsen onder belasting zit ik eraan te denken dit balhoofdstel te vervangen.

Het gaat overigens om een balhoofdstel met schroefdraad (niet-ahead) en een binnenbalhoofdbuis van 1" (dit balhoofd zat op koga travellers uit +/- 2000).

Volgens LFM kan er alleen een nieuw balhoofd met kogellagers op; cartridge/naaldlagers waren niet geschikt/mogelijk (??). Ik heb toen besloten om 'even verder te kijken' (lees: nooit meer terug te komen).

Ik overweeg nu om het zelf te doen; denk qua balhoofd aan bijv. een tange seiki 1" balhoofd met cartridge lagers.

Vraagjes:
- Voldoet dit gereedschap: 1"+1 1/8"balhoofduitdrijver en balhoofdcup-pers?
- Heb ik nog apart gereedschap nodig voor het verwijderen van de conus op de vork?
- Vergeet ik nog iets? (ja ik heb een hamer..)

Kost iets meer dan het door een fietsenmaker te laten doen maar dat geld heb je na 2xvervangen er weer uit.
Matthijs, mogelijk is niet iedereen het met me eens maar met een flinke schroevendraaier en een hamer moet het mogelijk zijn om de cup op de vorkbuis los te tikken. Langzaam rondgaan, met de klok mee of andersom elke keer een tik tot ie los is. Voor wat er in de balhoofdbuis zit kun je een zadelpen gebruiken als schroevendraaier. Ik begrijp dat je het oude balhoofd niet meer wil gebruiken dus dan kan dat best.
Om de boel er weer in te persen kun je ook gebruik maken van een stuk draadeind met moeren, 2 grote ringen en 2 stukken hout. De ringen zorgen voor een gelijke belasting op het hout dat er weer voor zorgt dat de cups niet beschadigen. dus van boven naar beneden gezien draadeind door de balhoofdbuis, aan de bovenkant een stuk hout met een gat erin voor het draadeind, een ring en dan een moer, aan de onderkant net andersom. Marten heeft die Tange denk ik ook wel, anders misschien een mooie stronglight met naaldlagers. Omdat je zonder gereedschap ook geld overhoudt.

Peter
Hier kan je het ook zien op Youtube.
Deze doet het niet zo zachtzinnig. Maar het gaat om het idee.
Die verwijderaar kan je ook zelf maken met een stukje pvc wat je insnijd.

FILMPJE

Of deze even bekijken. Deze is iets netter en laat ook zien hoe je de tools moet maken

FILMPJE 2
Matthie9000 schreef:Volgens LFM kan er alleen een nieuw balhoofd met kogellagers op; cartridge/naaldlagers waren niet geschikt/mogelijk (??).
Koga heeft de betreffende naaldlagersetjes in elk geval niet meer op de plank liggen en adviseert om er maar kogellagers in te zetten. Heb het vorige zomer bij de hand gehad met mijn Traveller uit 2001.

Frank
Bedankt voor de reacties; omdat het frame toch al niet spiksplinternieuw is ga ik eerst maar eens kijken hoe ver ik kom met zelfbouw-(gamma)-oplossing, in ieder geval voor de uitdrijver. Ik ben bang dat als ik daar PVC voor gebruik, dat vrij snel kapot gaat dus ik zal eens kijken naar een alu buis en die inzagen met een ijzerzaagje en de uiteinden afronden zodat de binnenkant van het frame niet beschadigd.

Volgens mij komt het persen van de cups vrij nauwkeurig dus als ik geld uitgeef aan gereedschap haal ik denk ik die cyclus balhoofdcup-pers; dan ben ik in totaal zelfs goedkoper uit dan bij de LFM en heb ik er waarschijnlijk ook een beter balhoofdstel op zitten (€30 voor een unknown balhoofdstel met kogels vond ik al wat fors..).
Zo; nadat ik vanmiddag bij Kersten Wielersport (@Nijmegen) een 1" threaded balhoofdstel met industrielager heb bemachtigd en daarna voor €10 mijn balhoofd-vervang-toolkit kocht @gamma ben ik vanavond maar eens aan de slag gegaan...

Afbeelding
Beide cups van het frame af, tussen de balhoofdonderdelen in ligt de alu buis die ik gebruikt heb om de cups eraf te tikken.

Afbeelding
Spatborden, etc. verwijderd om de vorkconus eraf te krijgen, uiteindelijk geluk (met flinke krassen op de vorkconus)!

Afbeelding
Klaar om de cups te persen; uiteindelijk flink wat vet gebruikt bij deze hele operatie.

Afbeelding
Eindresultaat: weg speling.

De onderste cup ging er moeilijk af (heb de ingezaagde uiteinden van de eerste alu buis erop kromgetikt:D), na wat aanpassingen op de geïmproviseerde balhoofduitdrijver ging het beter; bovenste cup was er vervolgens na 3 slagen af. Een PVC-buis zou ik hier echt voor afraden, die sla je, denk ik, kapot.

De vorkconus gaf wel wat problemen; zowel bij het erafhalen als bij het installeren. Er zit nu onder de vorkconus nog een halve millimeter speling dus ik moet nog even bedenken hoe ik die er beter op krijgt zonder de vorkconus te beschadigen; tips welkom!

Al met al een boel geleerd en redelijk tevreden; speling is in ieder geval al helemaal weg. Al die electronica(bedrading) maakt dit soort klusjes een stuk lastiger overigens :D.
Je kan trots zijn op je zelf. Ik mis twee bahco's. :lol: :lol:

Het kan zijn dat vorkconus beslist niet verder kan. Dan zou er niets aan de hand zijn. Of als je gaat fietsen dat je speling krijgt. Zal je opnieuw moeten afstellen.
Het afstellen vind ik zelf best lastig. Geen speling maar beslist niet te strak. Iets te strak een korte levensduur van het lager.
Mini-bahco ligt naast balhoofdsleutel/multitool, m'n grote bahcardi-cola ligt in die plastic tas (mijn deftige gereedschafkoffer).

Ik denk inderdaad dat de vorkconus simpelweg niet verder wil; heb net nog even een stukje offroad gefietst maar alles zit nog even spelingsvrij; zal de bovenste cup nog iets vaster tegen tussenring/borgmoer draaien totdat er net geen speling ontstaat; hou het de komende tijd even in de gaten.

Afstellen vind ik ook lastig; in principe mag de bovenste cup niet vaster dan handvast (dacht ik); maar met oude onderdelen draait het ondanks invetten toch allemaal wat minder soepel dan je zou willen; toch maar een balhoofdsleutel gepakt.
Dat afstellen vond ik ook best lastig! Als je em te strak zet dan gaat je stuur klemmen. Tijdens het monteren had ik het niet door maar ineens merk je dan dat je niet meer met losse handen kan rijden en gaan de alarmbellen rinkelen :).
Waar heb je die handige platte sleutel vandaan? Zoiets heb ik niet en dus heb ik enorm zitten pielen bij het vastzetten van de contramoeren met de nodige krassen op het balhoofd en deuken in mijn ego tot gevolg.
Ik vind het niet eens zo'n probleem dat het wat zwaarder stuurt; bij belasten met voortassen valt dat waarschijnlijk niet eens meer op, maar het lijkt me vooral niet goed voor je lagers. Je kunt kogellagers zelfs helemaal kapotdrukken als je de bovenste cup met sleutel vastdraait (dat is dus de reden dat je het eigenlijk met je handen moet doen, maar bij mijn fiets gaat dat simpelweg niet vanwege de leeftijd en staat van de schroefdraad), met industrielagers gaat dat wat minder makkelijk maar het zal ongetwijfeld ook niet goed zijn.

Ik heb de bovenste cup heel langzaam vastgedraaid en bij elke slag gekeken of er nog speling was; wanneer er geen speling meer te voelen is heb ik de cup nog een fractie strakker gezet; vervolgens met sleutel gefixeerd en de borgmoer vrij strak aangedraaid; daarna de cup weer een fractie losser gezet (dus strakker tegen de borgmoer aan) en weer gecontroleerd op speling.

Die platte sleutel komt van de halfords; zou d'r eigenlijk 2 van moeten hebben want mijn grootste bahco kan net niet om de borgmoer. Die sleutel heeft overigens 2 maten per kant, zie hier. Echte passende sleutels zou overigens beter zijn.
Merlijny2k schreef:Dat afstellen vond ik ook best lastig! Als je em te strak zet dan gaat je stuur klemmen. Tijdens het monteren had ik het niet door maar ineens merk je dan dat je niet meer met losse handen kan rijden en gaan de alarmbellen rinkelen :).
Dan ben je inderdaad veel te ver. Als je naast de fiets staand de voorkant van de fiets optilt en het stuur rond het middelpunt laat schommelen mag je vrijwel geen weerstand voelen en zeker geen voorkeursposities.
Merlijny2k schreef:Waar heb je die handige platte sleutel vandaan? Zoiets heb ik niet en dus heb ik enorm zitten pielen bij het vastzetten van de contramoeren met de nodige krassen op het balhoofd en deuken in mijn ego tot gevolg.
Balhoofdsleutels hebben ze bij de meeste fietsenwinkels wel. Let op de juiste maten. Zo'n ding met 4 maten er in is niet echt handig maar ik doe het er al een tijd mee.
Het afstellen is idd vaak trial and error want als je de borgmoer (het bovenste ding) aandraait blijkt het lager vaak stiekem toch weer strakker of losser te zitten.
Bij een hermontage van een balhoofdfstel of een oud frame en vork met vervuiling is het vrijwel onvermijdelijk dat minstends een van de 4 punten zich gaat zetten en er de eerste 1000 km of na een rit over kasseien speling ontstaat. In de gaten houden dus.
Leon
Leon
Bedankt voor de tip! Laat die speling nu nog maar eens terugkomen :D